FIAT: DOSTAWCZY STRADA W SALONACH W POLSCE

W ofercie polskich dealerów Fiata znajduje się już nowy Fiat Strada – europejska wersja najpopularniejszego w Ameryce Południowej lekkiego samochodu dostawczego, którego producentem jest brazylijski zakład FIASA w Betim.

W roku 2011 Fiat Strada, zaraz po modelu Ducato, był drugim, co do popularności, samochodem użytkowym gamy Fiat Professional, osiągając w skali światowej sprzedaż 127 800 sztuk.

Nowy Fiat oferowany jest w trzech poziomach wyposażenia (Working, Trekking i Adventure) oraz trzech wersjach nadwoziowych (standardowej Krótka Kabina, wydłużonej Długa Kabina oraz ciężarowo – osobowej Podwójna Kabina). Istotną nowością jest wersja Podwójna Kabina (dostępna w modelach Working i Adventure), pozwalająca na przewóz czterech osób przy ładowności użytkowej 650 kg.

Napędzany 16-zaworowym silnikiem wysokoprężnym 1.3 MultiJet Euro 5 o mocy 95 KM, Strada, to wielofunkcyjny pojazd roboczy uniwersalnego zastosowania. I tak, wersja Working z pojedynczą kabiną (Krótka Kabina) przeznaczona jest dla profesjonalistów, poszukujących samochodu czysto użytkowego, wersja Podwójna Kabina z kolei pomieści czteroosobową ekipę serwisową, czy remontową wraz z niezbędnymi narzędziami i materiałami. Dla szczególnie wymagających użytkowników dostępny jest elektronicznie blokowany mechanizm różnicowy E-Locker, ułatwiający jazdę na śliskich podłożach.

Nowy Fiat może więc śmiało konkurować nawet z większymi pick-upami, wykorzystując swe atuty w postaci niższej ceny zakupu i kosztów eksploatacji, w tym także niskiego zużycia paliwa.

Ceny detaliczne (netto) wahają się od 47 900 zł netto za wersję Working Krótka Kabina do 59 900 zł netto za wersję Adventure Podwójna Kabina – obie napędzane 95-konnym silnikiem 1.3 MultiJet 16V.

Styl

Jedną z najbardziej zauważalnych modyfikacji zewnętrznych jest przód. Potężniejszy, lecz prosty stylizacyjnie pas przedni, został wizualnie odświeżony poprzez zamknięcie obu wlotów powietrza w jednym prostokątnym obrysie i nowy kształt świateł głównych (reflektory pojedyncze dla wersji Working, podwójne dla wersji Trekking). Jeszcze większej wyrazistości nabrał przód topowej wersji Adventure – dzięki skontrastowaniu koloru nadwozia z czarnym grillem i chromowanymi listwami w masywnym obramowaniu, które z obu swych stron przechodzi w system ochronnych nakładek błotników i burt karoserii. Zintegrowane lampy przeciwmgielne umieszczono w dolnej części pasa przedniego.

Wersje Długa Kabina i Podwójna Kabina posiadają wzdłużne relingi dachowe oraz spojler na tylnej krawędzi kabiny mieszczący trzecie światło STOP. W porównaniu z poprzednią serią Strady, wymiary nowego modelu pozostają praktycznie niezmienione: długość 4409 mm (4457 w wersji Adventure), szerokość 1664 mm (1740 w wersji Adventure) i rozstaw osi 2718 mm.

Starannie zaprojektowane, obszerne wnętrze kabiny zapewnia wysoki komfort jazdy. Wprowadzone zmiany obejmują m.in. nową tapicerkę siedzeń i boczków drzwi oraz nowy design deski rozdzielczej z przejrzystymi i łatwymi w odczycie wskaźnikami. Przyjemność i bezpieczeństwo podróżowania, (a więc i pracy) zwiększają ergonomiczne, „dobrze trzymające” siedzenia, regulowana w pionie kolumna kierownicy (standard w wersjach Trekking i Adventure) oraz manualna klimatyzacja (standard w wersji Adventure).

Przestrzeń ładunkowa

Do cenionych zalet Fiata Strada należy wielkość i regularny kształt skrzyni ładunkowej, która przy długości 1685 mm (1332 mm w wersji Długa Kabina oraz 1082 mm w wersji Podwójna Kabina) i szerokości 1300 mm (1070 mm pomiędzy nadkolami) pozwala maksymalnie wykorzystywać ładowność pojazdu. Odporna na zadrapania i różnice temperatur wykładzina ochronna pomaga utrzymać czystość i porządek. Zagłębione w obu wewnętrznych ścianach skrzyni i jej podłodze zaczepy ładunkowe nie przeszkadzają w za- i wyładunku.

Dostęp do skrzyni („paki”) ułatwia pokryta materiałem przeciwślizgowym, odchylana o 900 tylna klapa o nośności 300 kg, którą teraz można całkowicie zdemontować. Ładowność użytkowa Nowej Strady wynosi, zależnie od wersji, od 630 do 706 kg, dopuszczalna masa całkowita 1915 kg, a maksymalna masa holowanej przyczepy – 1000 kg.

Silnik

Fiat napędzany jest 16-zaworowym silnikiem 1.3 MultiJet Euro 5 o mocy 95 KM i momencie obrotowym 200 Nm przy 1500 obr./min. Jednostka ta, wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) zapewnia dobre osiągi przy niskich kosztach eksploatacyjnych, a pod względem zużycia paliwa (rzędu 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym), nie różni się od poprzednio stosowanego silnika Euro 4 o mocy 85 KM. Jest to godne podkreślenia w porównaniu z podobnymi pojazdami typu pick-up oferowanymi przez konkurencję, których znaczne zużycie paliwa przypisywane jest często wysokiej mocy napędu.

Wyposażenie

Bogate wyposażenie seryjne nowego Fiata obejmuje m.in. nowy zestaw wskaźników z komputerem pokładowym, regulowaną na wysokość kolumnę kierownicy (w wersjach Trekking i Adventure), czy regulowane ręcznie od wewnątrz kabiny lusterka zewnętrzne. Do wyposażenia standardowego Nowej Strady Adventure należą ponadto: manualna klimatyzacja, lampy przeciwmgielne oraz aluminiowe felgi z „wysokimi” oponami rozmiaru 205/65 R15 o bardziej dynamicznym bieżniku.

Celem zwiększenia własności trakcyjnych w trudniejszych warunkach jazdy, Strada Adventure posiada w standardzie elektronicznie blokowany mechanizm różnicowy E-Locker, który skutecznie wspomaga mobilność pojazdu na śliskim podłożu tam, gdzie typowy napęd 4×4 nie byłby potrzebny. System E-Locker daje możliwość przeniesienia całej mocy na koło zachowujące najwyższą przyczepność, aby „wyciągnąć” samochód z opresji; łączy więc pewien stopień „dzielności typu off-road” z zaletami napędu 4×2.

Nie powoduje konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów napędu na cztery koła ani zwiększenia masy pojazdu kosztem ładowności, nie ma także wpływu na koszty eksploatacji, (ponieważ wyłączony E-Locker nie podnosi normalnego zużycia paliwa). Symbolem „off-roadowych skłonności” wyposażonego w mechanizm E-Locker Fiata Strada Adventure jest widoczny na tablicy przyrządów kompas oraz wskaźniki przechyłu wzdłużnego i poprzecznego pojazdu.
fiat, dostawczy, nowy, STRADA, salony, cena, dealerzy, dilerzy, ducato, Fiat Professional, Working, Trekking, Adventure, wersje, wersja, kabina, ładowność, silnik, 1.3 MultiJet, E-Locker, wymiary, model, komfort, wyposażenie, opony,
Na bogatej liście opcjonalnych elementów komfortowych i indywidualizujących dla każdej z wersji Fiata Strada znaleźć można m.in. radioodtwarzacze CD/MP3, klimatyzację, okno dachowe, kierownicę z obszyciem skórzanym (tylko dla wersji Adventure) oraz obręcze kół ze stopów lekkich.