EURONCAP: 83 PUNKTY DLA FIATA 500L

Fiat 500L uzyskał prestiżową klasyfikację 5-gwiazdek Euro NCAP z ogólną punktacją 83/100 w podziale: 94 proc. za stopień bezpieczeństwa osób dorosłych, 78 proc. za stopień bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 65 proc. za ochronę osób pieszych oraz 71 proc. za wyposażenie bezpieczeństwa.

Tysiące godzin wirtualnych symulacji złożyły się na powstanie debiutującej w 500L nowej konstrukcji „Small Wide“. Ich wartość i jakość została następnie potwierdzona na samochodach przedprodukcyjnych, poddanych 200 praktycznym testom komponentów i podzespołów, ponad 100 próbom wypadkowym oraz ponad 100 testom zderzeniowym we wszystkich możliwych konfiguracjach: kolizja czołowa i boczna, wywrócenie się pojazdu, najechanie kilku pojazdów na siebie oraz zderzenie z pieszym/i. Pod uwagę brano nie tylko rozpiętość prędkości kolizyjnych, ale także różnorodność przeszkód oraz cech fizycznych pasażerów samochodu.

Efektem finalnym jest struktura karoserii w postaci klatki bezpieczeństwa wraz z bliźniaczymi słupkami przednimi, odpowiadająca obecnym wymogom obowiązującym w USA pod względem odporności kolizyjnej (crash-test) oraz specyfikacjom wymiarowo- materiałowym. Zastosowanie trzeciej ścieżki rozproszenia energii w konstrukcji przedniej części 500L zapewnia jednorodność struktury, a więc i wytrzymałość w razie kolizji czołowej bez względu na rodzaj przeszkody lub uderzonego pojazdu. 500L wykazuje mniejszą „agresywność” w przypadku kolizji czołowej lub bocznej z innym pojazdem i lepiej „sam się chroni” , ponieważ zjawisko jednorodnej deformacji kolizyjnej podnosi efektywność całego systemu bezpieczeństwa niezależnie od rodzaju kolizji.

Kompleksową ochronę pasażerów zapewniają seryjne poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne i kurtynowe (poduszka kolanowa występuję jako opcja wyposażenia) wraz z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa ze wstępnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia. Ważnym elementem bezpieczeństwa jest także konstrukcja nadwozia, maski silnika, drzwi oraz wspornika przegrody czołowej oraz foteli.

Istotny element bezpieczeństwa prewencyjnego stanowią reflektory ze standardową funkcją świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz światła przeciwmgielne z funkcją samoczynnego doświetlania zakrętów.

Do wyposażenia standardowego 500L należą systemy bezpieczeństwa czynnego: przeciwblokowania kół ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz zaawansowany system stabilizacji toru jazdy ESP, „wchodzący do akcji” w sytuacjach krytycznych, pomagając kierowcy w odzyskaniu panowania nad samochodem.

Inne systemy to: ASR (Anti Slip Regulation) – optymalizujący trakcję, Hill Holder – wspomagający ruszanie na wzniesieniu, MSR (Motor Schleppmoment Regelung) – działający podczas zmiany biegu w warunkach niskiej przyczepności, DST (Driving Steering Torque) – aktywnego wspomagania elektrycznego kierownicy, ERM (Electronic Rollover Mitigation) – zapobiegający dachowaniu.

Na uwagę zasługuje również zupełnie nowy system „City Brake Control”, który zdolny jest rozpoznawać przeszkody przed samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy – automatycznie uruchamiać hamulce, unikając nieuchronnej, zdawałoby się, kolizji.