LA AUTO SHOW 2012: BMW i3 CONCEPT COUPE

Podczas światowej premiery BMW niemiecka firma pokazała dynamiczną wersję bezemisyjnego pojazdu koncepcyjnego z segmentu ekologicznych samochodów klasy premium. Pojazd studyjny zaprezentowano na salonie samochodowym w Los Angeles.

Ujawniono też, że trwają prace nad przygotowaniem pierwszego elektrycznego modelu marki BMW do produkcji masowej.

Premiera pokazuje przyszły potencjał rozwoju gamy modelowej. Nowoczesny, wyrazisty design BMW i3 Concept Coupe podnosi świadomość zrównoważonego rozwoju w segmencie premium. Trzydrzwiowy pojazd wyróżnia się stylizacją, która ma podkreślać dynamiczny charakter i radość z jazdy.

Kontury nadwozia z włókien węglowych opasa płynna linia dachu oraz elementy zaprojektowane zgodnie z wytycznymi języka stylistycznego BMW i „stream flow”, np. boczne okna, które nadają bryle pojazdu lekkości i poprawiają właściwości aerodynamiczne. Przestronna kabina zyskuje luksusowy klimat, a model zasługuje na tytuł pierwszego w świecie “internetowego pojazdu elektrycznego”. Dzięki zastosowaniu systemu BMW ConnectedDrive, działanie układu nawigacji oraz komunikację między pojazdem, światem zewnętrznym i smartfonem kierowcy zmodyfikowano pod kątem specyficznych wymogów e-mobilności.

Pod względem dynamiki osiągów BMW i3 Concept Coupe do maksimum wykorzystuje potencjał elektrycznego układu napędowego BMW eDrive. Podobnie jak BMW i3 Concept, również odmiana Coupe napędzana jest silnikiem elektrycznym BMW Group, który oferuje maksymalnie 125 kW/170 KM mocy oraz moment obrotowy o wartości dochodzącej do 250 niutonometrów. Moment ten poprzez przekładnię jednostopniową przekazywany jest na koła tylnej osi. Motor elektryczny zasilany jest przez ukryte pod podłogą akumulatory litowo-jonowe. Ich umiejscowienie pozwoliło znacznie obniżyć środek ciężkości, a tym samym w jeszcze większym stopniu poprawić znakomite właściwości jezdne samochodu.

 

 

Tak udany mariaż nowego pojazdu z technologią napędową BMW eDrive, która staje się już produkcyjnym standardem, możliwy był dzięki architekturze LifeDrive, która składa się z dwóch niezależnych części przystosowanych do wymogów technologicznych elektrycznego układu napędowego i pozwala na stworzenie koncepcji stylistycznej oraz poczucia przestronności.

Klatka kabiny stanowi centralny element modułu pasażerskiego, który zbudowano z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). Ponieważ tworzywa te są niezwykle lekkie i jednocześnie wyjątkowo wytrzymałe, posiadają znaczny potencjał konstrukcyjny, umożliwiający tworzenie szerokiej gamy wariantów modeli. W i3 Concept Coupé układ napędowy, podwozie, obudowa zespołu akumulatorów oraz elementy konstrukcyjne i odpowiadające za bezpieczeństwo wkomponowano w moduł napędowy, wykonany w głównej mierze w aluminium.

Pojazd ma 3964 mm długości, 1768 mm szerokości i 1555 mm wysokości. W porównaniu z BMW i3 Concept, nowy model wyróżnia się szerszą, bardziej przysadzistą sylwetką, która wyraziście podkreśla jego dynamiczny charakter. Jednocześnie niezmieniony pozostaje rozstaw osi (2570 mm) znany z seryjnego BMW i3.

NADWOZIE

Kształt i kolorystyka karoserii ma podkreślać kluczowe cechy architektury LifeDrive. Po otwarciu drzwi na progach i słupkach dachowych widać materiały z włókien węglowych wykorzystane do budowy modułu pasażerskiego. To właśnie w miejscu, gdzie można dostrzec dwuwymiarowy laminat CFRP normalnie używany do budowy elementów nośnych, widać wyraźnie strukturę tego materiału.

 

 

Panele nadwozia wokół wnęk kół, drzwi oraz tylnych błotników pokryto metalizowanym lakierem Solar Orange – ciepłym odcieniem o wyjątkowo energetycznej barwie, która stanowi elektryzujący kontrast wobec kolorystyki maski, dachu, pokrywy bagażnika oraz dolnego pasa, bowiem elementy te wykończono czernią na wysoki połysk.

Przedni fartuch posiada czarne podzespoły, które tworząc efekt kurtyny powietrznej, precyzyjnie kierują przepływem strumienia powietrza wokół łuków kół.

Aby zoptymalizować przepływ powietrza w spodniej części nadwozia dolną część tylnego fartucha wyposażono w dyfuzor. Uchwyt na tablicę rejestracyjną posiada wąską oblamówkę w kolorze Solar Orange, a podobnie jak w BMW i3 Concept zespół tylnych świateł w kształcie litery U zintegrowano z tylną szybą. Cechą wyróżniającą model są kontrastujące, matowe wstawki typowego dla BMW przedniego grilla oraz zewnętrzne podkreślenia linii progowych w kolorze Frozen Grey. Kolejnymi charakterystycznymi elementami BMW i są emblematy z nazwą marki w odcieniu Stream Blue z przodu, tyłu oraz na piastach kół.

Charakterystycznaymi cechami są też stromo poprowadzona przednia szyba, pociągnięta daleko w głąb pokrywy silnika, oraz linia dachu, która łagodnym łukiem opada ku tyłowi pojazdu. Typowe dla modeli coupe są długie drzwi z oknami bez ramek. Dzięki konstrukcji klatki pasażerskiej wykonanej z tworzyw CFRP można było zrezygnować ze słupka B, co nie tylko ułatwia dostęp do tylnych foteli, ale także pozwoliło na stworzenie bardziej dynamicznej stylizacji bocznych szyb.

 

 

Stylistyka BMW i3 Concept Coupe obejmuje również modyfikacje zarysu bocznych okien oraz słupków C zgodnie z nową interpretacją języka stylistycznego marki, czyli „stream flow”. Dzięki zamkniętej koncepcji nadwozia wokół drzwi oraz tylnych błotników, granicę powierzchni przeszklonych i litych wyraźnie wyznacza linia przewężenia. Linia okien, które gwałtownie zwężają się ku tyłowi, podkreśla własności aerodynamiczne pojazdu.

Dynamiczną stylistykę bocznego profilu BMW i3 Concept Coupe uzupełniają przetłoczenia na wysokości klamek drzwi oraz progów, które potęgują intrygującą grę światła i cienia. Uwagę zwracają również dwukolorowe lusterka zewnętrzne, a sportowy charakter podkreślają także 20-calowe felgi ze stopu metali lekkich o dwuszprychowej konstrukcji ramienia. Koła obuto w wąskie opony o obniżonych oporach toczenia w rozmiarze 155/60 R20 z przodu i 175/55 R20 z tyłu.

WNĘTRZE

Projekt kabiny BMW i3 Concept Coupe pokazuje jak zmienia się plan kokpitu w procesie przygotowania do produkcji masowej. Konstrukcja nakładających się na siebie materiałów stanowi podstawę rozmieszczenia wszystkich urządzeń sterujących i wskaźników, a połączenie skóry naturalnej, wełny oraz innych surowców odnawialnych sprawia, że jakość klasy premium, która obejmuje również zastosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, można nie tylko zobaczyć, ale i poczuć.

Niezależna kolumna kierownicza wyróżnia się kolorystyką. Wszystkie elementy pomocnicze wykończono jasnoszarym, a zewnętrzną stronę koła kierownicy oraz przełączniki czarnym materiałem. Poza wyświetlaczem, który pełni funkcję zespołu zegarów, oraz przełącznikami kierunkowskazów i wycieraczek, w kolumnie kierownicy znalazło się również miejsca na drążek zmiany biegów i przycisk uruchamiania silnika.

 

 

Tuż za zespołem zegarów znajduje się drewniany panel, rozciągający się na całej szerokości deski rozdzielczej. Element ten wykonuje się z certyfikowanego drewna eukaliptusowego pochodzącego z europejskich upraw ekologicznych. Drewno kontrastuje z czarnymi, trójwymiarowymi przełącznikami. Panele sterowania po bokach kolumny kierowniczej posiadają obwódki ze szczotkowanego aluminium, a zamaszysty kształt eukaliptusowego panelu znajduje odzwierciedlenie w zarysie podłokietników w drzwiach, dzięki czemu kierowcę i przedniego pasażera otaczają harmonijnie zestrojone płaszczyzny.

Po środku deski rozdzielczej znajduje się skierowany w stronę kierowcy, płaski ekran, który służy do obsługi układu klimatyzacji oraz zestawu audio, a także najczęściej używane przełączniki systemu iDrive. Pokrętło iDrive oraz przyciski menu sterowania umieszczono między siedziskami przednich foteli.

Ręcznie regulowane fotele z zintegrowanymi zagłówkami, które zaprojektowano specjalnie dla BMW i3 Concept Coupe, zostały obszyte mieszanką teksturowanych włókien wełnianych oraz materiału z włókien typu monofilament. Wykorzystana wewnątrz BMW i3 Concept Coupe skóra została poddana obróbce i farbowaniu z wykorzystaniem naturalnych substancji takich jak liście drzew oliwnych.

Z tyłu znajdują się dwa niezależne fotele. Ich oparcia zatopiono w tylnym panelu, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Po odchyleniu oparć przednich foteli, wysiadanie z pojazdu ułatwią obszyte skórą uchwyty, w których ukryto również pasy bezpieczeństwa kierowcy i przedniego pasażera.

 

 

Po uruchomieniu silnika pierwszy do życia budzi się mniejszy wyświetlacz pełniący funkcję zespołu zegarów. Jednocześnie system łączy się ze smartfonem kierowcy i pobiera terminarz na dany dzień. W chwilę później kierujący otrzymuje wiadomość sms z lokalizacją najbliższego spotkania, a dane teleadresowe tego miejsca zostają automatycznie przeanalizowane przez układ nawigacji, który wytycza najlepszą trasę dojazdu i pokazuje jej szczegóły na wyświetlaczu środkowym. Kierowca zostaje również poinformowany, że cel podróży leży w zasięgu pojazdu, ale konieczne będzie jego podładowanie po dotarciu na miejsce.

Na chwilę przed przybyciem kierowca otrzymuje informacje o najbliższych stacjach ładowania i ma możliwość zarezerwowania jednej z nich, co też czyni. W czasie jazdy kierowca może również dowiedzieć się więcej o restauracji, do której się wybiera, a także posłuchać swojej ulubionej listy odtwarzania. Po przybyciu, kierujący podpina pojazd do stacji ładowania, a na obu ekranach pojazdu pojawia się specjalna animacja informująca o odbywającym się właśnie procesie.

TRYBY JAZDY

BMW i3 Concept Coupe pomaga kierowcy zwiększyć wydajność paliwową poprzez wybór odpowiednich ustawień pojazdu. Przy pomocy przełącznika Driving Experience Control w konsoli środkowej może on wybrać jeden z trzech trybów jazdy – COMFORT, ECO PRO lub ECO PRO+. Dynamikę najłatwiej docenić wybierając standardowy tryb COMFORT, podczas gdy tryb ECO PRO zorientowany jest bardziej na oszczędne gospodarowanie dostępnym zapasem energii. Zmienia się na przykład charakterystyka pracy pedału przyśpieszenia, bowiem jego mocniejsze naciśnięcie nie powoduje już lawinowego wzrostu mocy. Jednocześnie układ ogrzewania i klimatyzacji zostaje przełączony w energooszczędny tryb pracy. Zmiana trybu COMFORT na ECO PRO skutkuje nawet 20-procentowym zwiększeniem zasięgu pojazdu.

Wydajność energetyczną układu napędowego można poprawić w jeszcze większym stopniu, wybierając tryb ECO PRO+, w którym praca wszystkich układów i systemów pojazdu podporządkowana jest zwiększeniu zasięgu. W tym trybie zmienia się nie tylko charakterystyka pracy pedału przyśpieszenia, ale ograniczona zostaje również prędkość maksymalna (do 90 km/h). Układ ogrzewania i klimatyzacji działa w trybie minimalistycznym, który zapobiega jedynie zaparowywaniu szyb, a urządzenia, które wykazują duże zapotrzebowanie na energię elektryczną, takie jak system podgrzewania foteli i lusterek, czy mniej istotne podzespoły świateł do jazdy dziennej zostają całkowicie wyłączone.

 

 

SYSTEM i CONNECTEDDRIVE

Przy w pełni naładowanych akumulatorach układ napędowy BMW eDrive pozwala mu pokonać około 160 kilometrów bez konieczności doładowania. System BMW i ConnectedDrive przekazuje realistyczne dane szacunkowe dotyczące aktualnego zasięgu, z którymi można się zapoznać jeszcze przed wyruszeniem w drogę. Stąd właśnie model otrzymuje tytuł internetowego pojazdu elektrycznego…

System bierze pod uwagę poziom naładowania baterii, styl jazdy, ilość włączonych urządzeń elektrycznych, wybrany tryb jazdy, topografię terenu oraz aktualne informacje o ruchu drogowym. W razie konieczności system Range Assistant zasugeruje przejście w tryb ECO PRO lub ECO PRO+, aby dodatkowo zwiększyć zasięg. Widać tu interakcję między dedykowaną pojazdom elektrycznym funkcją prowadzenia krok po kroku (technologia BMW i ConnectedDrive) a specjalistycznym systemem zarządzania energią (technologia Efficient Dynamics).

Dostęp do informacji o planowaniu podróży możliwy jest przy pomocy smartfona lub systemów pokładowych pojazdu, smartfonowej aplikacji kompatybilnej z systemem operacyjnym iOS oraz Android. Aplikacja ta stanowi rozbudowaną formę funkcji eRemote BMW ConnectedDrive i umożliwia stały dostęp do informacji o pojeździe oraz danych potrzebnych do zaplanowania trasy.

Jeśli pojazd zostanie podpięty do publicznej stacji ładowania lub terminalu BMW i wallbox, kontrolę nad procesem ładowania można sprawować zdalnie lub poprzez funkcję timera.

Funkcja planowania trasy, ze względu na specyficzne wymogi podróżowania po centrach miast, uwzględnia również sieć komunikacji miejskiej, co pozwala – w razie konieczności – włączyć publiczne środki transport do planu podróży. System ParkNow, który umożliwia rezerwację miejsc parkingowych przez aplikację w smartfonie oraz inne usługi oferowane sprzez BMW ConnectedDrive na razie nie są dostępne w Polsce (ale np. w Niemczech – tak).