HANOWER 2014: MERCEDES FUTURE TRUCK 2025 POKAZANY

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze zadebiutował prototyp Mercedes-Benz Future Truck 2025, prezentujący wygląd i rozwiązania techniczne dalekobieżnej ciężarówki przyszłości.

W ciągu najbliższych 10 lat pojazdy takie mogłyby autonomicznie poruszać się drogami szybkiego ruchu. W rezultacie wzrośnie wydajność transportu i poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w dalszym stopniu spadnie natomiast zużycie paliwa oraz emisja spalin.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

TARGI W HANOWERZE


Mercedes-Benz Future Truck 2025 stanowi rewolucję w zakresie wydajności i bezpieczeństwa, rewolucję dla ruchu drogowego i jego infrastruktury, dla kierowców oraz sektora transportu drogowego. Nie chodzi o nowy model pojazdu, ale raczej o kluczowy element systemu transportowego przyszłości. Opracowany go w ramach inicjatywy “Shaping Future Transportation” – kształtowania przyszłości transportu. Inicjatywa ta ma na celu ochronę zasobów i ograniczanie emisji wszelkiego rodzaju spalin, a jednocześnie zapewnienie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa oraz wzmocnienie łączności z inteligentnymi systemami zarządzaniami.

Możliwości zakamuflowanego prototypu Future Truck 2025 zaprezentowano latem br. – pokazy z prędkościami do 80 km/h odbyły się w warunkach realnego ruchu na autostradzie A14 nieopodal Magdeburga w Niemczech. Teraz Mercedes-Benz odsłania nadwozie i wnętrze ciężarówki. Studium ciągnika siodłowego wraz z aerodynamiczną naczepą świętuje właśnie swoją światową premierę.

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Zewnętrze: płynne linie i świetlny pokaz

Design Future Truck 2025 łączy formę z funkcją. Miękkie, łagodnie zaokrąglone powierzchnie równocześnie odzwierciedlają wydajność oraz emocje, zgodnie z filozofią projektowania Mercedes-Benz – filozofią “zmysłowej przejrzystości”. Zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie prototyp symbolizuje wielki skok naprzód względem klasycznych aut ciężarowych. Innowacyjne rozwiązania, m.in. w zakresie inżynierii oświetlenia, zwiastują, jak może wyglądać kabina autonomicznej ciężarówki przyszłości.

Projektanci skorzystali z możliwości, jakie zapewniają im przyszłe regulacje dotyczące długości: wydłużony przedni pas zyskał płynne, opływowe kontury, podkreślone przez jasnosrebrny lakier. Miejsce konwencjonalnych lusterek zajęły kamery, przednia szyba ma zaokrągloną formę, a zintegrowana z nią osłona przeciwsłoneczna oraz spojler dachowy zwracają uwagę charakterystycznym wyprofilowaniem. Centralnym elementem kabiny pozostała gwiazda Mercedes-Benz. Całość ma wyjątkowo spójną, a zarazem potężną prezencję – wygląda jak odlana z jednej bryły.

Na postoju, gdy jednostka napędowa jest wyłączona, maska ciężarówki jest zamknięta. Wydaje się wówczas, że z przodu brakuje niektórych oczywistych elementów, takich jak lampy. Gdy jednak Future Truck 2025 budzi się jednak do życia wraz z uruchomieniem silnika, przedni pas rozświetlają diody LED. Podczas ręcznego prowadzenia lampy świecą na biało, zaś po włączeniu programu autonomicznego zmieniają barwę na niebieską i zaczynają intensywnie pulsować, by zakomunikować innym uczestnikom ruchu aktualnym tryb jazdy.

Wnętrze

Kabina Future Trucks 2025 koncentruje się na funkcjonalności, a przy tym ma niemal purystyczny design – nowoczesny, przejrzysty, niczym nowoczesne, pozbawione stosów dokumentów biuro. Czytelny panel instrumentów ma osobne wyświetlacze wskaźników oraz obrazu z kamer zastępujących lusterka wsteczne Elementy konsoli pokryto skórą, a po zmroku przytulny nastrój zapewnia system pozbawionego odblasków oświetlenia.

M-B_cp3

Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może obrócić swój fotel o 45 stopni w prawo i przyjąć zrelaksowaną pozycję. Do komunikacji ze światem służy mu przenośny tablet, służący do przeglądania dokumentów, planowania dalszych etapów wyjazdu, akceptacji zamówień i ustalania szczegółów najbliższego postoju. Interfejs można dostosować do własnych potrzeb i w razie potrzeby wywołać wszystkie istotne informacje na temat podróży.

Future Truck 2025 wprowadza nowy sposób pracy w kabinie ciężarówki dalekobieżnej. Koncepcja prototypu łączy zaawansowane technologicznie miejsce kierowcy z nowoczesnym biurem oraz strefą wypoczynkową.

Czujniki radarowe i kamera śledzą otoczenie

Future Truck 2025 nie musi poruszać się w sznurze aut. Czujniki radarowe i kamera pozwalają ciężarówce na jazdę autonomiczną niezależnie od innych pojazdów czy centrów sterowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest inteligentny system “Highway Pilot“, który działaniem przypomina autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą, współpraca ta nie determinuje jednak jego działania.

Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Pierwszy sensor ma 250 m zasięgu i kąt detekcji 18 st., a drugi – 70 m zasięgu i kąt detekcji 130 st. Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą, której zasię wynosi 100 m, jej poziomy kąt widzenia to 45 st., a pionowy – 27 st. Rozpoznaje pojedyncze i podwójne pasy, pieszych, poruszające się i nieruchome obiekty oraz stan nawierzchni.

Mercedes-Benz Future Truck 2025

Nawierzchnia drogi po lewej i prawej stronie ciężarówki jest monitorowana przez czujniki radarowe zainstalowane po bokach, zlokalizowane przed zespołem tylnej osi. Czujniki mają 60 m zasięgu i kąt detekcji 170 st.

Wspomniane sensory są sercem nowego systemu kontroli martwego pola (Blind Spot Assist). Moduły czujników radarowych rozmieszczono w taki sposób, że swoim zasięgiem obejmują one obszar równoległy do całej długości ciągnika wraz z naczepą oraz fragment na dwa metry przed samochodem. System ostrzega kierowcę przed innymi uczestnikami ruchu nie tylko podczas skręcania; informuje go również o ryzyku kolizji z nieruchomymi obiektami, na przykład znakami lub lampami, i wspomaga podczas zmiany pasa.

System transportowy przyszłości

Połączone czujniki (tzw. fuzja) dostarczają kompletny obraz otoczenia. Rejestrują one wszystkie poruszające się i nieruchome obiekty w pobliżu ciężarówki. Informacje te przetwarzane są za pomocą wydajnego, wielordzeniowego procesora w centralnym komputerze, który generuje obraz całego obszaru z przodu i po bokach ciężarówki.

Technologia czujników i kamery jest aktywna w całym zakresie prędkości. Poprzez współpracę z układem kierowniczym system automatycznie utrzymuje pojazd pośrodku pasa ruchu. Współpracuje on z trójwymiarową mapą cyfrową, wykorzystywaną już w praktyce przez tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). W rezultacie ciężarówka jest zawsze w pełni świadoma przebiegu drogi i topografii terenu.

M-B_cp5

“Highway Pilot” współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. W niedalekiej przyszłości każdy pojazd wyposażony w takie rozwiązanie będzie w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję pojazdu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt.

Transmisja odbywa się za pomocą sieci WLAN, z wykorzystaniem ogólnoeuropejskiego pasma G5 o częstotliwości 5,9 GHz oraz zamontowanego na pokładzie systemu ITS Vehicle Station (Intelligent Transport Systems and Services). Komunikacja pomiędzy pojazdami jest standaryzowana, a jej zasięg ma promień około 500 m. Pojazdy informują się wzajemnie o swoich manewrach, mogą więc reagować na nie z wyprzedzeniem.

V2I oznacza, że wszystkie te sygnały są przesyłane również do zewnętrznych odbiorców, takich jak centra kontroli ruchu. Wiadomości można przekazywać także w drugą stronę, do pojazdów – przykładowo, z informacją o robotach drogowych lub korkach. Wszystkie dane w odpowiedniej chwili informują kierowcę o sytuacji w miejscach, które znajdują się poza zasięgiem wzroku. W rezultacie ma on zawczasu świadomość problemów mogących stanowić zagrożenie.

Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 zajmuje odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system “Highway Pilot” – wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny. Do uzyskania maksymalnej efektywności logistycznej i optymalnego wykorzystania infrastruktury konieczna jest jednak stopniowa i kompleksowa rozbudowa sieci, oparta na standardach.

M-B_cp6

Niższe zużycie paliwa i emisja spalin

Płynniejszy ruch sprawia, że skutkiem ubocznym jazdy autonomicznej jest znacznie niższe zużycie paliwa i emisja spalin. Jednocześnie czas transportu stanie się bardziej przewidywalny, a nowe aktywności podejmowane przez kierowcę czy też menedżera transportu mają szansę zrewolucjonizować sektor transportu. Co więcej, natężenie ruchu na dalekich trasach przewidywalne dla wszystkich uczestników ruchu oznacza wyższy poziom bezpieczeństwa.

W przyszłości wypadków z powodu błędu ludzkiego będzie coraz mniej. Przepisy bezpieczeństwa, takie jak ograniczenia prędkości czy odstęp między pojazdami, będą zawsze przestrzegane.

Kiedy to możliwe?

Jedno z najbardziej interesujących pytań w temacie jazdy autonomicznej dotyczy horyzontu czasowego przewidzianego na jej wdrożenie. W kwestiach czysto technicznych jest to możliwe w ciągu około 5 lat. Okres ten odpowiada cyklom rozwojowym aut osobowych, w przypadku których wprowadzenie jazdy autonomicznej datuje się na rok 2020. Ze względu na bardziej złożony zakres czynników samochody ciężarowe potrzebują więcej czasu – realistyczna implementacja technologii możliwa jest w ciągu 10 lat, również ze względu na konieczne do uregulowania kwestie prawne.

Aby zrewolucjonizować transport drogowy, niezbędne są kolejne stopnie ewolucji. W najbliższych latach, podobnie jak wcześniej, ścieżkę rozwoju w kierunku jazdy autonomicznej określą nowe lub ulepszone systemy wspomagające.

M-B_cp7

Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 jako pierwsza prezentuje techniczne warunki i możliwości jazdy autonomicznej. Do tego nowego wymiaru jazdy trzeba jednak dostosować legislację. Na bazie konwencji rozporządzenie UN/ECE R 79 dla systemów sterowania dopuszcza korygujące interwencje układu kierowniczego, ale nie automatyczne sterowanie przy prędkości przekraczającej 10 km/h. To zresztą warunek działania systemów Parking i Stop-and-Go Assist.

Konwencja wiedeńska powstała jednak w czasach, gdy jazda autonomiczna pozostawała jedynie w sferze fantastyki. Komitet Ekspertów ONZ uzupełnił ją niedawno, tworząc podstawę do legalizacji jazdy autonomicznej. W kategoriach technicznych i prawnych trzeba dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo danych.

Poza dopuszczeniem do ruchu niezbędne będzie zdefiniowanie innych aspektów prawnych, takich jak odpowiedzialność za naruszenia przepisów drogowych czy wypadki, których nigdy nie da się całkowicie wyeliminować. To samo odnosi się do ubezpieczeń i odpowiedzialności za produkt. Do określenia pozostaje również kwestia tego, jak pogodzić nowe modele pracy i profile zawodowe z obecnymi, sztywnymi przepisami dotyczącymi czasu jazdy oraz odpoczynku.

Przy uwzględnieniu podjęcia odpowiednich kroków prawnych, ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025 z systemem “Highway Pilot” stanowi odpowiedź na wyzwania przyszłości. Odpowiedź na rosnące natężenie ruchu, braki w infrastrukturze, coraz silniejszą presję kosztów i niedobór kierowców. Prototyp wykorzystujący rozwinięte systemy wspomagające i telematyczne oraz komunikację V2V/V2I otwiera nową erę w transporcie drogowym.

Odpowiedź na te wyzwania nie jest już tylko wizją – staje się rzeczywistością…