HONDA: PREZENTACJA NOWEJ CIVIC e:HEV PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2022

Nowa Honda Civic e:HEV, w ramach promocji europejskiej premiery modelu, stanęła w centrum stoiska Vanity Fair “Social Garden”, podczas wystawy Milan Design Week 2022.

Vanity Fair zawsze stara się wybiegać myślą o krok do przodu, kierując się ciekawością i rewolucyjnym nastawieniem do życia: podczas tegorocznego Design Week z radością witamy na naszym stoisku Vanity Fair Social Garden kreatywne i pełne zapału umysły, które podnoszą jakość naszego życia i czynią je łatwiejszym, nie zapominając przy tym o wpływie tego, co tworzą, na środowisko – wyjaśnia Cristina Lucchini współdyrektorka Vanity Fair.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Cieszymy się, że po raz pierwszy będziemy mogli zaprezentować model Civic włoskiej publiczności. Dotychczasowe reakcje na ten samochód były znakomite, a udział w Milan Design Week daje możliwość kontaktu z klientami, dla których ważne jest wzornictwo – wyjaśnia Simone Mattogno, dyrektor generalny departamentu samochodów we włoskim oddziale Hondy.

Nowa, 11. generacja Hondy Civic została stworzona zgodnie koncepcją projektowania, w której centrum znajduje się człowiek – zarówno na etapie prac stylistycznych, jak i opracowania właściwości dynamicznych. Zgodnie z założeniami rozwojowym «radosnego Civica», inżynierowie Hondy skupili się na tym, w jaki sposób elementy nadwozia i wnętrza mogą ze sobą współgrać, aby zapewnić bardziej komfortowe i ekscytujące odczucia podczas jazdy samochodem, które wpłyną pozytywnie na codzienne życie właścicieli.

Model Civic, wprowadzony na rynek w 1972 roku jako «samochód dla mieszkańców całego świata», stał się podstawą stosowanej przez Hondę koncepcji rozwojowej «Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny»(M/M). Zasada ta, stosowana obecnie w całej gamie produktów Hondy, opiera się na przekonaniu, że celem zarówno rozwiązań technicznych, jak i wzornictwa pojazdów jest zaspokajanie potrzeb kierowcy i pasażerów. Konsekwencją tych założeń jest kabina najnowszego Civica, w której komfort, dobra widoczność i przestronność przewyższają dotychczasowe standardy. Ponadto jest to miejsce bezpieczniejsze i bardziej ekscytujące z punktu widzenia kierowcy.

Dynamiczna stylistyka nadwozia

Założenia rozwojowe Hondy eksponujące «radosność» przyczyniły się do nowoczesnej ewolucji nadwozia modelu Civic, które nawiązuje do spokojnych i eleganckich rozwiązań stylistycznych, zastosowanych w innych najnowszych modelach Hondy. Nowy Civic charakteryzuje się niższą, bardziej opływową linią dachu oraz niżej poprowadzoną linią przewężenia, co wpłynęło na zwiększenie powierzchni okien, poprawiając widoczność na zewnątrz i dając takie samo poczucie przestronności, jakim wyróżniała się pierwsza generacja Civica.

Dla uzyskania bardziej sportowej, przypominającej coupe estetyki, wydłużono o 35 mm rozstaw osi nowego Civica w stosunku do poprzedniego modelu, ale skrócono o 20 mm zwis tylny i zmniejszono ogólną wysokość. Najwyższy punkt linii dachu jest wysunięty bardziej do przodu niż w poprzednim modelu, a łagodne nachylenie klapy bagażnika dopełnia eleganckiego wyglądu.

Kluczowym elementem tego projektu jest kształt tylnej części dachu. W rzeczywistości rozważaliśmy różne warianty – wyjaśnia Hitomaro Asano, projektant nadwozia modelu Civic. Braliśmy pod uwagę wprowadzenie dodatkowego dwu-częściowego okna oraz wybór tak zwanego stylu hatchback. Pomyśleliśmy jednak, że najlepiej sprawdzi się projekt, który sprawi, że ludzie poczują się dobrze lub będą podekscytowani już w momencie, gdy go zobaczą. Sylwetka auta miała sprawiać wrażenie, jakby została narysowana jednym pociągnięciem ołówka.

Klapa tylna została wykonana z materiałów kompozytowych, opracowana przy użyciu nowej technologii produkcji i ma o 20% mniejszą masę niż jej poprzedniczka. Ten element był bardzo ważny dla osiągnięcia bardziej eleganckiego wyglądu. Stylistyczna dyskrecja i gładkość są również widoczne w przedniej części samochodu. W porównaniu z poprzednią generacją maska silnika i przednie błotniki poprowadzono o 25 mm niżej, a słupki A przesunięto o 50 mm do tyłu. Zapewnia to kierowcy imponującą, niczym niezakłóconą widoczność. Mniejsza masywność przedniej części pojazdu sprawia, że koła i opony wydają się większe. W połączeniu z szerszym rozstawem tylnych kół i obramowaniem łuków nadkoli otrzymujemy niższą, pewniejszą sylwetkę i wizualne wrażenie większej zwinności samochodu.

Głównym celem było nadanie nowemu Civicowi sportowego i młodzieńczego wyglądu, który jest kwintesencją tego modelu – kontynuuje Asano. Staraliśmy się więc stworzyć bardzo wyrazisty wygląd en face, a jednocześnie sprawić, aby górna część auta była jak najsmuklejsza” – dodaje Asano. „Jest to również nawiązanie do historii poprzednich generacji, ale ponieważ zmieniało się oblicze Civica, szukałem czegoś wspólnego i znalazłem jedno podobieństwo. Wszystkie one miały front, w którym górna osłona chłodnicy znajdowała się nieco niżej, a reflektory nieco wyżej, dlatego staraliśmy się umieścić osłonę i reflektory w miejscach charakterystycznych dla wcześniejszych generacji.

Podwyższony komfort wnętrza

Stosowana przez Hondę koncepcja projektowania M/M («Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny») znalazła odzwierciedlenie w zorientowanym na pasażerów wnętrzu, które zostało zaprojektowane tak, aby sprostać najwyższym oczekiwaniom, dotyczącym wyrafinowania i przestronności. Kabina oferuje lepszą widoczność i jasną przestrzeń, dzięki niskiej, płaskiej desce rozdzielczej, usytuowaniu lusterek zewnętrznych i dużym oknom.

Kiedy wspólnie opracowaliśmy kluczowe hasło «radosny», zaczęliśmy zastanawiać się, jak można je zastosować we wnętrzu i rozważaliśmy pomysł, aby na przykład skupić się na kwestii czasu – mówi Yasunori Ogawa, projektant wnętrza Civica. Pomyśleliśmy – skoro będziemy mieli orzeźwiający i przyjemny poranek, to będziemy się dobrze czuć przez cały dzień. Trudno jest czuć się świetnie przez cały dzień, ale jeśli skoncentrujemy się na poranku, możemy to osiągnąć. W trakcie naszych prac badawczych pojawiały się trzy słowa kluczowe: czystość, rytm i stymulacja.

Przekłada się to na projekt wnętrza, które odzwierciedla tę samą czystą, nowoczesną filozofię designu, która cechuje nadwozie: jest ono pozbawione zbędnych elementów, skoncentrowane na użytkowniku, wykonane z materiałów wysokiej jakości i przyjemnych w dotyku elementów, które wpływają na satysfakcję kierowcy i pasażerów.

Pomimo niższej linii dachu, przestrzeń nad głową i w kabinie pozostała taka sama jak w poprzedniej generacji modelu, dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu podzespołów układu hybrydowego w podwoziu i w komorze silnika. Obszerna przestrzeń bagażowa nowego Civica nie zmieniła się w porównaniu z poprzednią generacją – należy do największych w tym segmencie – ale poszerzony otwór załadunkowy poprawia jej użyteczność. W efekcie powstał pojazd o odpowiedniej przestrzeni i funkcjonalności, który stanowi realną alternatywę dla większych modeli jak SUV-y.

Zawiasy klapy bagażnika znajdują się za głowami pasażerów, siedzących w drugim rzędzie, a to z pewnością miejsce, w którym trudno jest obniżyć linię dachu – dodaje Asano. Oczywiście, są sposoby na to, aby stworzyć atrakcyjny projekt kosztem funkcjonalnego rozplanowania, ale taki kompromis nie byłby akceptowalny dla Civica, ani Hondy ogólnie. Uświadomiliśmy to wszystkim osobom, zajmującym się stylistyką wnętrza, nadwozia i rozplanowaniem auta, a następnie zaczęliśmy zastanawiać się, jak to osiągnąć.

Na początku rozmawialiśmy o przeniesieniu zawiasów na zewnątrz słupków. Jeśli chodzi o linię przewężenia – biorąc pod uwagę, że wyobrażaliśmy sobie kabinę pozbawioną elementów wprowadzających zamieszanie pod względem wizualnym, umieszczenie linii przewężenia na przykład na środku słupka C zrujnowałoby to założenie. Zdecydowanie nie chcieliśmy przerwać prostej linii, która biegnie nieprzerwanie od przodu do tyłu, więc zaproponowaliśmy, aby zastosować łuk wokół ostatniego okna i wszyscy, łącznie ze stylistami, zdecydowali się na to rozwiązanie.

Projektanci, koncentrujący się na detalach, stworzyli nawiewy wentylacji, rozmieszczone na obrzeżach kabiny. Zapewniają one szerszy, a jednocześnie mniej inwazyjny przepływ powietrza, a elegancki wygląd uzyskano dzięki zastosowaniu kratki o strukturze plastra miodu na całej szerokości otworów wentylacyjnych.

Jednym z kluczowych słów, określających projekt wnętrza Civica jest «czystość». To moje osobiste odczucie, ale odkąd zacząłem pracować w branży, nie podoba mi się obecność wylotów klimatyzacji w desce rozdzielczej – wyjaśnia Ogawa. W dawnych czasach w Japonii pociągi miały wentylatory. Nic nie poradzę na to, że tak właśnie kojarzy mi się wylot przewodu wentylacji. Natomiast jeśli spojrzymy na wnętrza domów, wszystkie te elementy są tam ukryte przed wzrokiem. Wykorzystując te kluczowe koncepcje przy projektowaniu Civica, wprowadziłem motyw plastra miodu na całej desce rozdzielczej, aby zachować wykończenie najwyższej jakości, ale także większą stylistyczną czystość wnętrza.

Duży nacisk położono na zaprojektowanie środowiska, które nie wymaga od osób siedzących zbyt wielu ruchów dla wykonania stałych czynności. System informacyjno-rozrywkowy jest umieszczony na peryferiach pola widzenia kierowcy, co oznacza, że w celu sprawdzenia informacji nie musi on odwracać głowy. Zmniejsza to ryzyko rozproszenia uwagi i skraca czas na powrót wzroku do linii na wprost – a ma to niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo.

Już na wczesnym etapie prac dynamicznie weryfikowaliśmy zakres wielkości i wysokość panelu HMI, stosując różne warianty w realnym samochodzie, stojącym na terenie zakładu Hondy, aby sprawdzić ergonomię układu i łatwość obsługi elementów sterujących, a także walory wizualne – wyjaśnia Ogawa.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 1972 roku, wyznaczający nowe trendy Civic, trafił do ponad 27,5 miliona klientów w 170 krajach. Nowa generacja pojawi się w Europie jesienią 2022 roku.