JAGUAR: NOWY XF NA HORYZONCIE – ZA 416 MILIONÓW FUNTÓW

Jag_N_XF1

Model XF debiutujący w roku 2007 był dla Jaguara – oraz dla całego segmentu limuzyn biznesowych – krokiem naprzód. Łącząc smukłą, przypominającą auta typu coupé linię nadwozia i luksusowe wnętrze, wyznaczył on pewien standard w zakresie wrażeń estetycznych oraz dynamiki jazdy.

Całkowicie nowy model wnosi obecnie połączenie wyrafinowania, luksusu, oszczędności oraz stylu i jest wykonany w dużej mierze ze stopów aluminium. Oferuje też dużą ilość miejsca dla pasażerów.


Zobacz także:

PREMIERY

BMW: X5 xDrive40e – PIERWSZY SAV PLUG-IN W OFERCIE MARKI


 

Wewnątrz podróżujący mogą rozkoszować się połączeniem luksusowych materiałów i niezwykle wysokiego poziomu wykończenia. Jest to połączone z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak dowolnie konfigurowalny zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala, laserowy wyświetlacz HUD oraz wysokiej klasy system informacji i rozrywki InControl Touch Pro.

Jag_n_X2

XF jest nawet o 190 kg lżejszy od poprzednika, a sztywność skrętna nadwozia zwiększyła się o 28 proc. Nowoczesna konstrukcja dała projektantom możliwość znacznego poprawienia sylwetki i proporcji nadwozia. Model ma 4 954 mm długości: rozstaw osi jest o 51 mm większy niż u poprzednika i wynosi obecnie 2 960 mm, zaś przedni zwis skrócono o 66 mm. Choć nadwozie jest o 7 mm krótsze i o 3 mm niższe niż w pierwszej wersji, to miejsca dla pasażerów tylnej kanapy przybyło: osoby mają go o 15 mm więcej na nogi, 24 mm na kolana oraz 27 mm na wysokości głowy.

Samochód charakteryzuje się również świetnymi własnościami aerodynamicznymi: współczynnik oporu powietrza obniżono z 0,29 do jedynie 0,26. Lekkie i sztywne nadwozie również ma wpływ na dynamikę nowego modelu. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu oraz osią Integral Link z tyłu, oraz rozkład masy niemal równy 50:50, zapewniają równowagę pomiędzy zwinnością, komfortem i precyzją prowadzenia.

Dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania (EPAS), zmniejsza się również zużycie paliwa w wersjach z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. System pozwala także na wprowadzenie takich nowinek jak kompensacja kąta pochylenia koła oraz wspomaganie kierowcy podczas jazdy poprzez utrzymywanie zadanego pasa ruchu, monitorowanie poziomu zmęczenia i automatyczne parkowanie, zarówno prostopadłe, jak i równoległe.

Oferowane w standardzie pasywne amortyzatory oferują komfort dzięki dodatkowemu zaworowi, który ogranicza siłę tłumienia podczas jazdy z niską prędkością. Aby zapewnić kierowcy jeszcze lepszą kontrolę nad autem, zastosowano w nim system aktywnego zawieszenia, który monitoruje ruchy nadwozia 100 razy na sekundę oraz ruchy kół 500 razy na sekundę, by określić optymalne nastawy amortyzatorów oraz dobrać charakterystykę ich pracy do rodzaju nawierzchni.

Jag_n_X3

System Configurable Dynamics, dostępny jako opcja w wersjach z silnikiem V6, zapewnia pełną kontrolę i umożliwia kierowcy indywidualne dostosowanie parametrów pracy amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika oraz 8-biegowej przekładni automatycznej.

Od samego początku prac projektowych przewidywano zastosowanie w samochodzie układu napędu na cztery koła. Wykorzystano nowy system rozdziału momentu obrotowego pomiędzy poszczególne osie, zaś w skrzynce rozdzielczej pracuje teraz lżejsza, cichsza i bardziej wydajna przekładnia łańcuchowa.

Zdolności jezdne poprawia również zaawansowany system sterowania zastosowany po raz pierwszy w 4-napędowej wersji modelu F-TYPE i noszący nazwę Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Dzięki niemu auto zachowuje charakterystykę pojazdu tylnonapędowego, oferując jednocześnie wszystkie zalety typowe dla pojazdów z napędem na wszystkie koła.

W wersji AWD wykorzystano również system Adaptive Surface Response (AdSR), który jest jedną z funkcji układu Jaguar Drive Control. Rozpoznaje on rodzaj nawierzchni (np. śnieg, szuter) i odpowiednio dostosowuje do niej parametry pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego oraz DSC.

Jag_n_X4

Również wersja z napędem na tylną oś oferuje precyzję prowadzenia. System All-Surface Progress Control, zaprojektowany z myślą o wolnej jeździe w trudnych warunkach, automatycznie kontroluje przepustnicę i hamulce, zapewniając najwyższą dostępną w danych okolicznościach przyczepność i pozwalając ruszyć delikatnie i pewnie na każdej nawierzchni. ASPC działa w przedziale od 3,6 do 30 km/h, zaś kierowca określa pożądaną prędkość za pomocą przycisków sterujących tempomatem.

Całkowicie nowy system InControl Touch Pro polega na intuicyjnym interfejsie użytkownika stosowanym też w bazowej wersji InControl Touch. Wyposażony jest jednak w ekran dotykowy o przekątnej 10,2 cala, który można podzielić w taki sposób, by wyświetlał jednocześnie informacje niezbędne kierowcy, takie jak dane nawigacyjne, oraz telewizję lub filmy, którymi może cieszyć się podróżujący z przodu pasażer.

Całości dopełnia możliwość sterowania głosowego obsługująca takie komendy jak „zaproponuj podobne” przy wyborze muzyki, zaś 10 GB oferującego łączną pojemność 60 GB dysku twardego zostało przeznaczone do zapisywania plików multimedialnych. Jednym z oferowanych systemów audio jest wyposażony w 17 głośników, cyfrowy system Surround firmy Meridian. Aby poradzić sobie z ogromnymi ilościami danych, system wyposażono wysokowydajny 4-rdzeniowy procesor.

Aby jak najbardziej ograniczyć stopień rozproszenia kierowcy, w nowym modelu zastosowano kolorowy wyświetlacz HUD. Kamera stereoskopowa umożliwia samoczynne hamowanie w sytuacjach awaryjnych, ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz pozwala na zachowanie obranego toru jazdy. Aktywny tempomat z asystentem jazdy w korku zmniejsza poziom stresu odczuwany przez kierowcę w gęstym ruchu na autostradzie, nieustannie monitorując odległość do poprzedzającego pojazdu.

Jag_n_X5

System rozpoznawania znaków drogowych pozwolił firmie Jaguar na zastosowane, po raz pierwszy, opracowanego przez nią inteligentnego ogranicznika prędkości. Po włączeniu, system monitoruje znaki ograniczenia prędkości i porównuje je z danymi zapisanymi w nawigacji. Po zmianie dopuszczalnej wartości, układ może samoczynnie zmienić prędkość pojazdu delikatnie przyspieszając lub pozwalając mu na zwolnienie do dopuszczalnej prędkości.

Nowy XF jest też pierwszym Jaguarem, w którym zastosowano wykonane całkowicie w technologii LED reflektory przednie. Zabudowano w nich dwa rzędy diod i odbłyśników – jeden do świateł mijania, zaś drugi do drogowych. Reflektory te są tak wydajne energetycznie, że w przeciwieństwie do poprzednich wersji nie potrzebują chłodzących je wentylatorów. W ramach wyposażenia dodatkowego oferowany jest asystent świateł drogowych. Kamera stereoskopowa wykrywa nadjeżdżające z przeciwka pojazdy i automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, by nie oślepiać innych kierowców.

Dostępne wersje

Nowy model XF będzie dostępny w następujących wersjach: XF Pure/ SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio oraz XF S.

Jag_n_X6

Całkiem nowa gama zespołów napędowych będzie składać się z następujących silników i skrzyń biegów: 2-litrowy diesel o mocy 163 KM lub 180 KM z przekładnią ręczną i automatyczną oraz napędem na tylną oś; benzynowy silnik 2.0 o mocy 240 KM z automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylną oś; 300-konny diesel V6 z napędem na tył i przekładnią automatyczną, oraz benzynowa jednostka 3-litrowa z automatyczną skrzynią, o mocy 340 KM i 380 KM, z napędem na tył lub na wszystkie koła.

Osiągi tej ostatniej wersji są czysto sportowe: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna – 250 km/h.

Inwestycje niezbędne do rozpoczęcia produkcji nowego, zbudowanego w dużej mierze z aluminium Jaguara XF wyniosły 416 mln funtów. Będzie on wytwarzany w zakładach Jaguar Land Rover w Castle Bromwich, wraz z całkowicie aluminiowym sportowym modelem F-TYPE oraz luksusową limuzyną XJ. Model plasuje się pomiędzy modelami XE oraz XJ.