HANOWER 2022: ŚWIATOWE PREMIERY CZTERECH KONCEPCYJNYCH WERSJI ID. BUZZ

Trwające targi IAA Transportation 2022 w Hanowerze, zmieniły się w prawdziwe show modelu ID. Buzz

Obok nowych ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje – w każdym przypadku jako światowe premiery – cztery innowacyjne, przedprodukcyjne warianty koncepcyjne ID. Buzz’a przygotowane przez producentów nadwozi i zabudów.


Zobacz także:

HANOWER 2022: ELEKTRYCZNA OFENSYWA RENAULT

AUTOSALONY


 

Pierwszy, to bazujący na ID. Buzz pojazd ratownictwa medycznego, stworzony przez firmę Bosenberg, udowadniający, że motoryzacja elektryczna dotarła także do sektora pojazdów ratunkowych. Firma Snoeks prezentuje koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab przeznaczonego do przewozu osób – coś w rodzaju elektrycznej wersji modelu Caravelle. ID. Buzz w wersji chłodnia, zbudowany został natomiast przez specjalistów z Wukaro. Przestronny furgon o pojemności przedziału towarowego 6 m3 pokazuje z kolei firma Veth. To pierwszy ID. Buzz z nadwoziem skrzyniowym. We współpracy z firmą CS/Wurth powstał też ID. Buzz Cargo z systemem regałów, prezentowany tu jako samochód serwisowy marki Miele.

Game changer

ID. Buzz to Bulli nowej ery: wszechstronny i wielozadaniowy jak jego poprzednicy. Jako MPV i jako samochód dostawczy, wprowadza elektryczną motoryzację w coraz to nowe segmenty, stając się w ten sposób prawdziwym „game changerem”. O potencjale tej linii produktowej świadczy różnorodność przygotowanych przez wielu producentów nadwozi i zabudów pojazdów koncepcyjnych, prezentowanych na targach IAA Transportation 2022.

Koncepcyjny ID. Buzz Flex-Cab

Holenderska firma Snoeks specjalizująca się w produkcji zabudów, przystosowała ID. Buzz Cargo do użytku w transporcie pasażerskim. Pięciomiejscowy ID. Buzz Flex-Cab staje się w ten sposób elektrycznie napędzanym samochodem z zastosowaniem podobnym do modelu Caravelle. W tyle jest wyposażony w trzyosobową kanapę, którą można ustawić w dwóch pozycjach – standardowo lub z dodatkową przestrzenią na nogi lub całkowicie złożyć, łącznie z siedziskiem. Regulacja i składanie kanapy odbywa się elektrycznie, za pomocą przełącznika na słupkach B lub D. Dzięki możliwości elastycznej regulacji tylnej kanapy, klimatyzowana część tylna pojazdu może być wykorzystywana do przewozu pasażerów lub towarów. Pokazując w pełni elektrycznego, koncepcyjnego ID. Buzz Flex-Cab, Snoeks prezentuje wysoce innowacyjną koncepcję transportu osób. Pojazd może być wykorzystywany np. jako shuttle bus, taksówka, minibus komunalny lub idealny pojazd dla rzemieślników.

ID. Buzz jako pojazd ratownictwa medycznego

ID. Buzz został zaprojektowany w taki sposób, by zarówno w wersji MPV, jak i w wersji dostawczej, mógł spełniać zadania specjalne – na przykład jako pojazd ratownictwa medycznego. Elektryczna motoryzacja dotarła więc także do tego sektora. Niemiecki producent nadwozi, firma Bosenberg, pokazuje na IAA jak taki samochód może wyglądać i co może zrobić. Prezentowane auto przygotowane jest w wersji niemal produkcyjnej. Na pokładzie wersji medycznej ID. Buzza znajduje się miejsce dla maksymalnie trzech osób. Przestrzeń ładunkowa została przekształcona w miejsce pracy dla lekarza i jego sprzętu medycznego. W tym celu Bosenberg opracował koncepcję modułową, dzięki czemu całkowita integracja wyposażenia i wszystkich specjalnych komponentów wymaga jedynie minimalnych zmian w pojeździe bazowym. Zamontowano również specjalny system sygnalizacji zasilany z oddzielnego systemu akumulatorów.

ID. Buzz Cargo z zabudową skrzyniową

Veth Automotive połączył ikoniczny design ID. Buzza z zabudową skrzyniową tylnej jego części. Dzięki skrzyni, pojemność ładunkowa ID. Buzza wzrasta z już bardzo dobrych 3,9 m3 do doskonałych 6,0 m3. W rezultacie taki ID. Buzz Cargo może przyjąć ładunek o masie do 680 kg. Boki i tył skrzyni można wyposażyć w tradycyjne drzwi, drzwi przesuwne i/lub rolety. Gwarantuje to, że np. jeżdżący takim samochodem kurierzy są w stanie dotrzeć do paczek z każdej strony. Pojazd koncepcyjny prezentowany na IAA wyposażony jest w drzwi z niską krawędzią dolną po stronie pasażera, w żaluzję po stronie kierowcy oraz w duże drzwi skrzydłowe z tyłu. Na skrzyni jest też dużo miejsca na logo i reklamę firmy. Podłoga w jej wnętrzu zapobiega ślizganiu się ładunku i nie ulega zużyciu.

ID. Buzz Cargo chłodnia

Niemiecki producent zabudów firma Wukaro, prezentuje na targach IAA ID. Buzza Cargo po raz pierwszy w postaci pojazdu – chłodni. Został on zaprojektowany specjalnie z myślą o dostawach w centrum miasta, a więc dla tzw. ostatniej mili. Innowacją jest tu połączenie elektrycznego układu napędowego i systemu chłodzenia, który również jest elektryczny. System chłodzenia składa się z płaskiej jednostki chłodzącej 230V na dachu (płaski parownik sufitowy), czterech akumulatorów litowo-jonowych (każdy o nominalnym naładowaniu 100 amperogodzin) oraz inwertera (przekształcającego prąd stały w zmienny) ze zintegrowaną ładowarką akumulatorów. Cztery akumulatory – umieszczone by zaoszczędzić miejsce, w nadkolach – umożliwiają niezależną pracę systemu przez sześć do ośmiu godzin. Możliwe jest również wstępne schłodzenie przestrzeni ładunkowej, w każdym przypadku gdy ID. Buzz Cargo jest podłączony do sieci elektrycznej. Pojazd koncepcyjny może, w zależności od specyfikacji, zabrać ładunek o masie do 390 kg – wystarczający do przewozu mrożonek zamawianych przez internet lub specjałów dla restauracji. Można również pokusić się na jego interpretację jako klasyczną, włoską furgonetkę z lodami. Bo z pewnością wkrótce znów będzie lato!

ID. Buzz jako pojazd serwisowy marki Miele

Na stoisku marki Volkswagen Samochody Dostawcze w hali 12, wzrok zwiedzających przyciąga ID. Buzz Cargo w specjalnym odcieniu czerwieni. To samochód, który powstał na specjalne życzenie marki Miele i jest owocem współpracy firmy CS/Wurth i marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Przestrzeń ładunkowa tego w pełni elektrycznego samochodu dostawczego została wyposażona w dostosowany do specyfikacji serwisantów system regałów do przechowywania materiałów, części zamiennych i narzędzi dla pracowników działu obsługi klienta Miele. Konsola środkowa ze zintegrowanym składanym stolikiem w przedziale pasażerskim, służy jako miejsce pracy kierowcy. Szczególne wrażenie robi specjalny lakier nadwozia w typowym dla Miele kolorze „czerwień papryki“.

Hala nr 12 i przylegające tereny

Wersje produkcyjne ID. Buzza oraz pojazdy koncepcyjne są prezentowane na tegorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze do 25 września, na stoisku marki Volkswagen Samochody Dostawcze w hali nr 12. Oprócz nich, uwagę zwiedzających IAA przykuwają także modele z linii produktów Caddy, T6.1, Multivan, Amarok i Crafter. W hali nr 12 i na terenach przylegających prezentowane są również inne modele marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz producentów nadwozi i zabudów. Natomiast w hali nr 13, na stoiskach różnych partnerów zajmujących się zabudową i konwersją, stoją ponadto cztery kolejne ID. Buzz Cargo z modyfikacjami dostosowanymi do potrzeb klienta.