MINI JOHN COOPER WORKS POWRACA DO WYŚCIGU 24H NA TORZE NURBURGRING

W 2022 roku po dziesięciu latach przerwy MINI John Cooper Works ponownie weźmie udział w legendarnym 24-godzinnym wyścigu na torze Nurburgring.

Samochód wyścigowy zgłoszony przez prywatny zespół Bulldog Racing i zbudowany w Nurburgu wystartuje w klasie SP3T.


Zobacz także:

SPORT


 

24-godzinny wyścig na torze Nurburgring jest uważany za najcięższą próbę wytrzymałościową dla człowieka i maszyny. W tym roku 50. edycja rywalizacji odbędzie się w dniach 26-29 maja na torze o długości 25,378 km obejmującym nitkę Grand Prix i legendarną Pętlę Północną toru Nurburgring z udziałem MINI John Cooper Works.

Projekt zapoczątkowany został we wrześniu ubiegłego roku przez Bulldog Racing w regionie Eifel, zaledwie kilka metrów od Pętli Północnej. Użyty pojazd to MINI John Cooper Works z czterocylindrowym silnikiem turbo znanym z modeli MINI John Cooper Works Clubman i MINI John Cooper Works Countryman o mocy 225 kW (306 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Zaczerpnięta z modeli seryjnych 8-stopniowa skrzynia Steptronic ze zintegrowaną mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego z efektem blokady do 70% zapewnia bezstratnie przełożenie momentu obrotowego na porywające osiągi.

Modyfikacje wyścigowe

Na potrzeby wyścigów w standardowym MINI John Cooper Works wprowadzono następujące modyfikacje wykraczające poza regulamin klasy SP3T:

– Montaż klatki bezpieczeństwa opracowanej specjalnie dla tego modelu.
– Powiększenia zbiornika paliwa do 100 l.
– Daleko idące zmiany w zakresie aerodynamiki, w tym regulowane tylne skrzydło, całkowicie osłonięte podwozie, tylny dyfuzor i przedni splitter.
– Konsekwentna redukcja masy, np. dzięki zastosowaniu szyb z Makrolonu®.
– Specjalnie dobrane do tego modelu wyścigowe zawieszenie z regulacją odbicia i dobicia.
– Wymiana wszystkich ruchomych części układu jezdnego i zawieszenia na wzmocnione łożyska typu uniball
– Montaż pneumatycznych podnośników
– Adaptacja sportowego układu wydechowego z katalizatorem wyścigowym
– Zastosowanie oryginalnych części układu hamulcowego BMW M Performance.

MINI w sportach motorowych

W roku 1962 Pat Moss zapisała się w historii sportów motorowych, zdobywając dla MINI pierwsze międzynarodowe rajdowe zwycięstwo podczas Rajdu Tulipanów. Jej zwycięstwo zapoczątkowało wyjątkową historię sukcesów klasycznego Mini w rajdach, z trzema zwycięstwami w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1964 (Paddy Hopkirk), 1965 (Timo Mäkinen) i 1967 (Rauno Aaltonen).

Pasmo sukcesów obejmuje sześć zwycięstw w Rajdzie Dakar: 2012 (Leonid Nowicki), 2013 (Stéphane Peterhansel), 2014 (Nani Roma), 2015 (Nasser Al-Attiyah), 2020 (Carlos Sainz Sr.) i 2021 (Stéphane Peterhansel).

Samochód wyścigowy MINI John Cooper Works „Made in Nurburg” stanowi hołd dla motorsportowych tradycji marki MINI w klasycznej kolorystyce samochodów wyścigowych z lat 60. w kolorze czerwono-białym.

Harmonogram sportowy

Od rozpoczęcia projektu do jego zakończenia pod koniec marca 2022 r. minęło zaledwie siedem miesięcy. W najbliższych tygodniach do czasu startu w 24‑godzinnym wyścigu zaplanowane są dalsze testy na Pętli Północnej toru Nurburgring oraz w centrum testowym BMW Group w Miramas na południu Francji.

Położony między Marsylią a Awinionem były tor wyścigowy oferuje doskonałe warunki do wszechstronnych testów i optymalizacji w najróżniejszych warunkach. Układ jezdny samochodu wyścigowego MINI John Cooper Works będzie tam poddawany wszechstronnym i zróżnicowanym testom. Friedhelm Thelen, ekspert w temacie Nurburgringu i szef zespołu Bulldog Racing, wie, jak ważne są kompleksowe testy przed wyścigiem: — 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring to ekstremalne obciążenie dla wszystkich podzespołów pojazdu. Dlatego cieszymy się, że będziemy mogli skorzystać z Centrum Testowego BMW Group i testować tam model John Cooper Works.

BMW Group testuje nowe modele i innowacyjne technologie układu jezdnego na torze testowym w Miramas od 1986 r.

Lista kierowców i dalszy program wyścigów na rok 2022 zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.