MERCEDES: ŚWIATOWA PREMIERA SPORTOWEGO GLC COUPE

Merc-glc1

Gwiazdą ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych w Szanghaju był prototypowy Mercedes-Benz Concept GLC Coupé. Jego dynamiczna stylizacja łączyła elementy typowe dla coupé z z SUV-em.

Zaledwie rok później koncepcja staje się rzeczywistością: nowy Mercedes-Benz GLC Coupé w niemal nietkniętej formie przenosi ekspresyjny design prototypu z charakterystyczną, opadającą linią dachu do produkcji seryjnej.


Zobacz także:

PREMIERY

PORSCHE: 718 BOXSTER – NOWY ROADSTER Z SILNIKAMI TURBO


 

Sportowy model wśród średniej wielkości SUV-ów z gwiazdą zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, zaawansowane systemy wspomagające i dynamiczny charakter. Montowane w standardzie sportowe zawieszenie, bardziej bezpośredni układ kierowniczy, układ wyboru trybów jazdy Dynamic Select, stały napęd na obie osie 4MATIC oraz 9-stopniowa skrzynia automatyczna 9G-TRONIC łączą komfort jazdy ze sportową zwinnością.

Karoseria nowego modelu ma dynamiczne, zwarte proporcje – auto ma wymiary: 4,73 m długości i 1,60 m wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2,83 m. Oznacza to, że jest o prawie 8 cm dłuższe i o około 4 cm niższe od modelu GLC, z którym dzieli bazową konstrukcję. Swój wyrazisty charakter GLC Coupé zawdzięcza diamentowej osłonie chłodnicy z pojedynczą listwą i opadającej linii dachu.

Mercedes-Benz GLC Coupé, C253, 2016.

Przedni słupek został mocniej pochylony, a płaszczyzna dachu biegnie niżej i płynnie przechodzi w muskularny tylny pas. Ponieważ strumień opływającego powietrza odrywa się od karoserii dopiero przy spojlerze, podczas jazdy w deszczu zapobiega zbieraniu się wody na tylnej szybie – w efekcie jej wycieraczka stała się zbędna.

Pojemność bagażnika waha się od 491 do 1205 l. Pod względem ilości miejsca z przodu i z tyłu model plasuje się na równi z przestronnym GLC – wysokość otworu drzwiowego, przestrzeń na wysokości ramion, bioder i na nogi są identyczne.

Dynamiczny charakter nowego modelu ma swoje odbicie w wystroju kabiny. Elegancka, szeroka konsola środkowa z trzema otworami wentylacyjnymi stanowi tu jeden element i biegnie od na wpół zintegrowanego ekranu multimediów do podłokietnika. Taka architektura daje poczucie przestronności. Opcjonalnie dostępny pakiet wnętrza AMG Line kładzie wyraźny nacisk na sportowe aspiracje GLC Coupé. Obejmuje on m.in. sportowe fotele z tapicerką ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA – na życzenie dwukolorową.

DYNAMIC BODY CONTROL LUB AIR BODY CONTROL

Standardowo GLC Coupé jest oferowany ze sportowym zawieszeniem i układem wyboru trybów jazdy Dynamic Select pozwalającym zmieniać charakter pojazdu jednym ruchem przełącznika. Kierowca ma do wyboru pięć zróżnicowanych programów: Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual.

Na życzenie dostępne są dwa rodzaje zawieszenia z aktywnym, regulowanym stopniem tłumienia: Dynamic Body Control ze stalowymi sprężynami, a także unikalne w segmencie, pneumatyczne zawieszenie wielokomorowe Air Body Control. Obie opcje pozwalają w dalszym stopniu zwiększyć dynamikę jazdy oraz wygodę podróżowania.

Merc-glc2

Dodatkowo, do zalet zawieszenia pneumatycznego należy stale kontrolowany i regulowany prześwit, który w trybie Sport+ zmniejsza się o 15 mm z myślą o jeszcze lepszej zwinności prowadzenia. Na życzenie można obniżyć go również w celu łatwiejszego załadunku lub rozładunku bagażu (o 40 mm).

Kolejnym kluczowym dla dynamicznego prowadzenia elementem jest zmodyfikowany układ kierowniczy Direct- Steer, który wyróżnia się bardziej bezpośrednim przełożeniem (15,1:1 zamiast 16,1:1). W trybach Sport i Sport+ ma on jeszcze bardziej sportową charakterystykę wspomagania.

Design GLC Coupé podporządkowano również jak najlepszej aerodynamice: współczynniki oporu powietrza Cd wynosi 0,31, a powierzchnia czołowa 2,53 m2. Poza opływową formą zawdzięcza to licznym detalom, takim jak uszczelnienia wokół lamp i osłony chłodnicy, żaluzja wlotu powietrza czy zoptymalizowane osłony podwozia.

Pomimo wymiarów zewnętrznych – przekładających się na dużą przestronność kabiny i przedziału bagażowego – oraz kompletnego wyposażenia masa własna bazowej wersji GLC 250 4MATIC Coupé wynosi jedynie 1710 kg. Opcjonalne, wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne Air Body Control korzysta z elementów z lekkich, wytrzymałych kompozytów, lżejszych od części stosowanych w konwencjonalnych układach pneumatycznych.

Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu nowej, kompaktowej skrzyni rozdzielczej w postaci dodatkowego modułu i przekładni 9G-TRONIC z obudową z magnezu, masa własna pojazdu w porównaniu z modelami wyposażonymi we wcześniej stosowane rozwiązania spadła o 12 kg.

Merc-glc4

8 SILNIKÓW DO WYBORU – W TYM AMG

Nowy Mercedes-Benz GLC Coupé będzie oferowany z czterema jednostkami wysokoprężnymi i czterema benzynowymi, w tym z jedną wersją hybrydową oraz w najmocniejszej odmianie Mercedes-AMG.

Gamę otwierają bazowe modele z 4-cylindrowymi silnikami Diesla – GLC 220 d i GLC 250 d 4MATIC Coupé o mocy, odpowiednio, 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM), oraz benzynowy wariant GLC 250 4MATIC Coupé o mocy 155 kW (211 KM). Ich premiera rynkowa odbędzie się jesienią. Kolejne odmiany dołączą do oferty pod koniec 2016 roku.

Jedną z nich będzie hybrydowy wariant GLC 350 e 4MATIC Coupé, łączący sportowe osiągi z ekstremalnie niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Przy mocy 235 kW (320 KM) półelektryczny model emituje średnio zaledwie 59-64 g CO2/km. Jednocześnie od 0 do 100 km/h potrafi przyspieszyć w czasie 5,9 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Energia zgromadzona w akumulatorach pozwala mu bez użycia jednostki spalinowej przejechać dystans ponad 30 km.

Najlepszym wyborem dla miłośników dynamicznej jazdy będzie Mercedes- AMG GLC 43 4MATIC Coupé: topowy model wyróżniający się osiągami, znakomitym prowadzeniem i bogatym wyposażeniem. Jednostka V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM) rozpędza coupé od zera do „setki” w mniej niż 5 sek.

dane-siln

Większość modeli wyposażono w stały napęd na obie osie 4MATIC, a poza wersją hybrydową wszystkie silniki współpracują z 9-biegową przekładnią automatyczną 9G-TRONIC. Wariant 350 e 4MATIC Coupé korzysta ze specjalnie zoptymalizowanej pod kątem napędu hybrydowego skrzyni 7G-TRONIC.

WYPOSAŻENIE

Już w bazowej wersji nowe coupé Mercedes-Benz imponuje bogatym zakresem wyposażenia, obejmującym m.in. 18-calowe z lekkich stopów, pakiet Chrom z widocznymi końcówkami układu wydechowego, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika Easy- Pack, system multimedialny Audio 20 CD, kamerę cofania, bezkluczykowe uruchamianie silnika Keyless- Go oraz tapicerkę ze sztucznej skóry Artico.

Merc-glc8

Lista standardowych elementów zawiera również zaawansowane systemy wspomagające, takie jak układ antykolizyjny Collision Prevention Assist Plus, asystent bocznego wiatru Crosswind Assist, asystent świateł drogowych Headlamp Assist, układ monitorowania zmęczenia kierowcy Attention Assist oraz ESP z funkcją Dynamic Cornering Assist. Komfort i bezpieczeństwo w dalszym stopniu zwiększa gama opcjonalnych systemów wspomagających.

Dla nowego SUV-a coupé Mercedes-Benz oferuje również szeroki wybór dodatkowych pakietów wyposażenia, w tym AMG Line dla karoserii i wnętrza, wykończenie wnętrza Excluisive oraz pakiet Night. Oferta obejmuje też liczne wzory obręczy kół AMG o średnicy 19 lub 20 cali oraz zarezerwowany dla wersji benzynowych układ wydechowy o sportowym brzmieniu.

GLC COUPE W ODMIANIE EDITION 1

Tradycyjnie, debiutowi nowego modelu Mercedes-Benz towarzyszy premiera specjalnej, ekskluzywnej serii Edition 1. W przypadku GLC Coupé wyróżnia się ona niespotykaną konfiguracja opcjonalnego wyposażenia, które obejmuje zewnętrzny pakiet AMG Line, 20-calowe obręcze AMG z mieszanym ogumieniem, odcienie lakieru designo oraz dwukolorową tapicerkę.