MERCEDES: NOWY STUDYJNY EQC 4×4² CZYLI ELEKTRYK NA TEREN

Mercedes- Benz pokazuje pojazd dla miłośników jazdy w terenie, chroniących jednocześnie środowisko naturalne. To elektryczny model studyjny EQC 4×4².

Pojazd jest jeżdżącą platformą technologiczną, którą zaprojektowana została na bazie EQC 400 4MATIC.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

EQC 4×4² to samochód elektryczny w ekstremalnym wydaniu. Jego najważniejsze cechy konstrukcyjne obejmują wielowahaczowe osie portalowe, a także możliwość generowania potężnego dźwięku – wewnątrz i na zewnątrz

Reflektory zamieniają się tu w „lampowe głośniki”. Mercedes- Benz chce przetestować z jego pomocą limity modelu EQC i pokazać, że elektromobilność nie ogranicza się do miasta, lecz jest możliwa także w terenie.

Ten jedyny w swoim rodzaju egzemplarz został opracowany przez międzywydziałowy zespół pod kierunkiem Jürgena Eberlego, inżyniera ds. rozwoju, który ma już na koncie podwyższoną Klasę E 400 All-Terrain 4×4² z wielkimi kołami.

Prezentując EQC 4×4², producent udowadnia, że zamiłowanie do przygód można połączyć ze zrównoważonym rozwojem. Nowe studium radzi sobie zarówno podczas jazdy po piachu, na przykład w regionach pustynnych i na plażach, jak i w terenie skalistym czy przy pokonywaniu górskich potoków. Poza wysoką wytrzymałością oraz zapewnieniem odpowiedniego poziomu komfortu potrafi – tak jak wariant seryjny – holować przyczepę i umożliwia montaż bagażnika dachowego.

Namiot na dachu oraz nadmuchiwany ponton przydadzą się w najbardziej odległych obszarach. A poranny rozruch EQC nie obudzi nikogo na terenie obozu. Dysponując 293-milimetrowym prześwitem, jest zawieszony ponad dwukrotnie wyżej niż model seryjny (140 mm). Nawet Klasa G ma prześwit o 58 mm mniejszy. Głębokość brodzenia wzrosła o 15 cm, do 40 cm.

To wszystko zasługa zastosowania osi portalowych, które sprawiają, że – w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań – piasty kół są umieszczone znacznie poniżej środka osi. Zawieszenie zostało przymocowane do tych samych punktów nadwozia, co standardowe. Kąty natarcia i zejścia wynoszą, odpowiednio, 31,8° oraz 33°. Dla porównania konwencjonalna Klasa G ma kąt natarcia i zejścia równy 28°.

Przeprogramowany tryb jazdy terenowej korzysta z logiki obecnych modeli GLC. Efekt: na przykład dzięki ukierunkowanym interwencjom układu hamulcowego pozwala on na sprawniejsze ruszanie na luźnym podłożu i w połączeniu z oponami w rozmiarze 285/50 R 20 zapewnia dzielność w terenie. Efektowny wygląd to zasługa matowej, metalizowanej szarej folii oraz czarnych nadkoli.

Kolejną szczególną cechą nowego auta są wrażenia akustyczne ze specjalnym krajobrazem dźwiękowym. Obejmują one sygnały, które przekazują kierowcy informacje zwrotne na temat dostępności systemu i parkowania pojazdu, a także interaktywne, emocjonujące brzmienie podczas jazdy – zależne od położenia pedału gazu, prędkości czy intensywności odzyskiwania energii.

Technika ta wykorzystuje inteligentne algorytmy projektowania dźwięku, a odgłosy pochodzą ze wzmacniacza nagłośnienia i są generowane przez zamontowane w kabinie głośniki. Seryjny EQC korzysta z wymaganego przez prawo zewnętrznego generatora dźwięków (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System, pol. akustyczny system ostrzegania o pojeździe). EQC 4×4² otrzymał mocniejszy system. Jako zewnętrzne głośniki wykorzystuje on… reflektory.

EQC 4×4² to już trzeci model Mercedes-Benz z rodziny 4×4². Seryjnie wytwarzany G 500 4×4² pojawił się we wrześniu 2015 r. Dwa lata później zadebiutowało studium E 400 All- Terrain 4×4², które legitymowało się większymi możliwościami off- roadowymi niż te, jakie oferuje wiele SUV-ów.