PARYŻ 2012: OPEL ADAM – MIEJSKI ODJAZD

Wraz z całkowicie nowym pojazdem ADAM firma Opel po raz pierwszy wprowadza na rynek mały elegancki samochód miejski, a tym samym toruje swojej marce drogę do rozwoju w modnym segmencie A. Model łączy w sobie śmiałą stylistykę i duże możliwości w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb użytkowników.

ADAM został wyposażony w najlepsze technologie, spotykane w pojazdach z wyższych segmentów, w tym nowy system informacyjno – rozrywkowy integrujący z samochodem smartfony (pracujące w systemie operacyjnym Android/Apple iOS), co zapewnia kierowcy stały dostęp do aplikacji internetowych.

Trzydrzwiowy samochód o długości prawie 3,70 metra i szerokości (bez lusterek) 1,72 metra doskonale sprawdza się w miejskiej przestrzeni. We wnętrzu znajdują się siedzenia dla maksymalnie czterech pasażerów. O ile wcześniej Opel oferował w segmencie A pięciomiejscowy model Agila, o tyle sportowy i elegancki ADAM z czterema miejscami stworzono przede wszystkim z myślą o klientach z dużych miast.

– ADAM to jedyny samochód z segmentu A, który będzie produkowany wyłącznie w Niemczech. Jesteśmy pewni, że samochód zostanie fantastycznie przyjęty w Paryżu, podczas światowej premiery we wrześniu — mówi dyrektor generalny firmy Opel, Karl-Friedrich Stracke.

Początkowo Opel ADAM będzie dostępny z trzema silnikami benzynowymi (1,2 litra 51 kW/70 KM; 1,4 litra 64 kW/87 KM oraz 1,4 litra 74 kW/100 KM) wraz z pięciobiegową manualną skrzynię biegów. Wszystkie układy napędowe obejmują pakiet ecoFLEX, wyposażony w system Start/Stop, który zapewnia oszczędność paliwa. W późniejszym okresie zostanie zaprezentowany również mały silnik benzynowy nowej generacji, umożliwiający turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz systemem Start/Stop w celu uzyskania większej wydajności i lepszych osiągów. Nowy silnik będzie dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów nowej generacji.

 

 

Wersje „niemal nieograniczonych” możliwości

ADAM łamie standardowe zasady dotyczące wyposażenia samochodu. Zamiast dobrze znanych schematów klienci mogą wybierać spośród trzech różnych zindywidualizowanych wersji: JAM jest niekonwencjonalna, modna i kolorowa; GLAM oferuje elegancki, wyrafinowany i finezyjny styl; a SLAM pasuje do osób o sportowym i energicznym usposobieniu. Te trzy wersje to punkt wyjścia do tworzenia wielkiej liczby kombinacji w celu dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Opel oferuje w tym zakresie szeroki wybór kolorów nadwozia, trzy kolory dachu, różne kolory wnętrza i rodzaje wystroju, w tym wykończenie dachu diodami LED (typu „rozgwieżdżone niebo”), oraz inne wyróżniające się i oryginalne elementy stylistyczne.

Śmiała stylistyka nadwozia

Charakterystyczny i oryginalny „płynący” dach modelu ostał wizualnie odłączony od reszty nadwozia, co zapewnia połączenie dwóch kolorów. Tabliczka z nazwą jest — inaczej niż w większości samochodów — umieszczona na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku. Szeroka osłona chłodnicy zawiera nową chromowaną listwę w kształcie skrzydła, z emblematem firmy Opel (podobnie jak w nowej wersji modelu Astra). Po bokach umieszczono detale projektowe, takie jak elementy o kształcie ostrza w dolnej części drzwi oraz przetłoczenia w kształcie fali uderzeniowej wokół klamek drzwi, znane z modelu Astra GTC.

Zespół świateł przednich w kształcie skrzydeł obejmuje typowe dla pojazdów firmy Opel światła do jazdy dziennej (DRL). Po raz pierwszy w pojeździe z segmentu A światła przednie i tylne są dostępne w najnowocześniejszej oszczędnej technologii LED.

Wnętrze zawiera wszystko to, co sugeruje wygląd zewnętrzny. Dzięki harmonijnie wyrzeźbionym elementom i eleganckim łagodnym liniom (podobnie jak w starszych modelach: Astra, Meriva i Insignia), ADAM łączy pokolenia. Okrągłe przyrządy typu zegarowego oraz chromowane przełączniki dodają pojazdowi szczyptę sportowej nutki.

 

 

Ekskluzywny sprzęt

ADAM to pierwszy samochód z całkowicie nowym system informacyjno – rozrywkowym firmy Opel, który nie tylko obsługuje smartfony, ale również zwiększa ich możliwości. Nowy system wyróżnia się na tle innych pojazdów z segmentu A, ponieważ obsługuje nie tylko urządzenia firmy Apple, ale również te, z systemem operacyjnym Android.

Nowy system informacyjno – rozrywkowy umożliwia łatwy dostęp do treści zawartych w smartfonie (w tym również aplikacji internetowych, np. nawigacji GPS). System pobiera materiały z urządzenia przenośnego i wyświetla je na kolorowym siedmiocalowym (17,78 cm) ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości, który zapewnia również szybki i intuicyjny dostęp do różnych przyjaznych użytkownikowi funkcji sterujących za pomocą pięciu łatwych w obsłudze menu.

Ponadto, dzięki technologii Bluetooth i USB, w samochodzie można podłączyć nowe źródła plików multimedialnych, takie jak odtwarzacze MP3, iPodTM oraz tablety. ADAM jest wyposażony także w gniazdo do podłączania urządzeń nieobsługujących technologii USB lub BluetoothTM. Podczas postoju samochodu użytkownicy mogą oglądać filmy lub pokazy zdjęć.

 

 

Ekskluzywne, zaawansowane technologie

ADAM wprowadza do swojego segmentu wiele ekskluzywnych i innowacyjnych technologii, które zwykle można spotkać tylko w pojazdach wyższej klasy. Po raz pierwszy w segmencie A zastosowano zaawansowaną funkcję asystenta parkowania drugiej generacji (Advanced Park Assist — APA II), która debiutuje na rynku razem z modelem ADAM. Kierowca włącza system przyciskiem na tablicy rozdzielczej, po czym otrzymuje stosowną informację, kiedy znajdzie się w pobliżu miejsca odpowiedniego do zaparkowania pojazdu.

Następnie system automatycznie obsługuje kierownicę i bezpiecznie ustawia samochód na miejscu parkingowym, a kierowca musi tylko obsługiwać hamulec, sprzęgło i biegi. System jest oferowany wraz z układem ostrzegającym o przeszkodach w martwym polu (Side Blind Spot Alert — SBSA), który również korzysta z czujników ultradźwiękowych. Nowością w tym segmencie pojazdów jest ponadto podgrzewane koło kierownicy — kolejny ekskluzywny element kabiny.

Sprawne i mocne podwozie

Kształt modelu ADAM jest dodatkowo podkreślony przez zastosowanie dużego rozstawu kół (przednich: 1485 mm; tylnych: 1478 mm). Podwozie z rozstawem osi wynoszącym 2311 mm zapewnia maksymalny komfort i poziom bezpieczeństwa aktywnego. Do osi przedniej przymocowano kolumny MacPherson z ramą pomocniczą. Tylna oś opiera się na belce skrętnej. Wielkość kół wynosi od 15 do 18 cali (38,1–45,7 cm), przy czym samochody z obręczami o wielkości 17 lub 18 cali są standardowo wyposażone w podwozie sportowe o bardziej wrażliwej charakterystyce.

 

 

System wspomagania (Electrical Power Steering — EPS) obejmuje dedykowany tryb miejski (CITY), zwiększający poziom pomocy przy małych prędkościach — jest to opcja szczególnie przydatna podczas manewrowania samochodem. Pełny system ESP najnowszej generacji, również wchodzący w skład standardowego elementu wyposażenia wszystkich wersji modelu ADAM, jest oferowany z wieloma dodatkowymi funkcjami, np. asystentem ruszania na wzniesieniach (Hill Start Assist).

Wyjątkowo sztywna kabina pasażerska, wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Dodatkowo ADAM jest wyposażony w poduszki powietrzne (przednie, boczne oraz kurtyny chroniące głowy) oraz podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa przy siedzeniach przednich, które dodatkowo zapewniają ochronę kolan i nóg. Inne funkcje bezpieczeństwa to: dwa zestawy punktów ISOFIX oraz mocowania górne, umożliwiające łatwe i bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych na składanej (50:50) kanapie tylnej.

Całkowicie nowy Opel ADAM będzie dostępny w sprzedaży po oficjalnej premierze podczas targów motoryzacyjne, który odbędzie się w dniach od 29 września do 14 października 2012 roku. Pierwsze samochody trafią do salonów w styczniu 2013 roku.