MERCEDES-BENZ: NOWY EQS SUV Z ZAAWANSOWANYMI SYSTEMAMI WSPARCIA

Modułowe pakiety wyposażenia ułatwiają konfigurację modelu EQS SUV zgodnie z osobistymi preferencjami.

W zestawy powiązano również rozbudowane systemy wspomagające bezpieczeństwo. Ich lista obejmuje m.in. monitorowanie ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, udoskonalone centrowanie samochodu na pasie ruchu czy wsparcie kierowcy podczas nagłego manewru omijania – zarówno pojazdów, pieszych, jak i rowerzystów. Ponadto oferta wyposażenia obejmuje asystenta parkowania z funkcją zdalnej obsługi oraz odtwarzania „zapamiętanych” manewrów parkowania.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje m.in. Aktywnego asystenta odległości DISTRONIC (tzw. adaptacyjny/inteligentny tempomat), który może automatycznie utrzymywać zadaną prędkość przy zachowaniu odległości od poprzedzającego pojazdu na wszystkich rodzajach dróg – autostradach, drogach lokalnych lub w mieście. Dynamika działania systemu zależy od wybranego trybu jazdy DYNAMIC SELECT i może być regulowana pod kątem uzyskania maksymalnego zasięgu. Po aktywacji inteligentnej nawigacji Aktywny asystent odległości DISTRONIC dostosowuje sposób przyspieszania i jeśli to konieczne, prędkość jazdy, aby – w miarę możliwości – u celu lub w pośrednim punkcie ładowania w akumulatorze pozostała określona wcześniej ilość energii.

Kierowcę modelu EQS SUV może wspierać też Asystent martwego pola z funkcją ostrzegania przy wysiadaniu. Asystent ostrzega kierowcę wizualnie, a po włączeniu kierunkowskazów również akustycznie o ryzyku kolizji bocznej, jeśli podczas jazdy wykryje innych użytkowników drogi znajdujących się w potencjalnym martwym polu samochodu. W ramach funkcji ostrzegania przy wysiadaniu Asystent martwego pola monitoruje otoczenie auta przez ok. 3 min po zaparkowaniu i ostrzega przed innymi zbliżającymi się pojazdami, w tym przed jednośladami. Komunikat o zagrożeniu uzupełnia zmiana koloru elementów Aktywnego oświetlenia otoczenia. Dzięki wbudowanym kamerom Asystent wnętrza MBUX może prezentować ostrzeżenie nawet wtedy, gdy kierowca lub pasażer z przodu zaledwie zbliżą dłoń do klamki drzwi.

Kolejny system – Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu – korzysta z kamery, by w zakresie prędkości od 60 do 250 km/h wykrywać oznaczenia pasów ruchu i krawędzie dróg. W ten sposób pomaga kierowcy uniknąć niezamierzonego zjechania z pasa ruchu. System interweniuje również w przypadku niebezpieczeństwa kolizji z uczestnikami ruchu wykrytymi na sąsiednim pasie, np. z pojazdami wyprzedzającymi lub nadjeżdżającymi z przeciwka. Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu jest w stanie reagować na „niewyraźne” krawędzie dróg, takie jak porośnięte trawą pobocze i ma regulowaną czułość działania (wcześnie, normalnie, późno), a przy emitowaniu ostrzeżeń może korzystać z Aktywnego nastrojowego oświetlenia, reflektorów DIGITAL LIGHT oraz wyświetlacza head-up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości.

Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus obejmuje Aktywnego asystenta kierowania, który pomaga kierowcy utrzymać samochód na pasie podczas jazdy z prędkością do 210 km/h. Przy niskich prędkościach do wykrywania pasów ruchu używa on również zestawu kamer 360°, a na drogach lokalnych, także tych pozbawionych oznakowania poziomego, cechuje się jeszcze lepszą skutecznością w nadzorowaniu toru jazdy. Aktywny asystent kierowania oferuje też skuteczniejsze centrowanie pojazdu podczas podróżowania trasami szybkiego ruchu oraz wsparcie przy formowaniu tzw. korytarza życia.

EQS SUV może być również wyposażony w Asystenta omijania przeszkody – pomocnego, gdy w krytycznej sytuacji kierowca stara się ominąć innego użytkownika drogi wykrytego przez system. Poza stojącymi i przechodzącymi pieszymi reaguje on na pojazdy, pieszych i rowerzystów poruszających się w kierunku wzdłużnym. Asystent działa do prędkości 110 km/h, także na drogach międzymiastowych.

Aktywny asystent hamowania z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego za pomocą czujników sprawdza, czy istnieje ryzyko kolizji z pojazdami jadącymi z przodu, poruszającymi się w poprzek lub nadjeżdżającymi z przeciwka. System może emitować wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie o zbliżającej się kolizji. Jeśli reakcja kierowcy na hamowanie jest zbyt słaba, system może również zwiększyć ciśnienie hamowania (w zależności od sytuacji), a nawet zainicjować autonomiczne awaryjne hamowanie. Aktywny asystent hamowania ma szereg innych przydatnych funkcji: monitoruje manewr skrętu podczas ruszania (w tym pieszych przecinających podczas tego tor jazdy), ruch poprzeczny na drogach międzymiastowych (do 120 km/h) oraz ruch pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Potężne czujniki monitorujące otoczenie pojazdu sprawiają, że EQS SUV wspomaga kierowcę także przy manewrowaniu oraz zajmowaniu i opuszczaniu miejsca parkingowego. Gama innowacyjnych systemów parkowania obejmuje m.in. Asystenta zdalnego parkowania, który pozwala kierowcy z bliska manewrować pojazdem za pomocą smartfona. Zwiększa to komfort wsiadania i wysiadania oraz chroni przed uszkodzeniami podczas otwierania drzwi. Najnowsza generacja Asystenta zdalnego parkowania umożliwia realizację wielu manewrów parkowania pod nadzorem kierowcy. Manewrowanie odbywa się automatycznie, o ile kierowca trzyma wciśniętą powierzchnię dotykową smartfona i przechyla urządzenie pod kątem 90 stopni. W przeciwnym razie pojazd zostanie automatycznie zahamowany aż do zatrzymania.

Asystent parkowania z funkcją pamięci (poziom drugi SAE) może zapamiętywać miejsca parkingowe, takie jak dojazd i wyjazd z garażu. Siedzący w samochodzie kierowca jest pytany, czy chciałby przeprowadzić zarejestrowaną wcześniej procedurę automatycznego parkowania. W przypadku wykrycia przeszkód system zatrzymuje pojazd do czasu ich usunięcia.

Co ciekawe, Aktywny asystent parkowania w modelu EQS SUV wykorzystuje również skrętną tylną oś, dzięki czemu może wjeżdżać na miejsce parkingowe z jeszcze większą zwinnością. Elektronika odpowiednio dostosowuje wyliczenie trajektorii ruchu pojazdu. Kiedy robi się naprawdę ciasno, Asystent może wykonać do 12 ruchów. Proces parkowania kończy się najpóźniej wtedy, gdy samochód znajduje się pod kątem 100 stopni do pozycji startowej. Przyspieszenie, kierowanie, hamowanie, zmiany przełożeń i obsługa kierunkowskazów odbywają się automatycznie. Kierowca pozostaje jednak odpowiedzialny za całą operację – zawsze ma możliwość interwencji i poprawienia lub zakończenia manewru parkowania.

Systemy wspomagające parkowanie w modelu EQS SUV są wyjątkowo proste w obsłudze: aby rozpocząć proces parkowania, wystarczy nacisnąć przycisk na wyświetlaczu MBUX podczas przejeżdżania obok zidentyfikowanych miejsc parkingowych.

Kierowcę wspiera jeszcze Asystent ruszania, który może ostrzec go przed kolizją z wykrytymi obiektami w sytuacji pomylenia pedału gazu i hamulca lub wyboru niewłaściwego przełożenia. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa takiej kolizji prędkość pojazdu jest na krótko ograniczana.

Obserwację otoczenia ułatwia m.in. pakiet parkowania z zestawem kamer 360°, który tworzy model pojazdu w czasie rzeczywistym i pokazuje nie tylko działanie kierunkowskazów lub świateł hamowania, lecz nawet wizualizuje przeszkody w polu widzenia.

To nie wszystko: dzięki wstępnej instalacji dla Inteligentnego pilota parkowania (ang. INTELLIGENT PARK PILOT) nowy EQS SUV jest gotowy do automatycznego parkowania samochodu (AVP, poziom czwarty SAE). W połączeniu z odpowiednim specjalnym wyposażeniem oraz odpowiednią usługą Mercedes me connect (specyficzną dla danego kraju) samochód dysponuje niezbędnymi funkcjami technicznymi, aby móc wjeżdżać i wyjeżdżać z miejsc parkingowych na wielopoziomowych parkingach wyposażonych w infrastrukturę AVP w trybie w pełni zautomatyzowanym i bez udziału kierowcy (o ile odpowiednia usługa Mercedes me connect dla danego wariantu EQS-a SUV-a jest dostępna i została zarezerwowana, a przepisy krajowe zezwalają na taką operację).