OPONY ZIMOWE CZY CAŁOROCZNE – WYBÓR ZALEŻY OD POTRZEB

UltraGrip 9

Spadek temperatury przypomina o konieczności zmiany ogumienia i dostosowania go do warunków pogodowych. Wymiana opon na zimowe to właściwy odruch.

Zapewnia bezpieczne poruszanie się po śniegu, lodzie lub po innych zimnych i śliskich nawierzchniach.


Zobacz relacje:

OPONY


 

Istnieje jednak alternatywa w postaci opon całorocznych, z zastrzeżeniem używania ich we właściwych warunkach. Rezulteo wyjaśnia na czym polega różnica między tymi dwiema kategoriami opon.

Zanim przedstawimy różnice między oponami zimowymi a całorocznymi, naszym obowiązkiem jest podkreślenie znaczenia dopasowania opon do panujących warunków atmosferycznych. Nawet jeśli w Polsce nie istnieje obowiązek posiadania opon zimowych, nieodpowiednie ogumienie może stanowić zagrożenie dla kierowców i być źródłem wielu wypadków z powodu dłuższej drogi hamowania i zmniejszonych zdolności trakcyjnych.

Na zimnej i mokrej nawierzchni, droga hamowania opony letniej może się wydłużyć nawet dwukrotnie w stosunku do drogi hamowania opony zimowej. Na śniegu lub lodzie, może być ona nawet osiem razy dłuższa. W przeciwieństwie do ogólnie panującej opinii, nie ma jednego typu opony zimowej, często też błędnie nazywanej oponą śniegową.

W Polsce, najczęściej występującym ogumieniem zimowym są opony alpejskie. Są to opony wszechstronne i skuteczne na śniegu. Bardziej elastyczna mieszanka gumowa zapewnia im optymalną przyczepność na śliskiej nawierzchni. Nawet jeśli ich głównym zastosowaniem jest nawierzchnia zimna i śliska, to utrzymują dobry poziom wydajności także na suchym gruncie. Głębokie rowki bieżnika zapewniają bezpieczeństwo, hamując skutecznie na mokrym podłożu i ograniczając ryzyko aquaplaningu.

Istnieją też opony zwane nordyckimi, przeznaczone dla kierowców podróżujących po drogach ośnieżonych lub oblodzonych przez wiele tygodni w roku. Specjalny skład mieszanki zapewnia im wysoką wytrzymałość w bardzo niskich temperaturach, a bieżnik z dużą liczbą lameli gwarantuje optymalną trakcję na lodzie i w głębokim śniegu.

Dla kierowców zamieszkujących regiony Polski, w których nie występują długie, surowe zimy, dobrym rozwiązaniem mogą być opony całoroczne (wielosezonowe). Ten rodzaj ogumienia oferuje dziś cechy optymalne dla obszarów, na których temperatura rzadko sięga 0°C. Większość opon całorocznych posiada symbol M + S (Mud and Snow), co oznacza, że są odpowiednie do jazdy po błotnistych lub pokrytych śniegiem drogach.

Niektórzy producenci korzystają nawet z oznaczenia 3PMSF, które potwierdza rzeczywistą skuteczność opony na śniegu. Obwarowane serią standardowych testów, to oznaczenie jest nawet obowiązkowe zimą w niektórych krajach, takich jak np. Niemcy. Można więc jeździć w góry na oponach całorocznych, ale lepiej jest zabrać ze sobą łańcuchy śniegowe na wypadek trudnych warunków pogodowych.

Pozwalając uniknąć sezonowego montażu i demontażu ogumienia, wybór opon całosezonowych wydaje się bardzo praktyczny. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie kompromisowe, które pod względem wydajności nie dorównuje oponom letnim na suchej nawierzchni, ani oponom zimowym na zaśnieżonej, oblodzonej czy mokrej drodze lub w niskich temperaturach. Dlatego też, stosowanie opon wielosezonowych można wziąć pod uwagę w regionach o umiarkowanym klimacie, gdzie opady śniegu zdarzają się sporadycznie.