FIAT: PIERWSZE INFORMACJE NA TEMAT PANDY CROSS

FPC_1

Po debiucie na Salonie Samochodowym w Genewie, w międzynarodowej prasie zaprezentowany został nowy Fiat Panda Cross, który od września będzie sprzedawany na głównych rynkach europejskich.

Nowa Panda Cross to najbardziej udoskonalona wersja SUV-a, „gatunku” motoryzacyjnego, który na przestrzeni lat rozszczepił się na podkategorie ze względu na rozmiary oraz różne zadania: od dużych SUV-ów, poprzez średnie aż po – ostatnio, wraz z rozwojem koncepcji „downsizingu”- kompaktowe, w małym rozmiarze.


Zobacz także:
PREMIERY


Nowa Panda Cross łączy układ napędowy oraz możliwości techniczne prawdziwego samochodu terenowego, osiągi oraz wyposażenie SUV-a, wymiary zewnętrzne, wydajność i sprawność miejskiego samochodu oraz styl, potrafiący połączyć „serce i rozum”. Atrakcyjności temu wszystkiemu dodaje jeszcze przystępna cena.

Panda Cross to samochód wszechstronny, który jest w stanie pokonać przeszkodę dzięki napędowi na cztery koła oraz elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego. Ma wyrazisty styl, a wszystkie elementy stylistyczne służą do ochrony części mechanicznych i nadania im odczucia solidności oraz pewności.

FPC_2

Styl i wymiary

Panda Cross została opracowana pod kątem udoskonalenia osiągów off-roadowych. Przód samochodu charakteryzuje się całkiem nowym wyglądem, dzięki nowemu zderzakowi, który wyróżnia pokaźna płyta podwozia w kolorze srebrnym „ultrashine” służąca do zabezpieczania elementów mechanicznych, z charakterystycznymi otworami, które nawiązują do „kwadratokółek” (ang. “squircle”) Pandy. Solidność oraz off-roadowy charakter podkreślone są przez haki holownicze w czerwonym, błyszczącym kolorze, które są natychmiast rozpoznawalne. Całkowicie nowe są też lampy zespolone, dzięki reflektorom oraz nowym światłom przeciwmgłowym wbudowanym w okolicach grilla oraz światłom do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowanym w płytę podwozia.

Patrząc z boku nie sposób przeoczyć wyrazistego zarysu nadkoli, bocznych listew ochronnych karoserii ze znaczkiem „Cross”, czy nowych relingów dachowych, które nawiązują do wykończeń płyty podwozia. Felgi o średnicy 15 cali posiadają 5 ramion ułożonych w kształcie litery „V” i wykonane są z polerowanego lekkiego stopu.

Również tył tego samochodu jest bardzo wyrazisty i obejmuje nowy zderzak z płytą osłonową nawiązujący swoim kształtem i wykończeniem do przedniej płyty podwozia, nowe, polerowane obramowanie zestawu lamp tylnych oraz chromowaną końcówkę wydechu.

Wnętrze Pandy Cross jest dopracowane. Siedzenia wykonane są z naturalnej tkaniny o „technicznym wzorze”, a ich boki wykończone brązową eko-skórą – identycznie, jak panele drzwiowe. Siedzenia przednie zdobi logo Cross z metalizowanego poliuretanu. Deskę rozdzielczą wykonano w nowym, miedzianym kolorze, a na jej tle wyróżnia się nowe, srebrne wykończenie „ultrashine” zestawu wskaźników. W tej samej barwie wykończono konsolę centralną, w której znajduje się selektor do jazdy off-road „Terrain Control”‘. Całości dopełnia obszyta skórą kierownica z przyciskami sterowania audio oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów.

Pięcioro drzwi oraz typowa dla wyższego segmentu przestronność wnętrza czyni z Pandy Cross autentyczny miejski SUV również dlatego, że mimo stosunkowo niewielkich wymiarów zewnętrznych – długość 370 cm, szerokość 155 cm i długość 166 cm – oferuje zaskakująco pojemne wnętrze: wystarczy pomyśleć, że bagażnik jest jedynym z największych w tym segmencie (225 litrów).

FPC_4

Napęd 4×4 „Torque-on-Demand” z funkcją ELD

Nowa Panda wyposażona jest w układ napędowy 4×4 „Torque-on-Demand” z dwoma mechanizmami różnicowymi oraz elektronicznie sterowanym sprzęgłem. Jest to system napędu na cztery koła pozostający pod kontrolą modułu elektronicznego, który na podstawie analizy sygnałów docierających z samochodu kieruje rozdziałem mocy na oś przednią i tylną, odpowiednio do warunków przyczepności podłoża. Zaletą tego systemu jest pełna automatyka działania bez konieczności obsługi ze strony kierowcy. Jest wyposażona jest w standardzie w system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC wraz z funkcją ELD, czyli elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która wspomaga ruszanie i jazdę na podłożu o niskiej przyczepności (śnieg, lód, błoto… itp.).

Jako jedyna w swoim segmencie oferuje selektor jazdy, który pozwala amatorom off- roadowej jazdy włączyć napęd 4×4, w zależności od panujących warunków, wybierając jeden z trzech trybów pracy: Auto, Off-road i Hill Descent Control.

W trybie Auto, moment obrotowy jest rozkładany optymalnie pomiędzy oboma osiami pojazdu, zależnie od stopnia przyczepności podłoża oraz bez konieczności włączania przez kierowcę napędu. Na normalnym podłożu, na przykład w mieście albo na autostradzie, auto porusza się z napędem na przód, wtedy 98 proc. momentu kierowane jest na koła przednie. Natomiast kiedy podłoże jest śliskie albo jazda odbywa się po nierównościach, system kieruje automatycznie moment obrotowy tam, gdzie jest potrzebny, dzięki pracy sprzęgła, które stale dozuje napęd na oś tylną.

Sprzęgło sterowane elektro- hydraulicznie, przenosi do 190 Nm momentu obrotowego na tył (co odpowiada całemu momentowi obrotowemu dostarczanemu przez silnik) w zaledwie jedną dziesiątą sekundy: oznacza to, że zdolność samochodu do przystosowania się do warunków niskiej przyczepności jest niemal natychmiastowa.

FPC_6

W trybie Off-road, napęd 4×4 jest stały do 50 km/h i włączana jest też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (ELD), która wstępnie kieruje moment obrotowy na tył; zapobiega włączeniu się ASR, aby poprawić kontrolę niskiej przyczepności i w pełni wykorzystać moment obrotowy silnika. Działa, hamując koła, które tracą przyczepność lub ślizgają się bardziej niż inne, przenosząc w ten sposób siłę napędową na te, które lepiej trzymają się podłoża. W ten sposób udoskonalany jest napęd na niejednolitym podłożu.

Służący do optymalnej kontroli prędkości zjazdu z wyjątkowo stromych wzniesień lub bardzo nierównych tras, tryb HDC (Hill Descent Control) utrzymuje stałą prędkość samochodu podczas zjazdu, poprzez samodzielne i zróżnicowane oddziaływanie na hamulce. W ten sposób system wspiera kierowcę, pomagając mu pokonać duże stromizny, przy użyciu tylko pedału hamulca i przyspieszenia. Poza tym, Hill Descent Control pomaga zachować linię zjazdu, niwelując uślizgi boczne na nierównej powierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Integralna część systemu ESC, funkcja HDC włącza się automatycznie, jeśli prędkość spada poniżej 25 km/h i pozostaje w gotowości do 50 km/h.

Aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym niemalże podłożu, nowy model wyposażony został w opony „All Season” 185/65/R15 (większe niż w Pandzie 4×4).

Zawieszenie

Zawieszenie pojazdu z napędem 4×4 ma do spełnienia dwa podstawowe zadania: zapewnić komfort, łatwą obsługę, trzymanie się drogi oraz bezpieczeństwo typowe dla napędu 2WD oraz odpowiednią charakterystykę jezdną na różnych rodzajach podłoża, szczególnie w warunkach jazdy terenowej. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie dwóch sprawdzonych układów, zapewniających doskonałe osiągi oraz komfort: niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson z przodu oraz specjalnie zmodyfikowanej dla napędu 4×4 belki skrętnej z tyłu. W porównaniu z układem wahaczy wleczonych w poprzedniej generacji, ten ostatni schemat gwarantuje większą lekkość.

FPC_3

W nowej Pandzie wykonano kilka technicznych zabiegów ukierunkowanych na poprawę właściwości off-roadowych. Przede wszystkim, do 161 mm wzrósł prześwit w wersji TwinAir, a do 158 mm w wersji Multijet: jest to zasługa przeprojektowania przedniego i tylnego zderzaka oraz zastosowania specyficznych sprężyn i opon większych o 10 mm. Również lepsze niż w Pandzie 4×4 są kąty charakterystyczne dla samochodów terenowych: kąt najazdu 24°, zejścia 34°, rampowy 21°. Pojazd może pokonać maksymalne nachylenie 70 proc. oraz pochylenie boczne 55 proc.

Osłony pod podwoziem wraz ze stalowymi tarczami, pozwalają jej pokonać nawet najtrudniejszą trasę, bez uszkodzenia znajdujących się na spodzie części mechanicznych.

Silniki

Klient może polegać na najmocniejszych silnikach z gamy, pozostających w doskonałej harmonii z terenową „orientacją” nowej Panda Cross, a wyposażonych w Start&Stop: turbodieselu 1.3 Multijet i benzynie 0.9 TwinAir Turbo.

Jednostka benzynowa rozwija moc 90 KM (66 kW) przy 5500 obr./min. i moment obrotowy 145 Nm w zakresie 1900 obr./min. (stały do 3.000 obr./min.). Aby jazda była bardziej ekologiczna, a spalanie paliwa mniejsze, wystarczy na desce rozdzielczej nacisnąć przycisk ECO, powodujący ograniczenie momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr./min. W cyklu mieszanym silnik ten zużywa 4,9 l/100 km.

Silnik 1.3 turbodiesel MultiJet II z montowanym w standardzie filtrem cząstek stałych (DPF) rozwija moc 80 KM (59 kW) przy 4000 obr./min. i moment 190 Nm przy 1500 obr./min. i ważąy łącznie z osprzętem tylko 140 kg. Jest wyposażony w turbosprężarkę o stałej geometrii oraz intercooler, udoskonalony pod kątem rozwijania momentu obrotowego na niskich obrotach. W cyklu mieszanym silnik 1.3 MultiJet II spala 4,7 l/100 km.

FPC_5

W wersji z silnikiem TwinAir Turbo w Pandzie Cross oferowana jest specjalna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa o “skróconym” przełożeniu pierwszego biegu akcentującym charakterystykę off-roadową pojazdu.

Wyposażenie standardowe i opcjonalne

Wyposażenie standardowe nowej Pandy obejmuje klimatyzację automatyczną, radioodtwarzacz CD/MP3 z systemem Blue&Me i sterowaniem przyciskami na kierownicy, 15-calowe matowane felgi z lekkiego stopu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, zagłówki tylnej kanapy, kolumnę kierownicy z regulacją w pionie, przednie lampy przeciwmgielne, skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni biegów, fotel kierowcy z regulacją wysokości, system ESC z funkcjonalnością ELD oraz ogumienie “All Seasons” M+S o rozmiarze 185/65 R15. Dostępny jest również szeroki wybór opcji akcesoryjnych pod kątem użytkowania miejskiego lub plenerowego.

Na liście ponad 70 atrakcyjnych akcesoriów oferowanych przez Mopar dla linii modelowej Pandy, ze specjalnym przeznaczeniem dla wersji Cross znajdują się m.in. 15-calowe felgi z lekkiego stopu, czerwone kołpaki kół, obudowy lusterek bocznych, kapturki wentyli opon z logo Fiata, bagażnik na rower oraz “personalizowany” zestaw akcesoryjny wnętrza: wieszak na ubranie oraz welwetowe maty podłogowe z logo Pandy.

Bezpieczeństwo

Oferowany w Pandzie Cross jako opcja wyposażenia, aktywny system “City Brake Control” zdolny jest wykrywać obecność innych pojazdów lub przeszkód przed samochodem i w braku należytej reakcji kierowcy – automatycznie rozpocząć hamowanie, aby uniknąć kolizji lub przynajmniej ograniczyć jej skutki. Wyróżniony nagrodą “Euro NCAP Advanced 2013” system CBS wspomaga jazdę w intensywnym ruchu i działa w zakresie prędkości 5-30 km/h po każdym rozruchu silnika. Wykorzystuje umieszczony u góry szyby czołowej laserowy czujnik/ dalmierz LIDAR (Light Detection and Ranging), który współpracuje z układem elektronicznej stabilizacji jazdy ESC.

System CBC integruje trzy ważne funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), gotowości hamulców Prefill i wspomagającą hamowanie awaryjne Brake Assist.