GENEWA 2014: KIA POKAZAŁA NOWY SYSTEM HYBRYDOWY

Kia hybrid tech 1

Na 84e Salon International de l’Automobile w Genewie, Kia Motors wśród wielu premier na stoisku zaprezentowała nowy, „lekki” system napędu hybrydowego.

W ramach ekspozycji tematycznej nowych technologii, pokaz wykazał możliwość obniżenia emisji spalin przy jednoczesnej poprawie osiągów silników w samochodach nowej generacji.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Opracowany przez europejskie centrum badawczo- rozwojowe (R&D) Kia, nowy system napędu hybrydowego składa się z ołowiowo- węglowego akumulatora o napięciu roboczym 48V i stosunkowo niewielkiego silnika elektrycznego, który poprzez wspomaganie głównej jednostki spalinowej samochodu – przyczynia się do ograniczenia emisji spalin. Preferencja akumulatorów ołowiowo- węglowych wobec litowo-jonowych wynika z faktu, iż baterie PbC nie wymagają chłodzenia, są łatwiejsze w recyklingu na koniec życia pojazdu oraz wykazują większą wydajność w temperaturach ujemnych.

Przy niewielkich prędkościach i jeździe ze stałą prędkością – „lekki” napęd hybrydowy działa tylko w trybie elektrycznym, ładując akumulatory (odzysk energii) podczas hamowania. W warunkach gęstego ruchu miejskiego i/lub na ulicach miasta system ten pełni funkcję zeroemisyjnego systemu Start/Stop o minimalnym poziomie hałasów czy wibracji z uwagi na przekazywanie mocy rozruchowej „startera-generatora” (zastępującego klasyczny alternator) przy pomocy paska wieloklinowego.

Akumulator PbC dostarcza również energię do elektrycznego kompresora (‘E-Booster’) powodującego zwiększenie mocy i momentu obrotowego jednostki głównej przy niskiej prędkości obrotowej. Konstruktorzy Kia widzą ‘E-Booster’ jako rozwiązanie wspomagające wydajniejszą, konwencjonalną turbosprężarkę, która w miarę wzrostu obrotów płynnie przejmuje doładowanie silnika. Nowy system napędu hybrydowego może działać również bez elektrycznie napędzanego kompresora – jako rozwiązanie uproszczone dla mniejszych wymiarowo modeli Kia.

Przygotowując nową technologię hybrydową do zastosowania w samochodach nowej generacji, Kia mierzy w 15-procentową nawet redukcję emisji CO2 oraz, za sprawą zastosowania elektrycznego kompresora – wzrost mocy silnika spalinowego o rząd 20 procent. „Przyszłościowy” zespół napędowy pozwoli także na zmniejszenie wymiarów (a więc i masy) klasycznego akumulatora i rozrusznika jednostki głównej.

Nowy system „lekkiego” napędu hybrydowego dostępny będzie w samochodach produkcyjnych Kia napędzanych silnikiem benzynowym i wysokoprężnym w przeciągu najbliższych lat.