KIA: CZWARTA GENERACJA SORENTO Z NOWYM TRYBEM JAZDY

We wrześniu rozpocznie się sprzedaż nowej Kii Sorento. Model będzie wyposażony w nowo opracowany terenowy tryb jazdy Terrain Mode.

Zapewnia on nie tylko znakomitą trakcję, ale również lepszą stabilność i kontrolę podczas poruszania się po błocie, śniegu i piasku.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Do każdego rodzaju podłoża dostosowano również nowe tryby jazdy. System ten sprawia, że flagowy SUV marki, wyposażony w napęd na cztery koła, jest lepiej przystosowany do jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności. Tryb terenowy uruchamia się wygodnym w obsłudze pokrętłem umieszczonym na konsoli środkowej. Do wyboru są profile jazdy przygotowane z myślą o jeździe po takich nawierzchniach, jak błoto, śnieg i piasek.

System automatycznie optymalizuje pracę układu przeniesienia napędu tak, aby jak najlepiej odpowiadała ona temu rodzajowi podłoża, który w danej chwili znajduje się pod kołami pojazdu. W trybie terenowym komputer sterujący pracą silnika dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który jest do dyspozycji, a jednostka sterujące układem przeniesienia napędu dba o podział momentu obrotowego pomiędzy koła.

Elektronika ingeruje także w sposób działania systemu kontroli stabilności auta. Tryb terenowy dostosowuje również moment zmiany przełożenia na wyższe, niezależnie od tego czy Sorento jest wyposażone w ośmiobiegową przekładnię z dwoma sprzęgłami, z którą współpracuje silnik Diesla, czy w sześciobiegową automatyczną stosowaną w odmianach hybrydowych.

Tryb Snow (śnieg). jest przeznaczony dla tych, którzy uprawiają sporty zimowe i mieszkają w chłodniejszych strefach klimatycznych. Zoptymalizowano go pod kątem utrzymania jazdy na wprost w warunkach niskiej przyczepności kół po oblodzonej nawierzchni. W tym trybie moment obrotowy silnika jest ograniczony, a elektronika dba o to, aby rozdzielić go między cztery koła tak równo, jak to możliwe.

Układ kontroli trakcji (TCS) dba o to, aby ciśnienie w układzie hamowania było niskie, co zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i optymalizuje przeniesienia napędu. Jednocześnie przekładnia szybciej zmienia przełożenie na wyższe, co zmniejsza obroty silnika i zapobiega poślizgowi kół.

Tryb Mud (błoto)
jest przydatny dla miłośników festiwali w stylu open air i osób, które mieszkają poza miastem. Zapewnia lepszą przyczepność kół do błotnistego podłoża. W tym trybie przekładnia zmienia biegi nieco później niż w trybie Snow, układ przeniesienia napędu na cztery koła zapewnia bardzo płynne dostarczanie momentu obrotowego do kół, a układ TCS dopuszcza hamowanie z większą siła. Zwiększa szansę na pokonanie przeszkody z większą prędkością, bez groźby ugrzęźnięcia w błocie.

Tryb Sand (piasek) zaprojektowany został z myślą o tych, którzy lubią jazdę po plaży. Zwiększa możliwości nowego modelu podczas przemierzania piaszczystych ścieżek, jazdy po plaży, a nawet przez pustynię. Silnik dostarcza nieco wyższy moment obrotowy do kół, przekazywany przez przekładnię, która opóźnia zmianę biegu na wyższy. Układ AWD przekazuje moment obrotowy do kół tak równomiernie, jak to możliwe.

W tym trybie kontrola trakcji TCS zapewnia hamowanie z użyciem większej siły, dzięki czemu układ przeniesienia napędu – w zależności od potrzeb – może dostarczyć do poszczególnych kół większy moment obrotowy.