FM LOGISTIC: CITYLOGIN CZYLI RACJONALIZACJA LOGISTYKI MIEJSKIEJ

fmlogist1

Ciągły rozwój megalopolis, zmiany w funkcjonowaniu małych sklepów zlokalizowanych w historycznych centrach europejskich miast oraz negatywny wpływ na środowisko to główne przyczyny wprowadzania ograniczeń w transporcie miejskim.

Pierwsze były Rzym i Londyn. Ostatnio do grona proekologicznych miast dołączyły: Oslo, Amsterdam oraz Paryż, które wprowadziły regulacje związane z ograniczeniem zanieczyszczeń generowanych przez samochody transportowe w ścisłych centrach.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Rozwiązaniem, które jest odpowiedzią na pojawiające się potrzeby uczestników rynku w zakresie sprostania nowym przepisom, jest projekt Citilogin – zainicjowany przez FM Logistic w historycznym centrum Rzymu.

Ekologiczna logistyka

Grupa FM Logistic od lat prowadzi aktywne działania na rzecz środowiska, podejmując szereg kroków mających zniwelować negatywny wpływ, jaki może w wyniku swojej działalności na nie wywierać. Inicjatywy mające na celu wsparcie polityki zrównoważonego rozwoju są elementem strategii praktycznie w każdym z krajów, w którym operator prowadzi swoją działalność.

Najnowszy projekt Citilogin to właśnie przykład zaangażowania firmy w ekologiczną logistykę. W jego ramach operator inwestuje w zakup samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym. System tej nowoczesnej i proekologicznej floty obsługiwany jest z pomocą specjalistycznego oprogramowania, które umożliwia zarządzanie całym łańcuchem dostaw, od załadunku samochodu do zoptymalizowania trasy dostawy, umożliwiając w ten sposób kontrolowanie pojazdów w czasie rzeczywistym.

Pierwszy krok

W 2014 roku rozpoczęły się prace nad stworzeniem optymalnego i zgodnego z nowymi przepisami rozwiązania. Po testach trwających kilka miesięcy, które zakończyły się powodzeniem w 2015 roku, FM Logistic, we współpracy z włoskim przewoźnikiem Mag-Di wdrożyło innowacyjny koncept zwany Citilogin. W pierwszym etapie dostawy nowymi pojazdami realizowane były do ścisłego, historycznego centrum Rzymu. Dzisiaj samochody o maksymalnej pojemności 20 m3 regularnie wykonują dostawy do 5 000 punktów sprzedaży na terenie stolicy Włoch.

Dzięki nim zużycie energii spadło o około 20 proc. przy jednoczesnym znacznym obniżeniu emisji CO2 (oszczędności 90 ton w 2015).

Nowa perspektywa

Ze względu na zadowalające rezultaty pilotażowego etapu Citilogin, który zakończył się pozytywnym wynikiem, zarówno z technicznego, jak i finansowego punktu widzenia, zarząd FM Logistic podjął decyzję o wdrożeniu projektu w innych dużych miastach europejskich. W pierwszym etapie wybrane zostały Paryż, Madryt, Mediolan, Kraków, Warszawa, Poznań i Moskwa. Do końca 2019 roku to nowoczesne rozwiązanie ma być dostępne także dla klientów w Lizbonie, Londynie i Amsterdamie.

– W FM Logistic ważnym obszarem są inwestycje w innowacje. Nieustannie dbamy o to, by w miarę dostępnych na rynku możliwości, wdrażać optymalizacje usprawniające łańcuchy dostaw. Citilogin to nasza nowa inicjatywa, która dodatkowo pozwala wszystkim uczestnikom rynku wywierać pozytywny wpływ na środowisko – mówi Maciej Lisicki, Dyrektor ds. Innowacji w transporcie, odpowiedzialny za projekt w strukturach FM Logistic.