GOODYEAR: JEST LEPIEJ, ALE WCIĄŻ RZĄDZI BRAWURA

Dzień Bezpiecznego Kierowcy, który niedawno obchodziliśmy, to okazja do dyskusji na temat bezpieczeństwa na polskich drogach. Z jednej strony policyjne raporty pokazują, że sytuacja z roku na rok się poprawia. Z drugiej, co jakiś czas słyszymy o tragicznych wypadkach.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Goodyeara wśród instruktorów jazdy, problem ze zbytnią brawurą za kółkiem często mają młodzi kierowcy, którzy podlegają presji rówieśników oraz przejmują złe nawyki od rodziców.


Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO


Coraz mniej wypadków

Wbrew pozorom polskie drogi są coraz bezpieczniejsze. Wskazują na to raporty Policji: w 2013 r. zgłoszono 35 847 wypadków drogowych, czyli o 10,5% mniej niż w 2011 r. (40 065 wypadków) oraz 3,2% mniej niż w 2012 r. (37 046). Jak wynika z policyjnych statystyk, spada również liczba ofiar śmiertelnych (o 6% mniej niż w 2012 r.) oraz rannych (3,8% mniej). Te liczby są szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że liczba samochodów w Polsce znacznie wzrasta.

Jednak doniesienia o ostatnich tragicznych wypadkach to niestety dowód na to, że sytuacja jest daleka od ideału. Na drogi wciąż wyjeżdżają osoby pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, kierowcy rozmawiają przez telefon komórkowy, dużo jest lekkomyślności i brawury. Właśnie na tę ostatnią często wskazują eksperci jako na główną przyczynę wypadków. A jest ona domeną młodych kierowców, którzy jeżdżą po prostu zbyt szybko i często nie potrafią dostosować prędkości do warunków panujących na drodze. Potwierdzają to wyniki ubiegłorocznego badania, jakie Goodyear przeprowadził wśród instruktorów jazdy.

Presja rówieśników i przykład rodziców

W 2013 roku Goodyear Region Europa, Bliski Wschód i Afryka zlecił badania wśród kilku tysięcy instruktorów jazdy z 15 krajów, w tym z Polski, dotyczące młodych kierowców. Według ankietowanych na styl jazdy młodych kierowców ma wpływ nie tylko to, czego uczą się oni podczas kursów, ale również inne aspekty. Dużą rolę odgrywają rówieśnicy, którzy zachęcają do niebezpiecznych zachowań. Polska pod tym względem negatywnie wyróżnia się na tle Europy – aż 73% ankietowanych instruktorów z Polski zgodziło się z takim stwierdzeniem, podczas gdy średnia europejska to 51%.

Z obserwacji instruktorów wynika też, że młodzi ludzie często przejmują złe nawyki swoich rodziców: 41% ankietowanych wskazało na taki powód lekkomyślności młodych na drodze. Aż 73% ankietowanych instruktorów z Polski uważa, iż młodzi kierowcy są nieświadomi potencjalnych konsekwencji wypadków drogowych. Instruktorzy twierdzą również, że pop-kultura gloryfikuje szybką jazdę, co ma wpływ na młodzież (36%).

– Przeprowadzone przez nas badanie potwierdza, że instruktorzy jazdy zauważają problem zbytniej brawury za kierownicą młodych kierowców. Jest jeszcze sporo do zrobienia jeśli chodzi o kształtowanie odpowiedzialnej postawy wśród świeżo upieczonych właścicieli prawa jazdy. Z okazji Dnia Bezpiecznego Kierowcy warto przypomnieć, że dobre nawyki za kółkiem kształtuje się już od pierwszych zajęć na kursie prawa jazdy, a często także wcześniej. Zachowania rodziców mają ogromny wpływ na to, jakim kierowcą będzie ich syn lub córka – mówi Radosław Bółkowski, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu opon osobowych Grupy Goodyear dla Polski i Ukrainy.

O badaniu Goodyeara

Badanie zostało przeprowadzone przez Goodyear Region Europa, Bliski Wschód i Afryka latem 2013 r. wśród 2692 instruktorów jazdy z piętnastu krajów (Austrii, Belgii, Czech, Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Rosji, RPA, Hiszpanii, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii). W Polsce przebadanych zostało 100 instruktorów. Celem badania było zebranie opinii instruktorów jazdy i ich wniosków na temat najlepszych praktyk, obszarów wymagających interwencji, które mogą zostać wykonane na poziomie krajowym i międzynarodowym, w celu poprawy kształcenia przyszłych kierowców. Pytania koncentrowały się na tym, jak młodzi kierowcy mogą stać się kierowcami bezpiecznymi. Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Szkół Jazdy (European Driving Schools Association – EFA) oraz jego lokalnymi oddziałami, które rozesłały ankietę online do szkół jazdy i instruktorów.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w 50 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.