POJAZDY NA PALIWA ALTERNATYWNE W UNII EUROPEJSKIEJ W 2016 ROKU

ni-le12

W czwartym kwartale 2016 roku popyt na samochody na paliwa alternatywne (AFV) w UE zwiększył się umiarkowanie (+ 1,2 proc.), przy rejestracjach w wysokości 168 103 sztuki.

Wyniki były zróżnicowane pomiędzy różnymi kategoriami pojazdów. Hybrydowe samochody elektryczne (HEV) kontynuowały pozytywny trend, który przełożył się na ich dwucyfrowy wzrost procentowy w ciągu ostatniego kwartału (+ 25,1 proc.) ich rejestracje wyniosły 76 930 sztuk.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Wzrost w całym segmencie samochodów ładowanych elektrycznie (ECV= BEV+ EREV+ FCEV+ PHEV) zwolnił po raz pierwszy w całym 2016 roku, w ostatnim kwartale zanotowano znaczny spadek (-16,5 proc.). Warte podkreślenia jest jednak, że spadek wystąpił w porównaniu z wynikami z IV kwartału 2015, w którym odnotowano wtedy spektakularny wzrost (+ 160,5 proc. r/r).

W tym samym czasie, popyt na samochody zasilane propanem (LPG), etanolem lub gazem ziemnym (NGV) malał (-8.1 proc.), choć w bardziej umiarkowanym tempie niż w poprzednich miesiącach i nadal wyniósł łącznie 41 536 sztuk. Główną przyczyną tego spowolnienia jest spadek rynku włoskiego, na którym sprzedaje się większość samochodów LPG i NGV.

Na pięciu głównych rynkach UE, w Hiszpanii (+ 49,4 proc.), Niemczech (+ 21,9 proc.) i w Wielkiej Brytanii (+ 14,9 proc.) odnotowano w ciągu ostatniego kwartału, znaczne zwiększenie liczby rejestracji samochodów z napędem alternatywnym (AFV). Wzrost w tych krajach był w pełni napędzany przez popyt na samochody elektryczne i elektryczne hybrydy.

We Włoszech wykonanie w porównaniu do IV kw. 2015 r. (-3,5 proc.) było niższe ze względu na spadek liczby rejestracji samochodów zasilanych propanem i gazem ziemnym, i tylko częściowo skompensowany wzrostem liczby samochodów elektrycznych (+ 41,1 proc.) oraz hybryd elektrycznych (+ 41,3 proc.). Francja odnotowała umiarkowany spadek (-1,4 proc.) w całkowitej liczbie rejestracji samochodów z napędem AFV, głównie z powodu spadku sprzedaży HEV (-3,8 proc.). Francja stanowiła jednak w IV. kwartale 2016 r. największy rynek pod względem liczby rejestracji hybryd elektrycznych HEV (15 448).

Wyniki dla Polski przygotował PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Aut elektrycznych zarejestrowano 114 (+ 62,9 proc. r/r), hybrydowych plug- in 392 (+ 77,4 proc.), hybrydowych 9 849 (+76,3 proc.), na paliwa gazowe 6 512 (+17,6 proc.); w sumie aut na paliwo alternatywne AFV – 16 917 (+47,6 proc.).

Łącznie w 2016 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 609 629 samochodów na paliwo alternatywne AFV, więcej o 4,1 proc. w stosunku do 2015 roku. Wzrost był głównie nakręcany przez samochody – elektryczne hybrydy (+ 27,3 proc.), a następnie przez rejestracje w segmencie ECV, w którym wzrost był umiarkowany(+ 4,8 proc.), natomiast wpływ samochodów, na pozostałe paliwa alternatywne, spadł (-19,7 proc.).

Łącznie samochody na paliwa alternatywne stanowiły 4,2 proc. ogółu zarejestrowanych samochodów osobowych w roku 2016, lub 4,6 proc., jeżeli weźmiemy razem UE + EFTA.