PEKIN 2014: INFINITI Q50 EAU ROUGE – NA SALONIE I W TESTACH

In Q0

Prototyp Infiniti Q50 Eau Rouge, wyróżniający się z zewnątrz aerodynamiką inspirowaną Formułą 1 oraz elementami z włókna węglowego, a wewnątrz luksusem , stał się oficjalnie studium inżynierskim o dużym prawdopodobieństwie realizacji.

Początkowo był to koncept designerski, zdradzający jak mógłby wyglądać bardzo sportowy wariant luksusowego sedana Q50. Koncept ten miał swoją światową premierę w styczniu podczas tegorocznego Salonu Samochodowego NAIAS w Detroit. Więcej szczegółów poznaliśmy podczas Beijing International Auto China 2014 w Pekinie.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
PEKIN 2014


Osiągi prototypu są równie imponujące: moc − 568 KM, moment obrotowy – 600 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż cztery sekundy oraz prędkość maksymalna – 290 km/h. Te sportowe parametry zostały już sprawdzone i zweryfikowane w ośrodku testowym Millbrook Proving Ground w Wielkiej Brytanii, specjalizującym się w konstruowaniu, testach i pracach rozwojowych dla branży motoryzacyjnej.

− Nasz samochód koncepcyjny Q50 Eau Rouge nieprzerwanie ekscytuje i elektryzuje. Najpierw, podczas Salonu w Detroit publiczność urzekła jego uderzająco piękna stylistka. Następnie, w Genewie, zachwyciła − zaprezentowana tam po raz pierwszy − jednostka napędowa konceptu. To pozwoliło naszym inżynierom nabrać pewności, że samochód koncepcyjny ma szanse stać się prowokacyjnym, sportowym prototypem, zdradzającym w dalszym ciągu zamiłowanie do wyjątkowości, z jakiej znane jest Infiniti. W związku z tym konceptowi dano zielone światło, a prace rozwojowe nad nim wkroczyły w kolejny etap. Nasi inżynierowie tylko czekali na taki projekt jak Eau Rouge. W Pekinie pokazaliśmy dowód w postaci jeżdżącego prototypu, testowanego „na maksa”, a jego wstępna ocena napawa nas ogromnym optymizmem. Entuzjaści motoryzacji i zapaleni kierowcy mogą oczekiwać wyścigowych osiągów, przychodzących temu sportowemu modelowi bez najmniejszego wysiłku, zaś na co dzień rozkoszować się luksusem jazdy – powiedział podczas targów Johan de Nysschen, prezes Infiniti Motor Company Limited.

 


Serce i dusza klasy high performance

Sercem Q50 Eau Rouge jest silnik GT-R – wykonana z aluminium i magnezu, podwójnie doładowana, 24-zaworowa jednostka V6 o pojemności 3,8 litra. W Eau Rouge, dzięki specjalnemu podrasowaniu silnika Infiniti oraz modyfikacji wlotu powietrza i wydechu, moc maksymalna silnika GT-R wzrosła do 568 KM.

Prototyp Infiniti Q50 Eau Rouge, nazwanego tak od wirażu na torze wyścigowym Spa-Francorchamps, jest prezentowany na Pekińskim Salonie Samochodowym, po setkach godzin prac rozwojowych. Podwójnie doładowany silnik GT-R V6 został umieszczony na punktach mocowania oryginalnego silnika V6 o pojemności 3,7 litra i sprzężony ze znajdującą się bezpośrednio za nim siedmiobiegową przekładnią automatyczną Infiniti Q70. Moc silnika jest przekazywana na wszystkie cztery koła, z równym rozdziałem pomiędzy przednią i tylną oś.

Silnik GT-R z turbosprężarką na każdym rzędzie cylindrów, podwójne chłodnice oleju, międzystopniowa chłodnica powietrza doładowanego oraz chłodnica silnika zajęły więcej przestrzeni pod maską niż ta będąca do zagospodarowania w Q50.

Na samym początku brano pod uwagę sześciobiegową skrzynię biegów, zintegrowaną z mechanizmem różnicowym (transaxle) klasy GT-R, przy czym skrzynia miała znajdować się nad tylną osią, co pomaga we właściwym wyważeniu samochodu. Ostatecznie jednak – aby zachować przestronność tylnej części pasażerskiej, oferowanej przez sedana Q50 – zrezygnowano z tego pomysłu. Przekładnia zintegrowana z mechanizmem różnicowym wymagałaby również większego tunelu, żeby pomieścić wymagany dodatkowy wał napędowy.

W wyniku zmiany jednostki napędowej, przestrzeń wewnętrzna i elegancja Q50 Eau Rouge w najmniejszym stopniu nie ucierpiały…

 

Formuła szybkości

Prototyp Infiniti Q50 Eau Rouge został już poddany testom dynamiki jazdy. W ramach partnerstwa technicznego między firmą Infiniti a zespołem Formuły 1 Infiniti Red Bull Racing, w prace rozwojowe w Millbrook we wstępnym etapie opracowywania prototypu zaangażowany był sam czterokrotny Mistrz Świata i dyrektor ds. osiągów Infiniti − Sebastian Vettel. Mistrz, wspierany przez inżyniera toru zespołu Infiniti Red Bull Racing, dostarczył szczegółowych informacji na temat prowadzenia, stabilności przy wysokich prędkościach oraz skuteczności hamowania testowanego modelu.

Informacje od mistrza oraz bogactwo danych zebranych na torach testowych, pozwoliły ustalić, że następnymi elementami prototypu, poddawanymi pracom rozwojowym będzie mechanizm różnicowy tylnej osi oraz tuning zawieszenia. Vettel zauważył, że jednoblokowe zaciski hamulcowe Brembo i dwuczęściowe tarcze hamulcowe – także pochodzące z bolidów wyścigowych – oraz przyspieszenie i prędkość maksymalna prototypu spełniają wysokie normy sportowe. Dlatego zespół inżynierów Infiniti może skupić się obecnie nad testowaniem i dopracowywaniem mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu dla tylnej osi oraz wykonanych specjalnie dla tego modelu amortyzatorów Bilstein. Pełna specyfikacja tych części nie jest jeszcze zamknięta.

Zaawansowane są nie tylko prace rozwojowe w zakresie mechaniki, ale też testy w tunelu aerodynamicznym. Inżynierowie Infiniti, ponownie przy współpracy z kolegami z zespołu Infiniti Red Bull Racing, poddali Q50 Eau Rouge serii testów aerodynamicznych. Dzięki wyposażeniu w przednie i tylne dyfuzory, inspirowane bolidem Infiniti Red Bull Racing RB9 z sezonu 2013 Formuły 1, prace nad aerodynamiką prototypu przyniosły rezultaty.

Q50 Eau Rouge odnajdzie zaś w opływającym go powietrzu sojusznika, dzięki któremu osiągnie jeszcze większą stabilność przy wyższych prędkościach, większą siłę dociskającą w zakrętach oraz lepsze chłodzenie silnika i hamulców. Inżynierowie dokonali pomiarów parametrów przedniej kratki wlotu powietrza, specjalnie opracowanej dla auta. Zwrócili oni uwagę na fakt, że dzięki drobnym modyfikacjom nadwozia można zwiększyć skuteczność chłodnic olejów, umieszczonych w dolnych rogach. A to oczywista korzyść dla chłodzenia silnika podczas sportowej, wymagającej dużej mocy jazdy.

 

Podczas pierwszych sesji w tunelu aerodynamicznym zauważono także możliwość zwiększenia docisku tylnej osi, aby ograniczyć poślizg tylnych kół podczas gwałtownego przyspieszania. Nadal trwa jeszcze gromadzenie danych, ale następny etap ewolucji może obejmować na przykład zwiększenie rozmiaru spojlera pokrywy bagażnika.

Kolejne etapy rozwoju

Po Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Pekinie prototyp Q50 Eau Rouge będzie poddawany dalszym testom i pracom rozwojowym, zarówno na torze testowym, jak i w tunelu aerodynamicznym. Inżynierowie Infiniti dalej będą udoskonalać parametry oraz dopracowywać tylną oś i ustawienia tylnego zawieszenia. Nie wyklucza się wprowadzenia elektronicznego modułu sterującego zawieszeniem. Wstępne dane z tunelu aerodynamiczne pokazały, że dzięki obniżeniu sylwetki prototypu (o 15-20 mm) osiągnięto lepszy przepływ powietrza pod podwoziem. Rozważa się także i testuje wprowadzenie specjalnych płaskich powierzchni w spodzie prototypu.

Nadwozie Q50 Eau Rouge z pewnością będzie miało wiele specjalnie opracowanych dla tego modelu elementów, wykonanych z włókna węglowego, takich jak na przykład przednia kratka, tylne rozdzielacze powietrza i boczne spojlery progowe. Wnętrze natomiast będzie podporządkowane kierowcy, a w kokpicie zostanie zastosowanych więcej elementów z włókna węglowego. Q50 Eau Rouge najprawdopodobniej będzie wyposażony w specjalnie zaprojektowane, wyścigowe fotele kubełkowe marki Recaro, obszyte skórą i zamszem.

Decyzja o wprowadzeniu Infiniti Q50 Eau Rouge do produkcji jest coraz wnikliwiej rozważana.