FIAT: NOWA 500 LA PRIMA W WERSJI HATCHBACK PO PREMIERZE

W marcu br. w Mediolanie miała miejsce premiera nowego, limitowanego modelu Fiat 500 „la Prima” w wersji cabrio, która spotkała się z dużym zainteresowaniem miłośników marki.

Obecnie nowa 500 powiększa się o drugą „Launch Edition” czyli 500 „la Prima” w elektrycznej wersji hatchback.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Samochód zachowuje zadziorny styl legendarnego Cinquino z 1957 roku, ikony w światowym przemyśle motoryzacyjnym. W czasach, kiedy oczekujemy, że mobilność będzie bardziej zrównoważona i autonomiczna, trzecia generacja Fiata 500 oferuje nowy wymiar i charakter elektrycznej mobilności miejskiej.

„la Prima” hatchback wyróżnia się ekskluzywnym, panoramicznym szklanym dachem. Ponadto, tył samochodu zdobi nowy, bardziej zaakcentowany spojler poprawiający aerodynamikę. Nabywcy będą mieli do wyboru trzy kolory nadwozia inspirowane naturą i jej żywiołami: Zielony Ocean (perłowy), który reprezentuje morze, Szary Mineral (metalizowany), który przypomina kolory ziemi i Niebieski Celestial (trójwarstwowy), jako ukłon w stronę nieba.

Całość wzbogacają reflektory full LED, 17-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie, chromowane wstawki oraz tapicerka foteli i wykończenie deski rozdzielczej ze skóry ekologicznej.

Design

Kształt samochodu wyróżnia się profilem dachu łączącym się z charakterystycznym nachyleniem tylnej linii nadwozia. Przestronną bryłę podkreśla spojler, który został specjalnie ulepszony w celu poprawy wydajności aerodynamicznej i zasięgu. Nadaje on modelowi bardziej dynamiczny wygląd.

Bardziej zaokrąglona linia pokrywy bagażnika podkreśla przestronności nadwozia. Powyżej tablicy rejestracyjnej znajduje się charakterystyczna, prosta, chromowana listwa. Powyżej umieszczono nowe, nadające prestiżowy wygląd logo Fiat. Wreszcie, symbole i linie poziome na pokrywie bagażnika łączą się z reflektorami, jeszcze bardziej podkreślając szerokość samochodu.

Zasięg, ładowanie i komfort jazdy

Zasięg i czas ładowania to dwa kluczowe elementy. Akumulatory litowo- jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km według cyklu WLTP. Aby zoptymalizować czas ładowania, nowa 500 jest wyposażona w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW, która w bardzo krótkim czasie ładuje akumulator.

Przykładowo, potrzeba zaledwie 5 minut, by zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80 proc. w zaledwie 35 minut. Gniazdo Combo 2 umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu, umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym.

Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu – można zamówić ładowarkę easyWallbox. System ten został opracowany przez firmę Engie EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Urządzenie jest przystosowane do zwiększenia mocy ładowania do 7,4 kW. Dostępny będzie również kabel ładujący Mode 3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania, do 11 kW.

Nowa 500 oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Range i Sherpa, które można wybrać w zależności od stylu jazdy. W szczególności ten ostatni optymalizuje dostępne zasoby, by zapewnić bezpieczne dotarcie do celu. Np. dostosowuje różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłącza klimatyzację i podgrzewanie foteli (możne oczywiście włączyć je dowolnym momencie).

Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję „one- pedal- drive”. Wybierając ten tryb jazdy można praktycznie prowadzić nową 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. To tryb, który maksymalnie zwiększa hamowanie regeneracyjne, co przekłada się na zwiększenie zasięgu samochodu. Zawsze należy nacisnąć na pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód.

Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspieszenie od 0-100 km/h w 9,0 sek., a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.

Poziom 2 autonomicznej jazdy

Nowa 500 „la Prima” jest wyposażona w standardzie w system automatycznego hamowania awaryjnego, kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, czujniki zmierzchu i automatyczne światła drogowe, inteligentne połączenie alarmowe (eCall) i elektryczny hamulec postojowy. Ponadto, ma również zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS, dzięki czemu zapewnia autonomiczną jazdę na poziomie 2.

Przednia kamera, dzięki zaawansowanej technologii, monitoruje wszystkie obszary samochodu zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.

Inteligentny asystent prędkości odczytuje ograniczenia prędkości i zaleca ich stosowanie, a system kontroli martwego pola podczas jazdy miejskiej wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne.

Natomiast funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, kiedy rozpozna u kierowcy oznaki znużenia lub narastającą dekoncentrację, sugeruje zrobienie przerw. Wreszcie, czujniki parkowania 360° pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, by uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.

Nowe auto ma w standardzie także nowy system multimedialny UConnect 5 z 7-calowym wyświetlaczem TFT, radiem cyfrowym, nawigacją, ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala oraz bezprzewodowym CarPlay/ Android Auto i oferuje, za pomocą Uconnect Box, usługi łączności i pakiet usług UConnect Services.

UConnect 5 w połączeniu z modułem Uconnect Box oferuje:
– My Assistant: system wsparcia umożliwiający nawiązanie połączenia z operatorem pomocy drogowej;
– My Remote: za pomocą aplikacji mobilnej można zaplanować ładowanie pojazdu w najkorzystniejszym przedziale czasowym, sprawdzić dokładną lokalizację samochodu, zablokować i odblokować drzwi, włączyć i wyłączyć światła, ustawić klimatyzację i włączyć powiadomienia w oparciu o prędkość i położenie pojazdu;
– My Car: umożliwia sprawdzenie stanu samochodu na smartfonie i szybką weryfikację poszczególnych parametrów od poziomu naładowania akumulatorów, po ciśnienie w oponach, przebieg i harmonogram przeglądów;
– My Navigation: za pośrednictwem aplikacji mobilnej można wyszukać cel podróży i wysłać go do systemu nawigacji samochodu, określić trasę, sprawdzić warunki drogowe, pogodowe i fotoradary; można także wyświetlić punkty ładowania znajdujące się w pobliżu;
– My eCharge: umożliwia zarządzanie operacjami ładowania zarówno na publicznych stacjach ładowania, jak i za pomocą domowej ładowarki typu Wallbox;
– My Wi-Fi: prawdziwy hotspot obsługujący technologię 4G, do którego można jednocześnie przyłączyć do 8 urządzeń;
– My Alert: powiadomienie w razie kradzieży samochodu – dedykowany call center pomoże policji namierzyć samochód w celu jak najszybszego odnalezienia go.

Po otwarciu drzwi samochodu telefon komórkowy zostanie podłączony bez użycia kabla w ciągu zaledwie 5 sekund.