MONTE CARLO HISTORIQUE 2013: ŚWIĘTO W WARSZAWIE

MCH 0_DSC06486

W Warszawie odbyła się uroczystość startu honorowego polskich załóg, które uczestniczyć będą w 16. Rallye Monte Carlo Historique – rajdzie samochodów historycznych. Poprzedziła ją konferencja prasowa.

W siedzibie Automobilklubu Polski – gospodarza imprezy – przy ulicy Pańskiej zgromadziło się w sumie ponad dwieście osób związanych z rajdami samochodowymi. Było to spotkanie pokoleń: obok byłych znakomitych zawodników m.in. Longina Bielaka (jedynego Polaka, który dziesięciokrotnie startował w RMC) czy Macieja Stawowiaka, nie brakowało młodych adeptów sportu samochodowego. Było to wielkie rajdowe święto!


Zobacz także:
MONTE CARLO HISTORIQUE 2012 – 2013


>

mc13Nic dziwnego – Monte Carlo Historique to zawody oddające atmosferę lat 60 i 70-tych ubiegłego wieku. Start w Warszawie, podobnie jak przejazd rajdowych samochodów po polskich drogach, przyciągał rzesze obserwatorów – kibice wystawali po nocach przy drodze przejazdu, aby zobaczyć kolorowe, oklejone samochody…

W przeciwieństwie do 2010 i 2011 roku, tym razem warszawa nie była miejsce startowym Zlotu Gwiaździstego.

– Dwa lata temu start do rajdu historycznego Monte Carlo na Placu Teatralnym obserwowały tysiące fanów sportu samochodowego, były władze miasta z Prezydent Hanną Gronkiewicz – Waltz na czele, minister sportu, wiele znamienitych gości – mówił podczas spotkania Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego. Przez rampę startową przejechało kilkadziesiąt samochodów z kilku państw. W ubiegłym roku przyjechało tylko 30 załóg. Uznaliśmy, że to mało, stąd jako PZM poinformowaliśmy Międzynarodową Federację FIA, że jesteśmy zainteresowani organizacją punktu startowego w tym roku jedynie w przypadku obecności co najmniej 40 “rajdówek”. Tyle się nie zebrało, stąd dziś uczestniczymy w uroczystości jedynie startu honorowego dla polskich załóg. Jesteśmy jednak otwarci na przeprowadzenie startu w następnych latach, jeśli tylko spełnione zostaną nasze warunki. Tradycja Rajdu Monte Carlo jest wciąż w naszym kraju żywa, jest to ważne wydarzenie, w którym uczestniczą polskie załogi. Serce mi się radowało, gdy patrzyłem rok temu na stojące, po dojechaniu do mety, przed Grand Hotelem w Monte Carlo Polskie Fiaty 125p! Życzę wszystkim załogom, aby dotarły z sukcesem na metę i w tym roku!

 

 

– Jako Automobilklub Polski jesteśmy zaszczyceni, że możemy dziś gościć tak szacowne grono dziennikarzy i gości – powiedział witając obecnych Romuald Chałas, prezes AP. Występuję tutaj w podwójnej roli: jako gospodarz, ale także jako uczestnik rajdu. To będzie mój debiut w rajdzie historycznym. I najtrudniejszy chyba start w życiu, choć mam za sobą dwadzieścia lat sportowej kariery. Rywalizacja w Rallye Monte Carlo Historique odbywa się na zupełnie innych zasadach niż rajd sportowy, choć będziemy jechali po tych samych odcinkach specjalnych, co nieco ponad tydzień wcześniej Sebastien Loeb czy Michał Kościuszko. To wielkie wyzwanie! My, wszyscy uczestnicy pragniemy podziękować sponsorom, którzy zachcieli wesprzeć nasz start! Dla kibiców mam dobrą wiadomość – będą mogli śledzić wyniki na stronie autoguard.pl/.

– Miło mi poinformować, że stworzyliśmy zespół, w którym znajduje się sześć samochodów – poinformował Tomasz Jaskowski, który na trasę rajdu wyjedzie po raz dziewiąty. To taka nieoficjalna reprezentacja Polski. Mam nadzieję, że wszyscy zameldujemy się na mecie.

W składzie dziesięciu polskich załóg nastąpiły w ostatniej chwili zmiany. Za Janusza Wojtynę pojedzie inny znakomity niegdyś zawodnik, Tomasz Ciecierzyński. Także Fiat 125p z 1978 roku, który miał poprowadzić Adam Polsk, będzie posiadał innego kierowcę.

 

 

Przypomnijmy polskie załogi, które wyruszą na trasę (przed nazwiskami przyznany numer startowy):

124 – Piotr Bany i Karol Wyka (Łada 1500S 1978);
125 – Tomasz Jaskłowski i Karol Jaskłowski (Polski Fiat 125P 1972);
142 – Robert Burchard i Grzegorz Gac (Polski Fiat 125p 1979);
146 – Romulad Chałas i Tomasz Borysławski (Fiat 125P 1972);
158 – ? (Polski Fiat 125p 1978);
163 – Tomasz Ciecierzyński i Julian Obrocki (Polski Fiat 125p 1974);
166 – Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz (Polski Fiat 125p 1975);
180 – Wojciech Watula i Tomasz Sweklej (BMW 320 1979);
309 – Stanisław Postawka i Andrzej Postawka (Zastawa 1100 1979);
312 – Marcin Miller i Marcin Olejnik (Fiat X1/9 1977).

 

 

Z numerem 118 pojadą Jerzy Walentowicz i Wojciech Walentowicz (Alfa Romeo 2000 GTV 1972), którzy jednak bronią barw Szwecji. Załoga wystartuje w rajdzie po raz dziewiąty, a Wojciech był obecny na konferencji prasowej w Warszawie (i jego samochód Alfa Romeo także…).

Dyrektorem punktu startowego w Warszawie był Jerzy Trzaska.

Największe sukcesy w Rallye Monte Carlo Historique z naszych reprezentantów osiągnęli: Stanisław Postawka (22 miejsce w klasyfikacji generalnej w 2011 roku) oraz Piotr Bany (zwycięzca klasy w 2011 roku).

Nasze załogi (które są już w drodze do Monako), wyruszą oficjalnie na trasę rajdu 25 stycznia z Monte Carlo. Meta rajdu wyznaczona jest na 1 lutego.

Fot.: Lesław Sagan (Auto Świat)