GENEWA 2016: DS E-TENSE CZYLI SPORTOWE AUTO PRZYSZŁOŚCI

ds_prem-sp1

Podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show marka DS przedstawia model E-TENSE – nowy samochód przyszłości.

Jest on jedyny w swoim rodzaju – w zakresie zarówno wyglądu zewnętrznego, jak najnowocześniejszych technologii i doznań z jazdy.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

Nadwozie ujęte w gładkie, opływowe linie kryje luksusowe wnętrze, zaawansowane możliwości techniczne i wyjątkowe osiągi. Wraz z najwyższej klasy elektrycznym układem napędowym czynią one z DS E-TENSE prawdziwie sportowy pojazd przyszłości.

Aż 516 Nm i cisza. 402 KM i zerowe emisje. Wymiary: długość 4,72 m, wysokość 1,29 m. Liczby pokazują prawdziwy charakter najnowszego DS. Jego światowy debiut podczas targów motoryzacyjnych Auto Show w Genewie wywołuje sensację. Młoda francuska marka premium wymarzyła sobie nowy model, którego dewizą byłaby najnowocześniejsza technika i wyrafinowanie.

– Naszą ambicją było stworzenie modelu klasy GT o napędzie elektrycznym i wysokich osiągach. Samochodu, który uosabia wyrafinowanie, technikę i design godny DS. Takiego, który inspiruje marzenia. Który wyzwala niepowstrzymane pragnienie, by usiąść za jego kierownicą”. W ten sposób zespół projektantów złożony z designerów i konstruktorów, podchodzących do pracy z prawdziwą pasją, jednogłośnie wyraził swoje aspiracje – usłyszeliśmy podczas pierwszej prezentacji.

AWANGARDOWY STYL I NAJNOWOCZEŚNIEJSZA TECHNIKA

Sylwetka modelu klasy gran turismo coupé, podkreślona chromowaną, podłużną osią i ekskluzywnym kolorem nadwozia – metaliczną zielenią ametrynu – wzbudzają u obserwatora jedno – niestety na razie niemożliwe do spełnienia – życzenie: przekonać się, jak ten samochód jeździ!

ds_prem-sp3

Awangardowy design przejawia się w projekcie tylnej części pojazdu. Podobnie jak Divine DS, model DS E-TENSE nie posiada tylnej szyby, co daje projektantom wielką swobodę w kształtowaniu form, a inżynierom – okazję do wprowadzenia techniki cyfrowego obrazu wstecznego.

Wyjątkowo starannie opracowana została grafika świetlna: zarówno z przodu, jak i z tyłu. Projekt modułów LED (system DS Active LED Vision) charakteryzuje iście jubilerski kunszt i podejście. Światła dzienne, zestawione z diod jak mozaika z paciorków, nawiązują do świata haute couture. Tylne kierunkowskazy wkomponowane w partię dachu inspirowane są stylem modelu DS z roku 1955. Kulminację stanowią lampy tylne: w całości wykonane w technologii LED i tworzące wzór łuski.

Wnętrze samochodu jest wręcz luksusowe. Tapicerzy DS poświęcili 800 godzin na zaprojektowanie, przetestowanie i wyprodukowanie obić. Szczególny nacisk położono na udoskonalony wzór nawiązujący do splotu bransolety zegarka widoczny na siedzeniach oraz na opracowanie tablicy rozdzielczej. Potwierdzeniem skupienia na jakości szczegółu jest wzór giloszowy typu clous de Paris, użyty wokół inspirowanych stylizacją lotniczą przełączników na konsoli środkowej.

ZAAWANSOWANE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

Nowe dzieło DS wyposażone zostało w silnikelektryczny. Osiąga on moc 402 KM i moment obrotowy 516 Nm. Auto dysponuje zasięgiem 310 km w cyklu jazdy mieszanej (lub 360 km w cyklu jazdy miejskiej). Akumulatory litowo- jonowe umieszczone są pod podwoziem samochodu, co pozwala utrzymać nisko położony środek ciężkości.

DS E-TENSE, zaprezentowany wkrótce po koncepcyjnym DS4 Concept, posiada futurystycznie wyrzeźbioną tablicę rozdzielczą – podobnie jak osłona chłodnicy, stworzoną metodą projektowania parametrycznego, a następnie zrealizowaną techniką druku 3D.

Model koncepcyjny przenosi DS LED Vision na nowy, aktywny poziom. Wszystkie moduły LED teraz obracają się o 180°. Jest także tryb powitalny kierowcy – szerszy strumień światła (zwiększony po obu bokach o kąt 20°) – oraz nowe funkcje: funkcja jazdy autostradowej i funkcja złej pogody, poszerzająca strumień światła podczas opadów deszczu lub śniegu oraz we mgle.

ds_prem-sp2

Prezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie samochód zwraca również uwagę innymi przykładami najnowocześniejszych technologii, takimi jak cyfrowy obraz wsteczny, wykorzystujący kamerę umieszczoną z tyłu, oraz system filtracji „czysta kabina”, który stale rozpoznaje, analizuje i odfiltrowuje pochodzące z zewnątrz zanieczyszczenia.

PASJA MOTORYZACYJNA

Dwumiejscowe nadwozie samonośne wykonane jest z włókna węglowego i wyposażone w zawieszenie niezależne na parach wahaczy umieszczonych jeden nad drugim. Ponieważ baterie znajdują się pod podłogą, środek ciężkości przypada nisko. Do wydajności aerodynamicznej przyczyniają się opływowa sylwetka, dyfuzor z włókna węglowego oraz płaska podłoga. Opracowane opony Michelin zdolne są przenosić wysoki moment obrotowy dla elektrycznego układu napędowego.

Zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu sprzyja zastosowanie instrumentów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości: 12’’wyświetlacz główny sterowany poprzez 10’’tablet dotykowy. Ergonomiczny projekt elementów sterowania jest wydajny i intuicyjny dzięki użyciu systemu elektronicznego, opracowanego we współpracy z firmą Coyote.

DANE TECHNICZNE
– wymiary (dł. x szer. x wys.): 4,72 m x 2,08 m x 1,29 m;
– silnik: elektryczny, moc 402 KM;
– przyspieszenie: 100 km/h w 4,5 sek.;
– zasięg: 360 km (w cyklu miejskim) lub 310 km (w cyklu mieszanym);
– maksymalny moment obrotowy: 516 Nm;
– prędkość maks. 250 km/h;
– masa: 1,8 tony;
– opony: Michelin Pilot Supersport; przód: 245/35 ZR 20, tył: 305/30 ZR 20;
– układ napędowy na jedną oś;
– nadwozie samonośne o konstrukcji z włókna węglowego;
– nagłośnienie: system Focal Utopia, dziewięć głośników, moc 640W, regulacja cyfrowym przetwornikiem sygnału.

UNIKALNE OPCJE

Aby podnieść wnętrze na bezprecedensowy poziom wyrafinowania, niektóre akcesoria zostały stworzone przez francuskich wytwórców przedmiotów luksusowych na specjalnie zamówienia m.in.:
– uprząż na kask wykonana przez firmę Moynat;
– zegarek firmy BRM Chronographes – edycja unikatowa;
– najwyższej klasy system audio Firmy Focal.