NAVIEXPERT: RAPORT O RADARACH W POLSCE

Od kilku tygodni na polskich drogach pojawiają się nowe fotoradary. Już wkrótce system monitoringu prędkości ma objąć ponad 400 aktywnych urządzeń. Specjaliści z firmy NaviExpert sprawdzili, ile fotoradarów jest obecnie na popularnych polskich trasach, prowadzących z największych polskich miast do wakacyjnych kurortów.

Jak wynika z badań NaviExpert, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający najpopularniejsze trasy, które prowadzą głównymi drogami.

Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja na drodze, którą wybraliśmy. Analitycy z firmy NaviExpert zbadali liczbę fotoradarów na popularnych trasach wakacyjnych. Test przeprowadzono w okresie od 27 lipca do 9 sierpnia na podstawie danych pochodzących ze stale aktualizowanej przez pracowników NaviExpert bazy oraz ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert, za pośrednictwem dostępnego bezpłatnie modułu mobilnego CB.

Tylko w lipcu użytkownicy NaviExpert zgłosili ponad 100 tys. ostrzeżeń dotyczących nie tylko fotoradarów i kontroli drogowych, ale także wypadków, niebezpiecznych miejsc i remontów. Do analiz wybrano dwa tryby tras dostępnych w nawigacji NaviExpert: rekomendowany (omijający zakorkowane szlaki, ale tylko drogami dobrej jakości) i drogami głównymi.

Jak wynika z badania, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający trasy najpopularniejsze w danym kierunku. I tak na przykład kierowcy podróżujący drogami głównymi z Katowic do Gdańska mogą spodziewać się aż 48 fotoradarów i 9 kontroli drogowych, a gdy wybiorą alternatywną trasę rekomendowaną przez NaviExpert „zaledwie” 23 fotoradarów i 2 kontroli.
Na kierowców jadących z Warszawy do Giżycka czeka 15 fotoradarów, gdy wybiorą trasę prowadzącą drogami głównymi, a 7 w przypadku trasy rekomendowanej. Aż 19 fotoradarów i 3 kontrole drogowe mniej miną z kolei kierowcy, którzy wybiorą się w podróż z Krakowa do Gdańska, jeśli zrezygnują z przejazdu trasą prowadzącą przez Łódź.

– Oczywiście zalecamy wszystkim kierowcom jazdę zgodną z przepisami ruchu drogowego – wówczas to, ile fotoradarów, czy kontroli drogowych będą mijać, nie będzie miało dla nich znaczenia. Jednak, niestety – wielu kierowców przekracza dozwoloną prędkość, hamując później gwałtownie, gdy zauważają kontrolę czy fotoradar, co może być przyczyną wypadku. Co więcej – często prowadzący samochody nie mają nawet świadomości, jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na danym odcinku i przezornie bardzo zwalniają, stwarzając zagrożenie na drodze. Dlatego wybierając się w podróż – warto wcześniej sprawdzić, jak będzie wyglądać nasza trasa – tłumaczy Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert.

Podane w raporcie trasy są trasami przykładowymi. Dzięki technologii Community Traffic nawigacja NaviExpert jest narzędziem umożliwiającym monitorowanie sytuacji na polskich drogach na bieżąco – z uwzględnieniem informacji o korkach, utrudnieniach (np. wypadkach) i remontach. Dlatego system wyznaczając tę samą trasę o innej porze, w innych warunkach drogowych, może poprowadzić kierowcę przez zupełnie inne miejscowości. Także liczba fotoradarów i kontroli drogowych na danych trasach jest liczbą dynamiczną i zmienia się wraz z docieraniem kolejnych zgłoszeń, które pochodzą od coraz większej społeczności użytkowników dostępnego bezpłatnie mobilnego CB oraz ze stałych aktualizacji bazy dokonywanych przez pracowników NaviExpert.

TRASY Z WARSZAWY

W województwie mazowieckim użytkownicy NaviExpert największą liczbę radarów, poza Warszawą, raportują na drodze krajowej numer 8 z Warszawy do Białegostoku (a więc w praktyce tej wybieranej na Mazury) oraz na drodze krajowej numer 7 z Warszawy w kierunku Płońska. Według danych dostarczonych przez kierowców jeżdżących z nawigacją NaviExpert krajowa „siódemka” i droga nr 17 z Warszawy w kierunku Lublina, są jednymi z najbardziej „lubianych” przez policję. Na drodze nr 7 policjanci mają przynajmniej trzy miejsca, w których najczęściej ustawiają się z „suszarkami”. Na 17-tce takich popularnych miejsc jest więcej – tylko do granicy województwa przynajmniej pięć.

Warszawiacy, którzy planują spędzić urlop w Kołobrzegu mają szansę na swej drodze spotkać aż 24 fotoradary i średnio 2 kontrole – jeśli wybiorą trasę prowadzącą przez Lubicz, Grudziądz (A1) i Chojnice – oraz 22 fotoradary i 3 kontrole drogowe na drodze przez Toruń, Bydgoszcz i Bobolice. Rekomendowana trasa przez Chojnice jest dłuższa zaledwie o sześć kilometrów, ale podróżując nią można zaoszczędzić nawet 40 minut.

Jeśli w drodze do Giżycka wybierzemy trasę rekomendowaną przez Wyszków, Ostrów Mazowiecką i Kolno, możemy spodziewać się 7 fotoradarów, tymczasem na trasie przez Zambrów i Łomżę możemy trafić aż na 15 urządzeń.

Popularnym kierunkiem wakacyjnych wyjazdów warszawiaków jest również Zakopane. Na prowadzącej przez Grójec, Radom, Kielce i Nowy Targ trasie z Warszawy do Zakopanego kierowcy mogą spotkać 23 radary. Ale tylko w przypadku, jeśli wybiorą podróż omijającą centrum Krakowa, prowadzącą przez A4. Osoby, które zdecydują się na przejazd przez centrum miasta na swojej drodze mogą spotkać nawet 26 urządzeń. Niezależnie od tego czy ominiemy centrum stolicy Małopolski, czy nie – podróżując do Zakopanego będziemy narażeni na częste spotkania z policją. Na tej popularnej trasie kierowcy mogą spotkać aż osiem kontroli drogowych.

TRASY Z WROCŁAWIA

Droga krajowa numer 8 na odcinku Wrocław – Oleśnica oraz drogę krajową numer 3 na odcinku Jawor – Polkowice to trasy najbardziej naszpikowane radarami. To także jedne z odcinków najbardziej lubianych przez policjantów. Tylko na trasie Wrocław – Oleśnica są dwa miejsca (m.in. tuż przed Smardzowem), w których mundurowi najbardziej lubią kontrolować kierowców. Podróżując z Wrocławia nad morze, do Kołobrzegu możemy spodziewać się 32 fotoradarów i 6 kontroli drogowych na trasie przez Zieloną Górę i Goleniów, i aż 34 fotoradarów na równie popularnej trasie przez Poznań i Piłę.

30 fotoradarów i 4 kontrole drogowe będą musieli minąć ci, którzy do Gdańska będą chcieli jechać przez Trzebnicę, Jarocin, Wrześnię, Gniezno i Bydgoszcz. W tym kierunku bardziej opłaca się (także pod względem czasu podróży) jechać przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz, Konin, Inowrocław i dalej A1. Wybierając tę trasę kierowcy są narażeni na spotkanie z 14 urządzeniami i dwiema kontrolami.

Na drodze do Giżycka przez Oleśnicę, Międzybórz, Stryków, A2 przez Warszawę, Ostrów Mazowiecką i Pisz – czeka nas 15 fotoradarów i 2 kontrole drogowe, tymczasem na trasie przez Kępno, Zduńską Wolę, Łódź, Łowicz, Płońsk i Szczytno aż 29 razy będziemy narażeni na niechciane pozowanie do zdjęcia i spotkamy 2 kontrole.

TRASY Z GDAŃSKA

Mieszkańcy Pomorza aktywnie korzystający z nawigacji NaviExpert poza samym Trójmiastem najwięcej radarów wskazali na trasie drogi krajowej numer 6 z Gdyni do Lęborka oraz krajowej drodze numer 7 z Gdańska do Elbląga. Warto uważać także na trasie z Gdyni do Władysławowa.

Aż 51 fotoradarów i 14 kontroli drogowych mogą spodziewać się kierowcy podróżujący z Gdańska do Zakopanego najpopularniejszą w tym kierunku trasą wiodącą przez autostradę A1, Łódź, Częstochowę, Dąbrowę Górniczą, Kraków i krajową „siódemkę”. Ci, którzy zdecydują się ominąć Łódź i zjechać na Osięciny, a później kontynuować podróż przez Izbicę Kujawską, Dąbie i Łask ominą aż 10 fotoradarów i 1 kontrolę policyjną.

Średnio 13 fotoradarów i 2 kontrole policyjne spotkają kierowcy podróżujący z Gdańska do Giżycka przez Elbląg, Ostródę, Olsztyn, Biskupiec, Mrągowo i Ryn. Spokojniejsza i mniej uciążliwa dla kieszeni okazuje się podróż przez Elbląg, Pieniężno, Bartoszyce i Kętrzyn (2 fotoradary).

Gdańszczanie wybierający się do Krakowa, którzy wybiorą trasę A1, a za Włocławkiem skierują się na Łęczycę, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Mysłowice na trasie mogą spotkać 46 fotoradarów i 9 kontroli policyjnych.

TRASY Z KRAKOWA

Najwięcej radarów poza Krakowem czeka nas na drodze numer 94 z Krakowa do Olkusza oraz drodze numer 4 z Krakowa do Tarnowa.

Podróż na Mazury z Krakowa zajmuje około 8 godzin, a popularna w tym kierunku trasa przez Słomniki, Skarżysko-Kamienną, Radom, Grójec, Warszawę, Zambrów i Łomżę jest obstawiona aż 33 fotoradarami. Na trasie przez Nowogród możemy się spodziewać 8 fotoradarów mniej.

TRASY Z KATOWIC

Użytkownicy NaviExpert jako najbardziej najeżoną radarami trasę wskazują odcinki drogi krajowej numer 1: z Bielska-Białej do gminy Kobiór oraz z Dąbrowy Górniczej do Częstochowy. Tych dróg oraz trasy z Żor do Mikołowa należałoby również unikać, jeżeli nie chcielibyśmy natknąć się na częste kontrole drogowe.

Jako miejsce najczęściej odwiedzane przez patrole drogówki użytkownicy NaviExpert wskazali odcinek A1 przebiegający obok miejscowości Wroników.

Katowiczanie wybierający się na Mazury do Giżycka, jadąc trasą rekomendowaną, omijającą Dąbrowę Górniczą, prowadzącą przez Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Łódź i dalej A2 przez Warszawę, Ostrów Mazowiecką i Kolno, dojadą na miejsce w ok. 7 godzin i 21 minut, mijając 28 fotoradarów i dwie kontrole drogowe. Dla porównania na trasie głównymi drogami przez Dąbrowę Górniczą, Częstochowę, Łódź, Sochaczew, Ciechanów, Płońsk, i Szczytno mogą natknąć się na 32 urządzenia i tyle samo kontroli, co w przypadku trasy rekomendowanej. Dodatkowo podróż taka jest o pół godziny dłuższa.

Wybierając się w podróż z Katowic do Ustrzyk Dolnych możemy pojechać głównymi drogami prowadzącymi przez autostradę A4, Brzesko, Tarnów, Jasło, Krosno i Sanok (11 fotoradarów i 2 kontrole) lub trasą autostrady A4, a następnie skręcić na Nowy Wiśnicz i dalej jechać przez Czchów, Gorlice, Nowy Żmigród i Sanok (4 fotoradary). =

TRASY Z POZNANIA

Najwięcej radarów poza Poznaniem możemy spotkać na odcinku Września-Pniewy, biegnącym drogą krajową numer 92. Kierowcy podróżujący do Gdańska trasą prowadzącą przez Swarzędz, Kostrzyn, Gniezno, Żnin, Bydgoszcz i autostradę A1 mogą natknąć się na 27 fotoradarów i 4 kontrole policyjne. Wystarczy jednak zmienić początek trasy i ominąć dwie pierwsze miejscowości, jadąc fragmentem autostrady A2, a później S5 by natknąć się tylko na 20 fotoradarów i 3 kontrole policyjne. Najczęstszymi punktami na tej trasie, na których możemy spotkać drogówkę to miejscowości Czerniejewo i Gruczno.

Na drodze z Poznania na Mazury do Giżycka głównymi drogami przez Gniezno, Inowrocław, Brodnicę, Ostródę, Olsztyn i Mrągowo czeka na nas 16 fotoradarów i 5 kontroli policyjnych.

Popularnymi kierunkami wakacyjnymi dla poznaniaków są również Kołobrzeg i Zakopane. W obu kierunkach jadąc głównymi drogami miniemy nawet 14 fotoradarów. Rekomendowane przez NaviExpert wariantowe trasy ograniczają liczbę potencjalnych zdjęć zrobionych przez fotoradary odpowiednio do 10 w przypadku wypadu do Kołobrzegu i 11, jeśli jedziemy do Zakopanego.

TRASY Z ŁODZI

W województwie łódzkim największą liczbę radarów kierowcy zgłaszają na trasie „jedynki” począwszy od Radomska, poprzez Piotrków Trybunalski i Łódź, na Krośniewicach kończąc. Użytkownicy NaviExpert ostrzegają również przed wzmożoną liczbą kontroli drogowych na wylotowej drodze numer 14 z Łodzi. Na ulicy Strykowskiej policjanci najczęściej ustawiają się w trzech różnych miejscach. Uważać również trzeba na autostradzie A2 w okolicy miejscowości Dmosin oraz na odcinku między Łyszkowicami a Dzierzgowem.

Startując z Łodzi nad morze do Kołobrzegu popularną trasą prowadzącą przez Zgierz, Konin, Inowrocław, Bydgoszcz, Człuchów, Bobolice i Koszalin dotrzemy do celu w ok. 7 godzin i 20 minut, mijając przy tym 25 fotoradarów. Z NaviExpert, dokładając zaledwie 27 km, oszczędzimy ponad godzinę na drodze! Trasa prowadząca przez Stryków, Wrześnię, Głuchowo, Ostroróg, Obrzycko, Czarnków, Trzciankę, Wałcz, Czaplinek, Białogard i Karlino jest także mniej uciążliwa dla kieszeni kierowcy; ominiemy na niej aż 9 fotoradarów.

W galerii zamieszczamy tabele z ilością fotoradarów i kontroli na drogach głównych i trasach rekomendowanych.

Źródło: NaviExpert