NISSAN: PRZYBYWA PUNKTÓW SZYBKIEGO ŁADOWANIA

Ni 1_90369_1_5

W ciągu zaledwie 12 miesięcy liczba stanowisk szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na świecie podwoiła się. Zgodnie ze swoją nazwą takie ładowarki służą do uzupełniania zapasu energii w akumulatorach w ciągu minut, a nie godzin.

– Rok temu na całym świecie działało około 1000 stanowisk szybkiego ładowania, z czego większość w Japonii. Dziś w Europie, USA i Japonii jest już ponad 2000 takich ładowarek. Szybka ładowarka CHAdeMO została zainstalowana nawet w opływającym w ropę naftową Abu Zabi. Zgodnie z planem do końca 2013 roku liczba ta powinna podwoić się ponownie do 4000 – komentuje Toshiyuki Shiga, Prezes Stowarzyszenia CHAdeMO, które promuje globalną rozbudowę infrastruktury szybkiego ładowania.


Zobacz także:
ECO


Stowarzyszenie CHAdeMO zostało założone w 2010 roku przez kilka firm będących pionierami na rynku pojazdów elektrycznych, z myślą o stworzeniu standardowego formatu sieci szybkiego ładowania. Reprezentuje podmioty z wielu branż, takich jak producenci urządzeń elektrycznych oraz sprzętu teleinformatycznego, producenci pojazdów, dostawcy mediów komunalnych, a także samorządy lokalne i operatorzy stacji ładowania. Obecnie do stowarzyszenia należy ponad 430 firm i instytucji z 26 krajów. Europę reprezentują między innymi PSA Peugeot Citroën, ABB, Schneider Electric, Siemens, E.ON, ENEL i Endesa.

Obecnie po drogach całego świata porusza się ponad 70 000 pojazdów elektrycznych kompatybilnych ze standardem CHAdeMO. Wśród 19 modeli takich pojazdów są między innymi: Nissan LEAF, Peugeot Partner Electric, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero i Toyota EQ.

Jedną z największych instalacji CHAdeMO jest Elektryczna Autostrada Zachodniego Wybrzeża, czyli licząca 1300 mil (2100 km) trasa wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej z Kolumbii Brytyjskiej do Kalifornii Dolnej w Meksyku, przy której działa już prawie 40 szybkich ładowarek CHAdeMO zainstalowanych co 25-50 mil.

Ładowarki tego typu można spotkać w 23 krajach Europy w strategicznych lokalizacjach, takich jak miejsca obsługi podróżnych przy autostradach między największymi miastami oraz parkingi przy supermarketach, gdzie kierowcy mogą uzupełnić zapas paliwa w czasie zakupów.

Doświadczenia japońskie pokazują, jak rozbudowa sieci szybkiego ładowania zmienia sposób korzystania z pojazdów elektrycznych. gdy przy liczącej 350 kilometrów autostradzie łączącej Tokio i Nagoję z zachodem kraju liczba stanowisk zlokalizowanych w dogodnych punktach wzrosła do sześciu, z tej trasy korzysta już 46 procent użytkowników samochodów elektrycznych.

Szybka ładowarka CHAdeMO dostarcza prąd stały pod wysokim napięciem z mocą 50 kW przez specjalne złącze przystosowane do obciążenia 100 kW. Szybka ładowarka CHAdeMO podająca prąd stały bezpośrednio do akumulatora umożliwia jego naładowanie do 80 procent pojemności w zaledwie 15-30 minut.

Od wprowadzenia urządzeń do szybkiego ładowania CHAdeMO w 2009 roku ich cena spadła o ponad 50 procent do 20-30 tys. USD. Również dwukrotnie zmniejszyły się wymiary ładowarki.

W 2013 roku Nissan będzie produkował model LEAF w Wielkiej Brytanii i USA, a PSA Peugeot Citroën rozpocznie produkcję takich pojazdów w Hiszpanii.