LOS ANGELES 2014: CZTERY KONCEPCYJNE MODELE KIA

2015 Soul EV +

Odbywające się w Los Angeles targi motoryzacyjne SEMA uznawane są za mekkę fanów tuningu oraz aut koncepcyjnych. Nie zobaczymy tam samochodów produkcyjnych, rodzinnych czy miejskich, tylko radykalnie pozmieniane konstrukcje.

Idąc tym tropem Kia Motors America (KMA) zaprezentowała na swoim stoisku obrazy i dźwięki rodem z toru wyścigowego.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

Los Angeles 2014


 

Po zaledwie pięciu latach od chwili ogłoszenia zamiaru wejścia do świata amerykańskich sportów samochodowych, KMA triumfowała już po raz drugi, zdobywając tytuł mistrzowski w rywalizacji Pirelli World Challenge Manufacturers Championship 2014. Ekspozycja „A Day at the Races” (Dzień Na Wyścigach) w ramach SEMA 2014 to nie tylko ekspresja dumy z odniesionego sukcesu Kia oraz wpływu, jaki wyczynowy sport motorowy wywarł na genotyp tej marki.

Inspiracją dla dwóch pierwszych prezentowanych pojazdów jest piknikowa, radosna atmosfera wśród kibiców teamu Kia Racing spędzających czas wokół toru wyścigowego wraz z rodziną i przyjaciółmi. Dwa pozostałe – to swoisty hołd wobec czystego wyczynu i unikalnego stylu, który zdominował pięć lat sportowych sukcesów Kia w USA. A powszechną uwagę przyciąga pucharowa Optima w wersji wyczynowej o nowej kolorystyce na sezon 2015.

Kia_ la2

Sedona Ballast Point

Jeden z najgłębiej zmodyfikowanych pojazdów produkcji Kia na SEMA – Sedona (występująca na niektórych rynkach światowych pod nazwą Grand Carnival) Ballast Point traktuje sprawę przyjemności ‘serio. Stalowy dach Sedony, serwującej regionalne, ‘domowe’ piwa Ballast Point Brewing & Spirits poddany został kompleksowej modyfikacji tak, aby nawiązać do motywów żeglarskich, z których znana jest słynna firma piwowarska w San Diego.

Wykonane ręcznie mahoniowe wnętrze Kia Sedona Ballast Point „uzbrojono” w otwierany sufit i składany kontuar barowy. Zamiast metalowego panelu dachowego zainstalowano skrzynkową ramę nośną ze wzmocnionymi zawiasami i podporami, umożliwiającymi rozkładanie skrzydeł skorupy fantazyjnego, drewnianego dachu pod kątem prostym. Wymagało to unieruchomienia (zaspawania w pozycji zamkniętej) elektrycznie przesuwnych drzwi z jednej strony karoserii.

Dostęp do powstałej w ten sposób kabiny w stylu kabrioleta umożliwiają barmanowi w pełni funkcjonalne przeciwległe drzwi boczne. Orzeźwiająco zimne napoje podawane są klientom także na ruchomym kontuarze barowym pod tylną klapą nadwozia. Przedział pasażerski przebudowano pod kątem montażu dwóch nalewaków MicroMatic oraz pomieszczenia 120-stopowych miedzianych wężownic chłodzących i czterech 15,5 galonowych (ok. 59 l) baryłek markowego piwa Ballast Point. Aby uzyskać miejsce na dodatkowe beczki piwa, przekąski, itp. usunięto także fotel przedniego pasażera.

2014 SEMA Show Ballast Point Sedona SX Limited

Mimo braku dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych, Kia Sedona Ballast Point zachowuje pełną mobilność pojazdu ‘festynowego’ dzięki modyfikacji zawieszenia i wzmocnieniu miechami powietrznymi – z uwagi na dodatkową masę przewożonych baryłek piwa. Podłoga ze sztucznego tworzywa pozwala na łatwe zmywanie strumieniem wody, a pomieszczeniu różnych niezbędnych drobiazgów służą obszerne, miarowe schowki zabudowane we wnętrzu pojazdu. Utrzymanie czystości ułatwiają kontury barowe z ‘restauracyjnej’ jakości stali nierdzewnej oraz pokaźny zbiornik na płyny ściekowe. W drewnianym dachu ‘baromobila’ Sedona umieszczono także zestaw głośników systemu audio Infiniti korzystający z technologii Bluetooth.

Podczas przerw od „obowiązków gastronomicznych” w roku 2015 pojazd reklamować będzie flagową restaurację i piwiarnię firmy Ballast Point & Spirits w San Diego, Kalifornia.

Soul EV Smitten Ice Cream

Lody wszelkich smaków i rodzajów to ulubiony przysmak publiczności wyścigów samochodowych w całej Ameryce, a na status popularnej ikony zapracowały tylko nieliczne pojazdy poza klasyczną ‘lodziarnią na kółkach’. Kia podjęła współpracę z firmą Smitten Ice Cream (San Francisco) wyposażając swój zeroemisyjny, high tech samochód Kia Soul EV (o napędzie elektrycznym) w zaawansowany technologicznie, patentowany mikser/ dozownik lodów Smitten Brrr™.

Kia_la3

Mobilnej lodziarni Smitten Ice Cream wraz z przyczepką nadano wizualnej nowoczesności stosując perłowy kolor czerwonej wiśni, uzupełniony kunsztowną skórzaną tapicerką i wystrojem wnętrza w tonacji czerwono- białej.

Funkcjonalność ‘lodziarni na kółkach’ umożliwia drewniana przegroda kabiny, oddzielająca kierowcę od aparatury Smitten Ice Cream. Po otwarciu drzwi bocznych ukazuje się przestrzeń na termosy wypełnione ciekłym azotem do szybkiego mrożenia lodów Smitten. Wszystkie zamki drzwiowe otwierane są elektronicznie, a ‘maszyna do lodów’ Brrr™ wraz ze stolikiem roboczym podświetlana jest lampami LED.

Tylne okna boczne Soul’a EV zostały głęboko przyciemnione i służą jako rodzaj ekranu dla proponowanego menu smaków, składników i ‘ofert dnia’. Spod tylnej klapy nadwozia wysuwa się ustawiany liniowo lub kątowo blat roboczy dla Brrristas™ – prezenterów i sprzedawców asortymentu Smittena. Na dachu Soul’a EV zamontowano zestaw trzech głośników w obudowach „rożkowych” (jak wafle na lody), które grają współczesne wersje melodyjek zwiastujących od zawsze przyjazd „Ice-Cream Trucks” w miastach i miasteczkach Ameryki. Nie zapomniano także o tradycyjnie wysuwanym znaku „Stop” nad tylną klapą nadwozia, tym razem w otoczeniu nowoczesnych lamp z diodami LED.

Kia_la5

Stylizowana na kroplę wody lekka, aluminiowa przyczepka to nie tylko nuta nostalgii w projekcie Smitten-Soul EV, lecz także dodatkowa funkcjonalność dla całości. Podobnie jak samochód, przyczepka występuje w kolorze czerwonej wiśni, a estetyczny łącznik z „jednostką główną” stanowi dolny, metalizowany pas nadwozia. Zestaw Smitten-Soul EV dopuszczony jest do ruchu na drogach publicznych USA i po zakończeniu wystawy SEMA 2014 służyć będzie jako pojazd cateringowy/ reklamowy Smitten Ice Cream Company.

K900 High Performance

Właściciele i kierowcy teamów wyścigowych często korzystają z ‘usportowionych’ samochodów klasy luksusowej. Auta te są nierzadko indywidualizowane i tuningowane tak, aby wycisnąć jak najlepsze osiągi ze standardowej wersji fabrycznej (OEM). Mniejszym lub większym modyfikacjom poddawane jest nadwozie, wnętrze, koła i ogumienie, hamulce, zawieszenie i jednostki napędowe – a wszystko to w imię zwiększenia mocy oraz poprawy dynamiki osiągów. I to właśnie kierowcy zespołu Kia Racing, Mark Wilkins i Nic Jönsson – w konsultacji z firmą LUX Motorwerks, zaproponowali kształt samochodu, jakim chcieliby dojeżdżać na tory wyścigowe, a efektem jest K900 High Performance (K900 na niektórych rynkach występuje pod nazwą ‘Quoris’).

Poczynając od jedynego w swym rodzaju zestawu indywidualizacji nadwozia w specjalnym lakierze grafitowym ze wstawkami karbonowymi i detalami z czarnego chromu – aż po masywne 21-calowe koła HRE RS100 w błyszczącej czerni z oponami Pirelli, wyczynowy High Performance K900 przyciąga wzrok.

Kia_la7jpg

We wnętrzu dominują siedzenia tapicerowane luksusową, beżową skórą z czarnymi insertami zamszowymi. Wyposażenie specjalne obejmuje m.in. 11-calowe ekrany video w oparciach foteli do realistycznej symulacji wyścigów na iRacing.com Motorsport Simulations dla pasażerów tylnego rzędu podczas podróży. W bagażniku wydzielono pojemniki na overall kierowcy i kask ochronny – łącznie z suszarką do włosów ProDryer, jakże przydatną po ciężkim dniu za kierownicą.

W porównaniu z seryjnym modelem K900, napędzanym pięciolitrowym silnikiem V-8 o mocy 420 KM, High Performance K900 zyskał podwójną turbosprężarkę Garret 2871R (Twin Turbo), która podnosi moc napędu do około 650 KM. Konfiguracja systemu doładowania pozwala zmniejszyć wzrost temperatury w komorze silnikowej przy pełnym otwarciu przepustnicy i nie wymaga modyfikacji konstrukcyjnej maski silnika. Doskonale własności jezdne zapewnia obniżone zawieszenie kół Eibach, a imponującą skuteczność hamowania – 8-tłoczkowe zaciski Ksport i 15-calowe przewiercane tarcze hamulcowe.

Sedona Ultimate Karting

Wielu dzisiejszych mistrzów i profesjonalistów świata sportów motorowych zaczynało od kartingu stąd więc pomysł, aby nowy minivan Kia Sedona 2015 wykorzystać do przebudowy na uniwersalny „holownik” gokartów. W wersji tej wizualnie dominuje czerwony lakier nadwozia Kinetic Motorsports Red z grafiką nawiązującą do mistrzowskiej Optimy teamu Kia Racing – w komplecie z białymi, proszkowanymi felgami BBS CH-R o średnicy 20 cali i ogumieniem Pirelli P Zero. Specjalnie zaprojektowany bagażnik dachowy może pomieścić gokarta CTG Bambino oraz pojemnik rozwijanej wiaty Fiamma F35 Pro Awning, dla osłony załogi podczas prac obsługowych lub przygotowań do kolejnej rundy na torze. Do przewozu drugiego gokarta, CRG Shifter Road Rebel służy także specjalnie zaprojektowana, aluminiowa przyczepa-platforma z podłogą przeciwślizgową (‘diamond plate pattern’), osadzona na identycznego wzoru białych felgach BBS CH-R lecz o rozmiarze 18 cali.

Kia_la8

Naprawy, regulacje i tuning gokartów przed rozpoczęciem kolejnych rund rywalizacji to istotny składnik frajdy, jaka towarzyszy „Dniu Na Wyścigach” i dlatego kabina pasażerska Kia Sedona przekształcona została w rodzaj mobilnego warsztatu mieszczącego niezbędne narzędzia, części zamienne i materiały serwisowe. Oprócz gumowej, czarno-białej wykładziny podłogowej RaceDeck, wyposażenie wnętrza obejmuje ściankę narzędziową, montownicę ogumienia oraz subwoofer ze wzmacniaczem mocy marki Infinity. Standardową przestrzeń ładunkową wypełniają ‘krojone na miarę’ regały na zapasowe koła i ogumienie, pięciogalonowy (ok. 19,0 l) kanister z paliwem oraz sprzęt kartingowy Sparco. Firma ta jest również dostawcą foteli Chrono Road, dopełniających profesjonalny wygląd wnętrza.

Optima GTS Pirelli World Challenge

Pokazany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym Los Angeles 2011, na którym Kia Motors America ogłosiła rozszerzenie mistrzowskiego programu wyścigowego Forte Koup o wejście do zawodów Pirelli World Challenge, nowy ‘bolid’ Optima teamu Kia Racing przybiera na sezon 2015 odmienny schemat kolorystyczny.

Team Kia Racing zdobył mistrzostwo w klasie producentów Grand Touring Sport (GTS) Pirelli World Challenge zaledwie w trzecim sezonie od akcesji. Kia pokonała tak znamienitych rywali jak Ford, Chevrolet, Porsche, Aston Martin czy Nissan – jako pierwszy koreański producent motoryzacyjny w stawce marek, aspirujących do tego prestiżowego tytułu. Kia Racing zakończył ‘gwiazdorski’ sezon 13 miejscami na podium, w tym pięcioma zwycięzcy. Turbodoładowane samochody wyścigowe Optima ‘zaliczyły’ wtedy większy przebieg torowy niż inne marki w tej klasie – dając dowód nie tylko doskonałości osiągów lecz także i swej niezawodności eksploatacyjnej, nawet w ekstremalnych warunkach wyczynowych.

Kia_la9

Prowadzony przez Marka Wilkinsa, eksponowany na wystawie SEMA 2014 samochód Optima Turbo B.R.A.K.E.S. o numerze 38 wyposażony jest w seryjny dla Optimy SX i SXL 2.0-litrowy, czterocylindrowy, turboładowany silnik benzynowy GDI. Zwiększona z 274 do 368 KM moc 2.0-litrowej jednostki GDI przekazywana jest na koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej, sekwencyjnej skrzyni przekładniowej. Masa Optimy w wersji Kia Racing wynosi 1337 kg, a jej prędkość maksymalna sięga 260 km/h.

Mark Wilkins zakończył sezon mistrzowski w kategorii kierowców fabrycznych (Driver Championship) jako trzeci – z dwoma zwycięstwami oraz sześcioma lokatami na podium. Jego drużynowy kolega Nic Jönsson w samochodzie Optima Turbo DonorsChoose.org z numerem 36 (pojazd ten nie jest wystawiany na SEMA 2014) zamknął sezon w tej samej kategorii jako siódmy – z trzema zwycięstwami oraz siedmioma miejscami na podium.

Program B.R.A.K.E.S. (ang. akronim od ‘Prowadź w sposób odpowiedzialny i bezpieczny dla innych’) obejmuje bezpłatne szkolenia wyższego stopnia dla młodych kierowców w tematyce zapobiegania wypadkom drogowym i ratowania życia. DonorsChoose.org z kolei – jest organizacją charytatywną online, która wspomaga szkoły powszechne w pozyskiwaniu darczyńców i finansowania realizacji multi- tematycznych projektów, zgłaszanych w imieniu uczniów przez nauczycieli.

2015 Kia Racing