FORD: TYTUŁ INTERNATIONAL ENGINE OF THE YEAR

Nowy silnik opracowany przez Ford Motor Company – 1.0 l EcoBoost, zaczynający swoją karierę pod maską europejskiego Forda Focus, otrzymał tytuł “International Engine of the Year” za rok 2012.

Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu motorowi przypadły tytuły: „Najlepszy nowy silnik” oraz „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”.

Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie “International Engine of the Year” przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co fordowski 1.0 l EcoBoost.

– Przystępując do konstruowania tego silnika, ustawiliśmy poprzeczkę niezwykle wysoko – mówi Joe Bakaj, wiceprezes Forda odpowiedzialny za światowy program jednostek napędowych. Chcieliśmy uzyskać zaskakująco niskie zużycie paliwa, nadspodziewanie dobre osiągi, cichą pracę i techniczną dojrzałość, a wszystko to w małym, 3-cylindrowym silniku. Cały nasz zespół podszedł do tego pozornie nieosiągalnego celu proponując wiele wspaniałych, innowacyjnych rozwiązań. W rezultacie otrzymaliśmy silnik, który zmienia kryteria oceny silników benzynowych w skali całego świata.

– Ten niesamowity silnik całkowicie zasłużył na zwycięstwo – twierdzi Dean Slavnich, przewodniczący konkursu i wydawca magazynu „Engine Technology International“.

Silnik, który jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo – rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Motor 1.0 l EcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 248 000 obr./min.

Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 l EcoBoost warto wymienić:

• Kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.

• Unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium, w rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa.

• Dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność.

• Zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.

Silnik 1.0 l EcoBoost zadebiutował w tym roku w europejskim Fordzie Focus, a następnie pojawi się w Fordach C-MAX oraz B-MAX, jeszcze w roku 2012. Silnik trafi do Fordów sprzedawanych w USA, po czym będzie miał swoją premierę na rynkach Azji, Australii i Afryki w przyszłym roku.

Nowy silnik Forda 1.0 l EcoBoost o mocy 100 KM zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km. Wersja tego silnika o mocy 125 KM ma parametry: spalanie 5,0 l/100 km, emisja CO2 – 114 g/km.

W pierwszym pełnym miesiącu sprzedaży w Europie, ponad 4700 klientów zamówiło Fordy Focus z silnikiem 1.0 l EcoBoost, co odpowiada prawie jednej czwartej wszystkich Fordów Focus zamówionych na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda.

Ford of Europe planuje potroić roczną produkcję samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost do 480 tysięcy w roku 2015, przy 141 tysiącach w 2011 roku. Według szacunków firmy Ford, spośród tych samochodów 300 tysięcy będzie wyposażonych w silniki 1.0 l EcoBoost.

Tytuł “International Engine of the Year” przyznawany jest przez 76 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, ekonomię spalania, doskonałość techniczną i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii. Silnik 1.0 l EcoBoost został wyjątkowo dobrze oceniony przez sędziów, uzyskując o 28 procent wyższe noty od następnego najlepszego silnika, a także najwyższe noty w całej historii konkursu na najlepszy silnik świata.

– Łatwość, z jaką trzycylindrowy silnik napędza samochód klasy Forda Focus dowodzi, że silniki spalania wewnętrznego mają jeszcze bardzo, bardzo dobrą przyszłość – uważa Dean Slavnich z kwartalnika „Engine Technology International”. Moc tego silnika, jego reakcja na otwarcie przepustnicy i realne zużycie paliwa, to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o pełnię jego zalet i korzyści, jakie będzie miał z niego użytkownik. Ford spisał się na medal!

Inni sędziowie również wychwalali fordowski silnik 1.0 l EcoBoost.

– Jeśli downsizing jest drogą, którą mamy podążać, to nie ma do tego lepszej zachęty, niż ten silnik. Ma moc taką, jak silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra, który zastępuje, ale gwarantuje znacznie dynamiczniejszą jazdę – uważa brytyjski dziennikarz John Simister.

– Dysponując dużym momentem już dolnym zakresie obrotów, ten bardzo nowoczesny trzycylindrowy turbodoładowany silnik pozwala cieszyć się osiągami dostępnymi w samochodach z turbodoładowanymi małymi silnikami Diesel, ale bez hałasu i wibracji – podkreśla Christophe Congrega z francuskiego L’Automobile Magazine.