JEEP: NOWY CHEROKEE 2014 W CZTERECH WERSJACH

J 1_Cherokee_51

Nazwa powraca do gamy pojazdów Jeep jako model roku 2014. Sprawność systemów napędu 4×4, 9-stopniowa automatyczna skrzynia przekładniowa, obniżone zużycie paliwa, dynamika i charakterystyka jezdna w warunkach szosowych, awangardowy design, ponad 70 zaawansowanych systemów i elementów bezpieczeństwa.

Jeep Cherokee z segmentu SUV klasy średniej, to samochód w równej mierze zarówno na autostradę jak i szlaki off-roadowe.


Zobacz także:
PREMIERY


Nowy Jeep Cherokee 2014 oferuje trzy systemy napędu 4×4 i jest pierwszym pojazdem w klasie z możliwością odłączania napędu tylnej osi w celu ograniczenia strat energetycznych.

Jeep Active Drive

Dostępny w wersjach modelowych Cherokee Sport, Latitude i Limited system Jeep Active Drive I opiera się na jednostopniowej skrzynce rozdzielczej (PTU) przełączającej automatycznie i niezauważalnie napęd pomiędzy 4WD a 2WD w całym zakresie prędkości jazdy. System ten nie wymaga żadnej ‘interwencji’ ze strony kierowcy.

J 2_Cherokee_76

System Jeep Active Drive II korzysta z kolei z dwustopniowej skrzynki rozdzielczej (PTU), która ‘zarządza’ momentem obrotowym oraz reduktorem terenowym. Tryb 4-Lock pozwala zblokować oba wały napędowe aby polepszyć trakcję przy niskich prędkościach lub podczas holowania przyczepy. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1, co pozwala zwiększyć zdolność pokonywania wzniesień (podjazdów) oraz crawl ratio (przełożenie pełzania) w najtrudniejszych warunkach off-roadowych. Cherokee z napędem Jeep Active Drive II posiada zawieszenie podwyższone o 25,4 mm, crawl ratio 56:1 (silnik MultiAir2 Tigershark o pojemności 2,4 litra) lub 47,8:1 (nowy silnik Pentastar V6 o pojemności 3,2 litra) – a więc nawet o 90 procent korzystniejsze niż w schodzącym modelu Liberty.

System Jeep Active Drive Lock obejmuje wszystkie funkcje napędu Jeep Active Drive II wzbogacone o możliwość blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu optymalizacji mocy przenoszonej na koła w ekstremalnych warunkach jazdy terenowej. Jest wyposażeniem standardowym wszystkich wersji modelowych Cherokee Trailhawk.

Każdemu systemowi napędu 4×4 towarzyszy system zarządzania trakcją Selec-Terrain, umożliwiający wybór najbardziej optymalnych ustawień do jazdy szosowej i terenowej: Auto, Snow (śnieg), Sport, Sand/Mud (piach/błoto) oraz Rock (skały). Korzystając z określonych algorytmów system ten potrafi koordynować i optymalizować 12 elementów wpływających na charakterystykę jezdną, m.in. moduł sterujący silnika (ECU), moduły układu hamulcowego, systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), skrzyni przekładniowej i przeniesienia napędu oraz podsystem Selec-Speed Control (kontroli podjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control).

J 3_Cherokee_23

Jeep Cherokee Trailhawk

Za sprawą Trail Rated, nowy Cherokee Trailhawk 2014 potwierdza skuteczność systemów napędu 4×4 Jeep. Specjalny profil przedniego i tylnego pasa nadwozia zapewnia duże kąty najazdu i zejścia, a wyposażenie standardowe obejmuje m.in. podwyższone o 25,4 mm zawieszenie, system napędu Jeep Active Drive Lock z blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, płyty osłonowe podwozia oraz charakterystyczne, lakierowane na czerwono zaczepy holownicze. Blokadę tylnego mechanizmu różnicowego można aktywować ręcznie w obu trybach terenowych z reduktorem. W trybie „Rock” blokada załącza się automatycznie, aby maksymalnie zwiększyć trakcję kół zachowujących przyczepność do podłoża.

Cherokee Trailhawk poszczycić się może kątem najazdu o wartości 29,8 stopnia, kątem zejścia 32,1 stopnia i kątem rampowym 23,3 stopnia. Jego prześwit poprzeczny wynosi 221 mm.

Plakietka Jeep Trail Rated na błotniku Cherokee Trailhawk oznacza, iż pojazd z pakietem wyposażenia Off-Road jest zdolny jest do jazdy w różnorodnych warunkach.

J 4_Cherokee_52

Konstrukcja i silniki

Podstawą konstrukcji nowego Cherokee 2014 jest modularna architektura Compact U.S. Wide (CUS-wide) rodem z FIAT Group. Od strony strukturalnej nadwozie Cherokee 2014 składa się w około 65 procentach ze stali o dużej wytrzymałości.

Jeep Cherokee 2014 napędzany jest dwoma nowymi silnikami, połączonymi z 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów.

Standardowy czterocylindrowy (I-4), 16-zaworowy silnik Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra w cyklu mieszanym zużywa minimalnie około 7,6 l/100 km, co zapewnia zasięg niemal 800 km na jednym zbiorniku paliwa. Motor rozwija moc 184 KM (137 kW) i moment obrotowy 232 Nm.

Dostępny opcjonalnie silnik Pentastar V6 o pojemności 3,2 litra rozwija moc 271 KM (201 kW) oraz moment obrotowy 324 Nm i zapewnia uciąg przyczepy o masie do 2040 kg.

Jeep Cherokee 2014 otrzymał nowe niezależne zawieszenie kół przednich na kolumnach MacPherson oraz także nowe wielowahaczowe zawieszenie tylne typu multi-link. Elektroniczne wspomaganie przekładni kierowniczej (EPS) zmniejsza promień skrętu do około 10,9 m dla modeli o napędzie 4×2 i 11,6 m dla modeli o napędzie 4×4 oraz ok. 11,9 m dla rasowo off-roadowego Trailhawka.

J 5_Cherokee_08

Design

Jeep Cherokee 2014 przyciąga wzrok nową, futurystyczną stylizacją nadwozia, stworzoną z myślą o zasięgu światowym. Na przedzie Cherokee 2014 uwagę zwraca lekko spadzista, rzeźbiona maska silnika zwieńczona wypukłością siedmioszczelinowej kraty chłodnicy oraz szeroki podzderzakowy chwyt powietrza.

Szerokie zastosowanie w nowym Cherokee znalazła zaawansowana technologia świetlna LED. Oświetlenie przednie obejmuje lampy do jazdy dziennej (DRL). Tylne lampy zespolone, także w technice LED, stanowią integralny element designu „rufy” pojazdu. Paleta kolorystyczna obejmuje 11 lakierów nadwozia.

Jeep Cherokee 2014 oferuje także dwie unikalne opcje jazdy z widokiem na niebo – nowej konstrukcji, panoramiczne okno dachowe CommandView lub pełnowymiarowy, odsuwany na całej długości dach brezentowy SkySlider.

Zorientowany na kierowcę kokpit bogaty w przyjazne użytkownikowi rozwiązania, przemyślany zestaw skrytek i schowków oraz ponad 70 dostępnych systemów i elementów bezpieczeństwa (w tym 10 poduszek powietrznych). Ergonomiczne siedzenia pokryte są fantazyjną tkaniną klasy Premium lub skórą Nappa – z opcją elektrycznej regulacji wielopozycyjnej, podgrzewania i wentylacji oraz pamięci ustawień. Dzieloną i składaną w proporcji 60/40 kanapę tylną można przesuwać wzdłużnie dla zwiększenia komfortu podróżowania lub zwiększenia pojemności przestrzeni ładunkowej.

J 6_Cherokee_04

W ramach opcji wyposażenia dostępne jest m.in. elektrycznie podgrzewana i obszyta skórą kierownica wielofunkcyjna, elektryczne podgrzewanie/wentylowanie przednich foteli oraz indukcyjna (bezprzewodowa) ładowarka podręcznych urządzeń elektronicznych. Konfigurowalny wyświetlacz LED typu TFT (3,5-calowy czarno-biały lub 7-calowy kolorowy) daje możliwość pokazywania istotnych informacji dotyczących zespołów pojazdu zgodnie z preferencjami prowadzącego – bez odrywania rąk od kierownicy i wzroku od drogi.

Wskazania opcjonalnego asystenta parkowania równoległego i prostopadłego ParkSense Paralell/ Perpendicular Park Assist wyświetlane są w centrum zestawu wskaźników. Kolejne kroki działania systemu pojawiają się na wyświetlaczu w formie graficznej. Dostępny opcjonalnie, multimedialny ekran dotykowy o przekątnej 8,4 cali lub standardowy ekran 5-calowy systemu Uconnect pozwalają sterować nastawami audio, klimatyzacji, podgrzewania/ wentylowania foteli.

Optymalną konfigurację przestrzeni ładunkowej zapewnia system Jeep Cargo Management, obejmujący m.in. uniwersalny moduł wielofunkcyjny na bok bagażnika z zaczepami na torby oraz wyjmowany wózek zakupowy.

J 7_Cherokee_56

Bogate wyposażenie bezpieczeństwa czynnego i biernego obejmuje też m.in. tempomat adaptacyjny Adaptive Cruise Control-Plus, system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzający pojazd Forward Collision Warning-Plus i opuszczaniem pasa ruchu Lane Departure Warning-Plus, moduł bezpośredniego wywołania pomocy drogowej 9-1-1, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy Electronic Stability Control, elektroniczny system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu Electronic Roll Mitigation, monitorowania martwych pól widzenia Blind Spot Monitoring, detektor ruchu przecinającego drogę cofania Rear Cross Path Detection, kamerę podglądu drogi cofania na dynamicznej siatce współrzędnych ParkView.

Na rynku USA Jeep Cherokee 2014 oferowany będzie w czterech wersjach modelowych – Cherokee Sport, Latitude, Limited i Trailhawk Trail Rated, a do salonów sprzedaży zacznie docierać w trzecim kwartale bieżącego roku. Produkowany jest przez zakład Toledo Assembly Plant w stanie Ohio, USA.

J 8_Cherokee_02