INFINITI: NOWY Q50 NA ROK 2014 – KROK W PRZYSZŁOŚĆ

Q 50 2_Dead_Front_lores

Oparty na stylistyce, osiągach i technologiach sportowego sedana Infiniti – całkiem nowy Q50 na rok 2014 został zaprojektowany tak, aby z chwilą wprowadzenia na rynek USA latem 2013 roku zyskać uznanie fanów motoryzacji.

Po debiucie na rynku amerykańskim, model będzie w drugiej połowie roku sukcesywnie wprowadzany na kolejne rynki.

– Nowy Infiniti Q50 rozszerza granice tego, czym może być sportowy sedan, prowadząc markę w nowym, śmiałym i pięknym kierunku – powiedział Prezes Infiniti, Johan de Nysschen.


Zobacz także:
PREMIERY


STYLISTYKA

Nowy Infiniti Q50 wprowadza całkowicie świeży wymiar stylistyki klasy premium. Już na pierwszy rzut oka uderza łagodną, acz dynamiczną linią wznoszącą się w górę od grilla chłodnicy o charakterystycznym kształcie „podwójnego łuku”. Linia ta zdaje się jak fala przepływać z werwą przez całe nadwozie, a łącząc się z tyłem samochodu, tworzy bardzo intrygujący profil, podkreślający w każdym calu dynamiczną i sportową sylwetkę modelu.

– W Infiniti Q50 widoczny jest bezpośredni wpływ samochodów koncepcyjnych znanych jako „Tryptyk Infiniti”, zwłaszcza Essence. Sportowa i mocna sylwetka nowego Q50 w doskonały sposób łączy zmienione proporcje z większą przestronnością wnętrza – powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezes i dyrektor kreatywny Infiniti.

Charakterystycznymi elementami stylistyki zewnętrznej Infiniti są grill chłodnicy w kształcie podwójnego łuku, dynamiczna linia dachu oraz słupek C w kształcie sierpu księżyca. Przód jest zdecydowanie agresywny m.in. z uwagi na nowy, przestrzenny, wręcz trójwymiarowy grill chłodnicy. Zgrabne, a solidne boki nadwozia są zaprojektowane tak, aby łączyć sportową sylwetkę z silnym, solidnym „kręgosłupem” i linią dachu, która spływa do łukowych słupków C, podobnych do tych, które po raz pierwszy pojawiły się w koncepcie Essence. Charakterystyczne linie boczne płynnie przechodzą w kształt tylnych lamp zespolonych z diodami LED.

*EMBARGOED* 2014 Infinti Q50

Nowa stylistyka auta wpłynęła też korzystnie na przepływ powietrza zarówno nad karoserią, jak i pod podwoziem, dzięki czemu współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi zaledwie 0,26. Zaletą Q50 jest również zerowe unoszenie przednie i tylne.

Paleta lakierów Q50 obejmuje osiem nowych wyjątkowych kolorów.

SILNIKI i NAPĘD

– Samochód oferuje jeden z najszybciej przyspieszających silników hybrydowych na świecie, który ma być równocześnie jednym z najbardziej ekonomicznych. Q50 przywozi ze sobą również zaawansowane technologie z zakresu właściwości jezdnych i bezpieczeństwa, które widzą, zanim kierowca zdąży zauważyć i reagują, zanim on zareaguje. W nowym modelu mamy także pierwszą na świecie szybką i precyzyjną technologię bezpośredniego sterowania adaptacyjnego: Direct Adaptive Steering – powiedział de Nysschen.

W momencie wprowadzenia na rynek Ameryki Północnej, nabywcy będą mieli do wyboru dwie zaawansowane jednostki napędowe, dodatkowe silniki będą zaś wprowadzane na innych rynkach w drugiej połowie roku.

Pierwszą z jednostek jest udoskonalony silnik 3,7 litra, wykonany ze stopu aluminium z systemem DOHC, o mocy znamionowej 328 KM i momencie obrotowym 365 Nm, z systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu zaworów ssących (CVTCS − Continuously Variable Valve Timing Control System) oraz systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów VVEL (VVEL − Variable Valve Event and Lift).

Drugi silnik to jednostka hybrydowa z systemem Infiniti Direct Response Hybrid i inteligentnym, podwójnym sprzęgłem. Moc znamionowa silnika V6 to 302 KM, a moment obrotowy 350 Nm. Z kolei parametry silnika elektrycznego to: moc − 67 KM, moment obrotowy − 270 Nm. Moc netto systemu hybrydowego wynosi 360 KM.

Oba oferowane w modelu Q50 silniki są sprzężone z zaawansowaną siedmiobiegową, automatyczną, sterowaną elektronicznie przekładnią, z trybem manualnym i − dostępnymi jako opcja − magnezowymi łopatkami zmiany biegów, montowanymi na kolumnie kierownicy. W obu wersjach silnikowych Q50 jest dostępny z napędem na tylne koła lub z inteligentnym systemem napędu na cztery koła.

Q 50 4_Profile_hires

Przełącznikiem trybu jazdy, umieszczonym na konsoli centralnej, można błyskawicznie zmieniać parametry pracy silnika, przekładni, podwozia i układu kierowniczego, wybierając na przykład tryb sportowy lub wycieczkowy.

TECHNOLOGIE I SYSTEMY

Standardowymi kołami Q50 są 17-calowe obręcze aluminiowe, a jako opcja dostępne są również 19-calowe koła sportowe. Pewność hamowania zapewniają elektrycznie wspomagane hamulce z wentylowanymi tarczami, układem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS − Anti-lock Braking System), elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD − Electronic Brake force Distribution) oraz wspomaganiem hamowania (BA − Brake Assist). Dostępne są również hamulce sportowe z udoskonalonymi tarczami i przeciwstawnymi zaciskami hamulcowymi. W modelu zastosowano układ kierowniczy z inteligentnym wspomaganiem kierownicy, uzależnionym od prędkości pojazdu.

Nowy Q50 jest opcjonalnie wyposażony także w technologię bezpośredniego sterowania adaptacyjnego – Direct Adaptive Steering. Po raz pierwszy w świecie rozwiązanie tego typu zostało zastosowane w samochodzie produkowanym seryjnie. System umożliwia szybszą reakcję kół na ruch kierownicy, ponieważ przekazuje dyspozycje kierowcy na koła szybciej niż w przypadku układu mechanicznego. Oferuje jednocześnie cztery różne tryby jazdy – z elastycznymi ustawieniami stopnia wspomagania kierownicy i przełożenia układu kierowniczego − wybierane przez kierowcę w zależności od jego preferencji lub warunków drogowych.

Inną, równie pionierską, dostępną technologią jest aktywny asystent toru jazdy (Active Lane Control), który z pomocą kamer ułatwia utrzymanie pozycji na środku pasa ruchu. Układ ten jest częścią systemu zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP − Lane Departure Prevention). System ten idzie o krok dalej w porównaniu z tradycyjnymi układami, ponieważ nie tylko śledzi drogę przed pojazdem, ale dokonuje również drobnych korekt skrętu kierownicy, jeśli są one potrzebne z uwagi na silny boczny wiatr lub nierówności nawierzchni.

Infiniti, jako sponsor tytularny i głównym partner technicznym zespołu Infiniti Red Bull Racing w udoskonaleniu Q50 wykorzystało współpracę z kierowcami mistrzowskiego zespołu. Istotny wkład w prace rozwojowe nad modelem mieli bowiem trzykrotny Mistrz Świata Formuły 1 Sebastian Vettel i jego kolega z zespołu, kierowca testowy i rezerwowy − Sebastien Buemi.

Q 50 5_Close_Up_hires

Ponieważ Infiniti chodzi o to, żeby nowy model był najdynamiczniejszym i najbardziej ekscytującym sedanem na rynku, Sebastian Vettel sprawdził osiągi i prowadzenie Q50 na torze testowym Tochigi w Japonii i podzielił się swoimi uwagami z konstruktorami. Z kolei Buemi przetestował model na torze Nurburgring, uchodzącym za najbardziej wymagający na świecie, gdzie, aby pomóc opracować podwozie o wyjątkowych parametrach prowadzenia, wyciskał z prototypów przysłowiowe ostatnie soki.

W inteligentnym kluczyku do Q50 zapisywane są preferencje dotyczące ustawienia fotela, ogrzewania i chłodzenia, systemu audio, nawigacji i systemów łączności dla czterech kierowców. A jest co zapisywać − tylko w trybie niestandardowym dostępnych jest aż 96 różnych ustawień opcjonalnych. Zapisanie ustawienia lub jego zmianę ułatwia innowacyjny, podwójny wyświetlacz z ekranem dotykowym.

WNĘTRZE

Wnętrze Infiniti Q50 oferuje bogatą, a wyważoną mieszankę faktur i kunsztu rzemieślniczego najwyższej klasy, łącząc przy tym nowoczesny luksus z zaawansowanymi technologiami, przyjaznymi dla użytkownika. Oprócz różnych rodzajów skór, tkanin i metali we wnętrzu w harmonii z innymi materiałami zastosowane jest nawet szkło.

Panel sterowania w Q50 jest hołdem złożonym tradycyjnej stylistyce Infiniti z motywem „podwójnej fali”, ale odświeżonej przez wprowadzenie nowej, asymetrycznej linii, wiodącej od górnej części deski rozdzielczej do szerokiej konsoli centralnej.

Przednie i tylne fotele zyskały nową, ergonomiczną konstrukcję, opracowaną tak, aby ułatwić rozłożenie nacisku ciała na szerszej powierzchni oparcia fotela. Dzięki nowej konstrukcji fotela, Infiniti udało się zmniejszyć moment zginający, tak istotny czynnik obciążenia kręgosłupa oraz dodatkowo podeprzeć miednicę i zrównoważyć ciężar klatki piersiowej.

Q 50 6_Overall_hires

Dzięki nowej, cieńszej konstrukcji oparcia oraz większemu zakresowi przesuwania i podnoszenia przednich foteli pasażerowie z tyłu mają teraz jeszcze więcej miejsca.

Przestrzeń bagażowa jest tak obszerna, że najprawdopodobniej będzie największą w tym segmencie. Wersja z 3,7-litrowym silnikiem V6 oferuje 510 litrów, zaś wersja z jednostką hybrydową − 396 litrów.

W modelu Q50 oferowane jest stylowe wykończenie wnętrza aluminium „Kacchu”, inspirowane tradycyjnym uzbrojeniem samurajskim oraz szlachetne wykończenie drewnem klonowym, nawiązujące do XVI-wiecznej techniki malarskiej Urushi.

Cichą kabinę Q50 dodatkowo jeszcze wygłusza montowany standardowo system aktywnej redukcji hałasu, który przez cztery zainstalowane w drzwiach głośniki redukuje uciążliwy hałas o niskiej częstotliwości, umożliwiając pasażerom swobodną rozmowę. Dla modelu dostępny jest wysokiej klasy system nagłośnienia następnej generacji firmy Bose, nazwany „Studio na kołach” (Studio on Wheels), z zestawem trzech głośników zamontowanych w desce rozdzielczej (łącznie, w całej kabinie jest ich 14) oraz z zaawansowaną technologią kreującą wrażenia koncertu na żywo − Advanced Staging Technology.

Inne elementy to automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, technologia Bluetooth do komunikacji z telefonami komórkowymi i korzystania z poleceń głosowych, kamera cofania oraz dostępne jako opcje: zaawansowana klimatyzacja (ACCS − Advanced Climate Control System) z jonizatorem powietrza Plasmacluster oraz panoramiczna kamera 360°, ułatwiająca parkowanie (AVM − Around View Monitor) z funkcją wykrywania ruchomych obiektów (MOD − Moving Object Detection).

TECHNOLOGIE ŁĄCZNOŚCI

W nowym modelu znajdziemy absolutną nowość − system łączności pokładowej Infiniti InTouch. W przeciwieństwie do konwencjonalnych interfejsów, Infiniti Q50 ma nie jeden, lecz dwa, bardzo pojemne wyświetlacze z ekranami dotykowymi, które można obsługiwać z dziecinną łatwością.

Q 50 3_Rear_3_4_hires

Dostosowanie systemu do wymagań kierowcy jest bajecznie proste. Na górnym wyświetlaczu prezentowane są informacje i funkcje z tych aplikacji, z których kierowca korzysta częściej, na przykład z systemu nawigacji. Inne informacje są prezentowane na wyświetlaczu dolnym. Oba wyświetlacze mogą też ze sobą współpracować. Na przykład na górnym ekranie można śledzić mapę, a na dolnym w tym samym czasie wytyczać punkty docelowe podróży lub odnajdywać interesujące miejsca. Najważniejsze, standardowe aplikacje będą wprowadzone do systemu, ale użytkownicy samochodu będą także mogli sami pobierać, instalować, uaktualniać i synchronizować przydatne im dodatkowe aplikacje za pomocą swoich smartfonów lub wejścia USB.

BEZPIECZEŃSTWO

O wiodącej pozycji nowego Infiniti Q50 w segmencie mają decydować również jego zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Specyfikacja to długa lista technologii ochrony, które znamy z innych modeli Infiniti. W modelu Q50 dostępne są m.in.: inteligentny tempomat (ICC − Intelligent Cruise Control) z pełnym zakresem prędkości; system ostrzegania przewidujący kolizję z przodu − Predictive Forward Collision Warning (pierwszy tego typu system w świecie); system hamowania awaryjnego z wyprzedzeniem − Forward Emergency Braking; wspomaganie kontroli dystansu (DCA − Distance Control Assist) oraz system zapobiegania kolizjom z tyłu (BCI − Back-up Collision Intervention).

DEBIUT

Nowy Infiniti Q50 na rok 2014 będzie początkowo oferowany w USA i Kanadzie − począwszy od lata 2013 r. Zaraz potem Q50 będzie stopniowo wchodził na inne rynki, zaś gama jego silników będzie rozszerzana o dodatkowe jednostki napędowe, zgodnie z zapotrzebowaniem danego rynku.

– Nowy Infiniti Q50 zdecydowanie zmienia reguły gry w segmencie sportowych sedanów. Swoimi osiągami, stylistyką i najnowocześniejszymi technologiami wyłamuje się wszelkim konwencjom: tak, jak to czyni marka Infiniti − powiedział de Nysschen.