GENEWA 2015: KIA CEE’D GT LINE – ZE SPORTOWYM ZACIĘCIEM

Kia cee'd1

Podczas salonu samochodowego Geneva International Motor Show 2015, Kia Motors Europe prezentuje cee’d GT Line w nowej wersji modelowej.

Oprócz zmian wizualnych to europejski debiut nowego ‘downsizingowego’ silnika T-GDI (benzynowy turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz również nowej – siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni przekładniowej.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Nowy cee’d GT Line proponuje nabywcy sportowy wygląd wyczynowej Kia cee’d GT/ pro_cee’d GT w parze z uniwersalnością konwencjonalnej gamy modelowej cee’da. GT Line dostępna będzie w trzech wersjach nadwoziowych – pięciodrzwiowy cee’d, trzydrzwiowy pro_cee’d oraz cee’d Sportswagon (kombi).

Karoseria GT Line w sposób dla siebie specyficzny rozwija „język designu” samochodu cee’d GT, wzbogacony o białe, ‘kostkowe’ światła do jazdy dziennej LED i pogłębiony kształt pasa przedniego – jako otoczenie dla markowego grille Kia w kształcie „tygrysiego nosa”. W części tylnej, zarówno cee’d hatchback jak i pro_cee’d otrzymały masywniejszy zderzak i podwójne końcówki wydechu, Kombi natomiast – wyróżnia się umieszczoną centralnie końcówką wydechu i subtelnym dyfuzorem. We wszystkich odmianach modelowych GT Line wzrok przyciągają „zapożyczone” z modelu GT boczne listwy ochronne nadwozia, tylne światła zespolone LED (wyposażenie seryjne) oraz nowego wzoru 17-calowe felgi ze stopu lekkiego.

Kia cee'd2

Wnętrze cee’da GT Line zyskało na sportowej aurze o wyższej jakości, inspirowanej przez wystrój kabiny turbodoładowanych modeli cee’d GT i pro_cee’d GT. W GT Line uwagę zwraca elegancka szaro-biało-czarna tapicerka wnętrza z szarymi przeszyciami i logo GT Line wraz z lakierowaną w czerni ‘fortepianowej’ skórzaną kierownicą – obok aluminiowych pedałów z wyczynowych wersji GT. Na desce rozdzielczej dominuje aluminiowy przycisk START/STOP silnika oraz konsola centralna w stylu GT. Porty USB/AUX otrzymały podświetlenie konturowe, a wloty powietrza i gniazda przycisków elektrycznej regulacji szyb – chromowane krawędzie wykończenia.

Nowy, trzycylindrowy silnik

Wraz z premierą rynkową cee’da GT Line, Kia oferować będzie nowy silnik T-GDI o pojemności 1,0 litra w ramach trendu downsizingowego (czyli obniżania pojemności skokowej) w celu ograniczania zużycia paliwa i emisji spalin przy zachowaniu zadowalających użytkownika osiągów oraz tempa reagowania na pedał przyspieszenia. Trzycylindrowa jednostka napędowa „Kappa” 1.0 jest pierwszą z serii downsizingu Kia, debiutującej w Europie.

Silnik T-GDI o pojemności 1,0 litra rozwija moc 120 KM i moment obrotowy 172 Nm – przy znacząco niższym poziomie emisji CO2 w porównaniu ze stosowanym obecnie silnikiem 1.6 GDI. Pełne dane homologacyjne samochodu GT Line dostępne będą przed premierą rynkową w drugim półroczu 2015. Wyposażeniem standardowym w wersji z sześciostopniową przekładnią manualną jest system oszczędnościowy Stop&Go, obniżający poziom emisji spalin w intensywnym ruchu miejskim.

Nowa jednostka T-GDI jest autorskim dziełem koreańskiego centrum R&D Kia w Namyang, a jej wyposażenie stanowi wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowany system chłodzenia oraz obniżający emisję spalin i optymalizujący konstrukcyjnie silnik, zintegrowany kolektor wydechowy. Jako wytyczne o znaczeniu kluczowym dla procesu rozwojowego przyjęto szybkość reakcji silnika na zmiany otwarcia przepustnicy oraz wysoką efektywność spalania. Już w najbliższej przyszłości nowy silnik 1.0 T-GDI dostępny będzie dla szerszej gamy modeli Kia oferowanej na rynkach Europy.

Kia cee'd 3

Oszczędniejszy silnik wysokoprężny

Modernizacja nie ominęła znanego z gamy cee’da Diesla 1.6 CRDi. Moc jego wersji przeznaczonej dla GT Line wzrosła ze 128 do 133 KM a moment obrotowy z 265 do 285 Nm. Warto zauważyć, iż przy tak stosunkowo niewielkiej poprawie osiągów, pełen moment napędu dostępny jest obecnie od wyjątkowo niskiej prędkości obrotowej, umożliwiając bezpieczniejsze przyspieszenia w różnorodnych warunkach drogowych. Pomimo tego, wartość emisji CO2 uległa spadkowi, czego potwierdzeniem będzie europejska homologacja pojazdu w II półroczu 2015.

Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DCT

To także debiut nowej, siedmiostopniowej przekładni dwusprzęgłowej (DCT). Dostępna w modelach GT Line napędzanych 133-konnym silnikiem wysokoprężnym CRDi o pojemności 1,6 litra, skrzynia DCT zdolna jest do przenoszenia momentu napędowego nawet 300 Nm, a więc znacznie wyższego niż dotychczas stosowana 6-stopniowa przekładnia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego, którą DCT zastępuje.

Podobnie jak nowy 1,0-litrowy silnik T-GDI, skrzynia DCT jest autorskim dziełem centrum R&D Kia w Namyang powstałym z myślą o zużyciu paliwa także podczas bardziej dynamicznej jazdy w trybie manualnym – oraz wyższej kultury pracy i komfortu prowadzenia w trybie automatycznym. Zaletą wyboru nowej skrzyni DCT jest szybsza zmiana przełożeń w stosunku do tradycyjnego automatu, a także niższe koszty eksploatacji pojazdu. Wstępne badania wskazują, iż DCT pozwoli także na znaczące obniżenie zużycia paliwa.

Wśród założeń prac rozwojowych DCT znalazła się poprawa przyspieszenia (0-100 km/h) w granicach trzech do pięciu procent oraz ograniczenie zużycia paliwa o rząd 5 do 7 procent. W następstwie aplikacji w samochodzie cee’d GT Line, nowa siedmiostopniowa skrzynia DCT dostępna będzie pod kątem zwiększonej oszczędności paliwowej i osiągów eksploatacyjnych także i dla innych pojazdów gamy modelowej Kia.

Kia cee’d GT Line dostępna będzie w europejskiej sieci sprzedaży Kia już od IV kwartału 2015 roku łącznie z unikalną na rynku 7-letnią/ 150 000-kilometrową gwarancją producenta. Zaprojektowane i skonstruowane w Europie, samochody z rodziny Kia cee’d – w tym hatchback, kombi i pro_ceed będą wciąż wyjeżdżać ze słowackiego zakładu produkcyjnego Kia w Żylinie.