MERCEDES: ROZWIĄZANIA DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH

TecForum 2015

Od początku 2016 riku Mercedes- Benz Vans wprowadzi dla Citana i Klasy V kompleksową ofertę fabrycznych rozwiązań wspomagających prowadzenie auta i mobilność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Samochody oraz ich wyposażenie pochodzą z tego samego źródła. Specjalistyczne rozwiązania montowane są w fabryce marki w Sindelfingen i, rzecz jasna, zostają objęte pełną gwarancją fabryczną.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Po raz pierwszy zaprezentowano je podczas wystawy „TecForum Clever Bodybuilder Solutions” w Hamburgu. Oddział Mercedes-Benz Vans pokazał tam ponad 40 specjalnych i zmodyfikowanych nadwozi na bazie Klasy V, Citana, Vito oraz Sprintera.

TecForum 2015 - Vielfältige Auf- und Ausbaulösungen von Mercedes-Benz Vans; Diverse body and conversion solutions by Mercedes-Benz Van

Dzięki inteligentnym rozwiązaniom osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą mogły zachować mobilność i niezależność. Jednym z głównych aspektów jest tu wygodna obsługa kierownicy oraz pedałów gazu i hamulca: obrotowa gałka z lewej lub prawej strony wieńca kierownicy pozwala na prowadzenie samochodu jedną ręką. Kolejna opcja: na życzenie dźwignia tempomatu oraz przełącznik zespolony wycieraczek i kierunkowskazów mogą być sterowane z prawej strony kolumny kierownicy, za pomocą dodatkowych dźwigni.

Dostępne w kilku odmianach urządzenia do obsługi ręcznej umożliwiają z kolei przyspieszanie lub hamowanie za pomocą dłoni. W przypadku wersji Classic obrót uchwytu powoduje otwarcie przepustnicy, a jego delikatne pchnięcie uruchamia hamulce. W wariancie Easy Speed ten sam efekt uzyskuje się poprzez ciągnięcie lub popychanie dźwigni. W tak wyposażonym samochodzie nadal można używać konwencjonalnych pedałów gazu i hamulca – chyba że nabywca zamówi opcjonalną osłonę, zapobiegającą ich przypadkowemu wciskaniu.

Klasa V jest opcjonalnie dostępna z wielofunkcyjną gałką „MFD Touch”, zamontowaną z prawej lub lewej strony kierownicy. Służy ona do zdalnego uruchamiania świateł mijania i drogowych, kierunkowskazów, klaksonu oraz wycieraczek przedniej szyby. Wszystkimi tymi funkcjami można sterować bez odrywania rąk od kierownicy.

Mercedes- Benz VanSolution

Z myślą o kierowcach mniejszej postury opracowano opcjonalne, komfortowe i bezpieczne podwyższenia pedałów. Ograniczają one odległość od pedałów o 5-10 cm, zależnie od indywidualnych potrzeb. Szczególnie wysocy kierowcy mogą zamówić opcjonalne przesunięcie fotela o 5 cm do tyłu. W przypadku Citana siedzenie kierowcy może zostać dodatkowo zamocowane o 2,5 cm wyżej niż w standardzie.

TecForum 2015

Rozwiązanie te należą do fabrycznej oferty Mercedes- Benz VanSolution, na życzenie są jednak dostępne również jako wyposażenie akcesoryjne. Wszelkie modyfikacje spełniają wysokie standardy Mercedes-Benz w zakresie jakości i bezpieczeństwa.

Poważniejsze modernizacje przeprowadzane są przez specjalistyczną firmę Paravan z Pfronstetten- Aichelau. W ramach programu VanPartner w sprzedaży jest już dostępna jest Klasa V po konwersji Paravan. Dzięki rampie kasetowej użytkownik na wózku inwalidzkim ma swobodny dostęp do miejsca kierowcy lub pasażera z przodu, gdzie może być zainstalowana tzw. stacja dokująca pozwalająca zamocować elektroniczny wózek.

Ponadto Paravan oferuje elektromechaniczny system „Space Drive II”, który osobom niepełnosprawnym fizycznie umożliwia prowadzenie samochodu przy użyciu bardzo niewielkiej siły i ograniczonych zdolności ruchowych. Kierownica i pedały obsługiwane są tu za pomocą urządzeń pomocniczych sterowanych cyfrowo (mikroprocesorem), w sposób precyzyjny i bezpieczny.

Około 50 proc. wszystkich rejestrowanych na świecie Sprinterów mają zabudowy, lub elementy wyposażenia nadwozia pochodzące od wyspecjalizowanych firm. Stopień konwersji Vito wynosi około 25 proc., a Citana – mniej więcej 20 proc. Rozwiązania VanSolution widnieją w cennikach Mercedes-Benz i są oferowane, finansowane oraz sprzedawane w ramach pojedynczej transakcji zakupu auta.

merc_niepe4

Na potrzeby VanSolutions, Mercedes-Benz Vans współpracuje wyłącznie ze starannie dobranymi partnerami w poszczególnych sektorach. W ramach tej współpracy powstają specjalistyczne wersje Vito, chłodnie bazujące na Vito i Sprinterze, nadwozia skrzyniowe do przewozu suchych towarów, wywrotki i platformy, jak również rampy załadowcze dla furgonów bazujących na Sprinterze.

Szeroki wybór firm partnerskich

Klienci mogą znaleźć pojazd specjalistyczny dopasowany do swoich potrzeb na międzynarodowej platformie informacyjnej www.vanpartner.com. Na portalu tym opisano około 350 rozwiązań pochodzących od około 235 firm partnerskich. Z każdym dostawcą można się tam bezpośrednio skontaktować. Informacje dostępne są w 11 językach, a wybór ułatwiają dostępne w wyszukiwarce kryteria: rodzaj nadwozia, kategoria pojazdu, sektor oraz kraj.

Firmy prezentowane na stronie jako VanPartnerzy mają specjalny status – marka rekomenduje ich jako partnerów do przeprowadzenia konwersji w ramach osobnej płatności. Oznacza to, że zakup samochodu oraz jego modernizacja zamawiane są i rozliczane osobno. Każdy producent w swoim zakresie odpowiada za serwis, gwarancję i rękojmię.

Certyfikację VanPartner poprzedza procedura kwalifikacji: centrum Bodybuilder Centre sprawdza i ocenia jakość firmy produkującej lub modernizującej nadwozia, włącznie z jej poziomem sprzedaży oraz obsługi. Wszystkie nadwozia i zabudowy są wytwarzane zgodnie z wytycznymi Mercedes- Benz lub dysponują certyfikatem zatwierdzającym.