IAA 2018: NOWY FORD TRANSIT O ŁADOWNOŚCI DO 2 TON

ford-tensit-n1

Podczas zakończonego Salonu Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Ford zaprezentował najnowszą generację Transita o ładowności 2 ton. To ogólnoświatowy debiut modelu.

Nowe auto charakteryzuje się większą ładownością oraz paletą unowocześnionych jednostek napędowych, które umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 7 procent.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

ECO


 

Wśród nowych opcji napędu jest oferowany po raz pierwszy z tym segmencie łagodny układ napędowy (mild hybrid – mHEV), oparty na silniku Diesel, który charakteryzuje się spalaniem niższym o 3 procenty w porównaniu ze standardowym silnikiem wysokoprężnym. Natomiast w ruchu miejskim, wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, oszczędności mogą sięgać nawet 8 procent.

ford-tensit-n2

Nowy Transit został przy tym wyposażony w funkcje umożliwiające współpracę pojazdu z zewnętrznymi urządzeniami elektronicznym i połączenie z Internetem za pośrednictwem pokładowego modemu PassConnect. Umożliwia on przedsiębiorcom i firmom flotowym znaczną poprawę wykorzystania pojazdów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów eksploatacji.

Samochód będzie dostępny w sprzedaży w połowie 2019 roku.

Konstrukcja jednostki wysokoprężnej EcoBlue o pojemności 2,0-litrów została jeszcze bardziej zoptymalizowana w celu obniżenia zużycia paliwa.

Kolejne zmiany, które przyniosły zwiększenie efektywności, to wprowadzenie po raz pierwszy w 2-tonowej wersji Transita elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS), szeroko zakrojonego programu zmniejszania masy części i podzespołów, zastosowanie opon o obniżonych oporach tarcia oraz zmiany poprawiające aerodynamikę pojazdu. W wyposażeniu standardowym wszystkich wersji nadal oferowany jest układ Auto Start-Stop.

ford-tensit-n3

Kierowca ma także do dyspozycji tryb jazdy oszczędnej, który na podstawie danych z pozycjonowania GPS przewiduje i podpowiada kierującemu, jak jechać, aby uzyskać dodatkowe oszczędności paliwa.

Do dostępnych już wcześniej silników o mocach 105 KM, 130 KM oraz 170 KM doszła nowa jednostka o mocy 185 KM, dysponująca pokaźnym momentem obrotowym 415 Nm. Wszystkie dostępne silniki mają turbosprężarki o nowszej konstrukcji, która pozwala na uzyskiwanie większego zakresu momentu obrotowego w szerszym niż dotąd zakresie obrotów.

Od wiosny 2020 roku, obok standardowej 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, tylnonapędowe wersje Transita będą oferowane również z efektywną i dynamiczną 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów z adaptacyjną funkcją Adaptive Shift Scheduling, która analizuje indywidualny styl jazdy kierowcy w celu zoptymalizowania momentów zmian biegów.

ford-tensit-n6

Pierwszy pojazd typu mild hybrid w segmencie

W celu uzyskania jeszcze większych oszczędności paliwa, konstruktorzy nowego Transita zaproponowali w wersjach z przednim i tylnym napędem innowacyjne rozwiązanie z układem napędowym mild hybrid (mHEV), wykorzystującym silnik Diesel. W tym rozwiązaniu, standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem/ generatorem, napędzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prędkości, którą następnie można wykorzystywać do ładowania zestawu akumulatorów litowo- jonowych 48V, które są chłodzone powietrzem.

Zmagazynowana energia jest także wykorzystywana do zwiększania momentu obrotowego silnika spalinowego podczas normalnej jazdy i w czasie przyspieszania. Może także służyć do zasilania urządzeń pokładowych pojazdu. Dodatkowy moment obrotowy dostępny dzięki układowi hybrydowemu pozwala na lepsze osiągi i dynamikę podczas ruszania z miejsca i przyspieszania przy niskich prędkościach.

Zwiększona ładowność

Wśród rozwiązań zmniejszających ciężar pojazdu można wymienić nową pokrywę silnika, wykonaną ze stopu aluminium, zastosowanie stalowych obręczy kół o zróżnicowanej grubości, a także układ z pojedynczym tłumikiem, który zastępuje stosowany dotąd układ z dwoma tłumikami. Po raz pierwszy w konstrukcji ściany działowej we wnętrzu blachę stalową zastąpiono wytrzymałym tworzywem kompozytowym.

ford-tensit-n7

Nowe, elektrycznie otwierane boczne drzwi załadunkowe wyraźnie ułatwiają pracę przy załadunku i rozładunku samochodu. Z tyłu pojazdu zamontowano dodatkowe oświetlenie, które ułatwia pracę w ciemnościach w okolicach tylnych drzwi załadunkowych.

W stronę mobilnego biura

W ramach strategii zmierzającej do coraz szerszego wyposażania wszystkich pojazdów użytkowych w systemy informacji i łączności, nowy Ford może być dostarczony z pokładowym modemem FordPass Connect. System ten otwiera możliwości poprawy wykorzystania floty pojazdów oraz optymalizacji kosztów ich eksploatacji dzięki nowym funkcjom telematyki (Ford Telematics) oraz transmisji i przetwarzania danych (strong>Data Services), które zostaną wprowadzone do oferty rynkowej w 2019 roku.

Pokładowy modem umożliwia także korzystanie z wielu funkcji dostępnych za pośrednictwem mobilnej aplikacji FordPass. Wśród innych rozwiązań należy wymienić także system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, którym można sterować albo za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. Posiada także system MyKey, który pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk.

ford-tensit-n5

W przypadku wyposażenia pojazdu w elementy lub urządzenia specjalistyczne, mogą one pobierać dane z układów elektrycznych Transita za pośrednictwem specjalnego modułu interfejsowego (Upfitter Interface Module).

Systemy

Wygodę i komfort kierowcy dodatkowo zwiększa wprowadzenie wspomagania kierownicy EPAS, który współpracuje z układami wspomagającymi kierowcę, takimi jak aktywny asystent parkowania (Active Park Assist) i system pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu (Lane- Keeping Aid).

Dostępne są: tryb „Eco”, tryb do jazdy na śliskiej nawierzchni, tryb „błoto/ koleiny” w pojazdach z napędem na cztery koła oraz tryb holowania przyczepy.

ford-tensit-n8

Układy wspomagające pracę kierowcy to m.in.:
• system monitorujący martwe pole widzenia kierowcy współpracujący z układem ułatwiającym holowanie przyczepy;
• inteligentny ogranicznik prędkości łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z tempomatem adaptacyjnym;
• ulepszony system utrzymania na pasie ruchu;
• układ aktywnego wspomagania hamowania (Pre- Collision Assist) z funkcją wykrywania pieszych.

Nowością są funkcje, które ułatwiają i czynią mniej uciążliwym manewrowanie, cofanie i parkowanie:
• kamery szerokokątne z przodu i z tyłu;
• kamera cofania, umieszczona wysoko , aby kierowca jeszcze widział obszar za samochodem podczas cofania, przede wszystkim z otwartymi drzwiami;
• asystent parkowania z dodatkowymi czujnikami po bokach;
• aktywny asystent parkowania (APA);
• asystent wyjazdu z parkingu (Park-Out Assist);
• funkcja ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej (Cross Traffic Alert).

ford-tensit-n4

Nadwozie i wnętrze

Z zewnątrz, elegancko wystylizowane nadwozie wyróżnia się nowym wlotem powietrza z trzema poprzeczkami oraz inaczej zaprojektowanym pasem dolnym. Przednie panele nadwozia wraz ze zderzakiem otrzymały nowy profil. Bogatsze wersje wyposażeniowe otrzymują reflektory biksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej.

Nowa tablica przyrządów została zaprojektowana z zmyślą o wygodzie kierowców. Przygotowano liczne schowki, z trzema otwartymi pojemnikami w górnej części deski rozdzielczej, jest też stacja dokująca do urządzeń zewnętrznych w wersjach z uboższym wyposażeniem, która pozwala na ustawienie telefonu komórkowego lub tabletu. Zastosowano materiały wykończeniowe, które mają atrakcyjne wzory i zarazem są trwałe i wytrzymałe. Przygotowano też specjalną wersję „Limited”.

Zawrotna jest liczba dostępnych wersji nadwozia zamkniętych oraz odmian podwozia z kabiną, łącznie z wprowadzoną niedawno specjalną wersją o nisko osadzonej ramie.

Najnowszy Transit będzie produkowany w zakładach Forda w Kocaeli w Turcji, obok modelu Transit Custom. Producent ogłosił plan zainwestowania 52 mln dolarów w zakłady, które są wspólnym przedsięwzięciem firm Ford i Otosan. Zdolności produkcyjne fabryki wzrosną o 40 000 pojazdów, do poziomu 330 000 sztuk rocznie.