RMC 2012: KRÓTKA RADOŚĆ FORDA (1. DZIEŃ)

Przez kilka godzin zespół Forda miał dzisiaj powody do radości. Po drugim odcinku Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy Mistrzostw Świata zdecydowanymi liderami zostali Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila. Niestety…

Ale od początku. Dziś rozegrano cztery OS-y.

Pierwszy odcinek specjalny Le Moulinon – Antraigues o długości 36,87 kilometra wygrali Mistrzowie Świata, Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC). Jedynymi, którzy potrafili dotrzymać im tempa byli Daniel Sordo i Carlos Del Barrio Corral w Mini WRC, którzy przegrali o sekundę. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) stracili 14,9 sekundy.

Załogi w Fordach Fiesta RS WRC założyły inne opony. W wyniku tego Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila stracili 22,2 sekundy, a Petter Solberg i Chris Patterson – 34,4 sek.

Jedyna polska załoga, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak w Mitsubishi Lancer Evo X była gorsza od Loeba o 2.54,9 minuty i zajęła 25 lokatę. Ale prowadzi w klasie PWRC oraz grupie N.

Drugi odcinek (Burzet – St. Martial o długości 30,48 km) to z kolei popis załóg Forda. Jari-Matti Latvala pokonał o 28,6 sek. Pettera Solberga. Trzeci byli niespodziewanie Sebastien Ogier i Julien Ingrassia w Skodzie Fabii S2000 (31,3 sek.) Sebastien Loeb dojechał jako czwarty ze tratą aż 52,7 sekundy. Kierowcy zespołu Citroena nie trafili z oponami – Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen byli gorsi o a.aa,3 minuty. Wręcz przepaść…

 

no images were found

 

Pecha miał Dani Sordo, który uderzył tyłem Mini w zaspę (1.05,3 min.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak ukończyli próbę na osiemnastym miejscu (2.23,8 min.).

Na przerwę Latvala zjechał z przewagą 30,5 sek. nad Loebam, 40,8 sek. nad Petterem Solbergiem, 1.04,0 minuty nad Hirvonenem oraz 1.10,9 min. nad Sordo.

Druga pętla rozpoczęła się od zwycięstwa Sebastiena Loeba, ale pokonał on Jari-Mattiego zaledwie o 0,4 sek., a Pettera o 1,5 sek. Inni tracili już więcej; Sordo – 8,3 sek., a Hirvonen 26,9 sek. W klasyfikacji praktycznie się nic nie zmieniło.

Kościuszko na OS-ie na 27 pozycji (3.01,0 min.), w rajdzie – 21 (7.57,1 min. – nadal pierwszy w klasie PWRC).

Czwarty OS zmienił zdecydowanie losy rajdu. Jedynym, który utrafił z oponami był Sebastien Loeb, który zdeklasował rywali (wśród których zabrakło Latvali, bowiem Fin wypadł z trasy i rolował). Francois Delecour i Dominique Savignoni (Ford Fiesta RS WRC) stracili 35,4 sek., Sordo – 42,3 sek., Petter Solberg – 53,4 sek., Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta WRC) – 1.01,3 min., Ogier – 1.02,2 min., Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta WRC) – 1.10,4 min., Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta WRC) – 1.19,3 min., a Mikko Hirvonen – 1.29,6 min.

Po pierwszym dniu przewaga Sebastiena Loeba nad jego dawnym partnerem z Teamu – Danim Sordo we Mini wynosi 1.04,2 minuty, nad Petterem Solbergiem – 1.05,2 minuty.

Patrząc na czwarty wynik Sebastiena Ogiera, Mikko Hirvonen powinien się wstydzić…

 

 

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak z zespołu Lotos Dynamic Rally Team są już na mecie pierwszego dnia. Na OS 4 stracili 3.02,1 minuty. W rajdzie są na 17. miejscu – 10.29,1 minuty za Loebem. Polacy prowadzą w klasyfikacji PWRC a także, pozostawiając w tyle 15 N-Grupowych Lancerów i Subaru, są liderami klasyfikacji samochodów grupy N.

– Jest to mój debiut w Rajdzie Monte Carlo i jak na razie wszystko idzie zgodnie z planem. Prowadzimy w stawce PWRC i po czterech dzisiejszych odcinkach prowadzimy także wśród aut N-grupowych wyprzedzając lokalnych, bardzo doświadczonych kierowców. Pierwszy raz jechałem mając założony slik na prawą stronę a kolce na lewą stronę auta. Ten kompromis oponiarski, to sposób na szybsze pokonanie trasy odcinka, który w połowie pokryty był śniegiem i lodem, podczas gdy w drugiej pozostawał asfaltowy. Nie zapominam jednak o tym, że celem jest wywiezienie z Monte Carlo maksymalnej liczby punktów. Przed nami jeszcze 4 dni zmagań i mobilizacji na najwyższym poziomie – powiedział na mecie etapu Michał Kościuszko.

Więcej szczegółów na temat startu polskiej załogi znaleźć można na stronie www.lotosdynamicrallyteam.pl.

W czwartek na zawodników czekają trzy różne odcinki specjalne również pokonywane dwukrotnie o łącznej długości 131,76 kilometrów OS-owych: Labatie d’Andaure – Lalouvesc, St Bonnet le Froid/St Julien – Mohesabate/St Bonnet le Froid oraz Lamastre/Gilhoc.

POLECAMY: RAJD MONTE CARLO 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

WYNIKI 1. DNIA

1. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – 1:30.30,1 godz.;
2. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Mini Cooper WRC) – strata 1.04,2 min.;
3. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) – 1.05,2 min.;
4. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 2.21,1 min.;
5. Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta WRC) – 2.26,5 min.;
6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 2.30,0 min.;
7. Francois Delecour i Dominique Savignononi (Ford Fiesta WRC) – 2.49,9 min.;
8. Pierre Campana i Sabrina De Castelli (Mini Cooper) – 4.09,7 min.;
9. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta WRC) – 4.15,3 min.;
10. Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria S2000) – 4.33,8 min.;
11. Kevin Abring i Lara Vanneste (Skoda Fabia S2000) – 4.43,9 min.;
12. Matthew Wilson i Martin Scott (Ford Fiesta WRC) – 6.05,1 min.;
13. Martin Prokop i Jan Tomanek (Ford Fiesta WRC) – 7.31,3 min.;
14. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini Cooper WRC) – 8.38,7 min.;
15. Craig Breen i Garteh Roberts (Ford Fiesta S2000) – 8.51,8 min.;
16. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta WRC) – 10.28,3 min.;
17. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitubishi Evo X) – 10.29,1 min.;
18. Cedric Robert i Yoan Perret (Citroen DS3 R3T) – 10.45,6 min.;
19. Sebastien Chardonnet i Thibault De La Haye (Renault Clio R3) – 11.02,6 min.;
20. Michael Burri i Stephane Rey (Peugeot 207 S2000) – 12.25,1 min.

Klasa SWRC
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000);
2. Per Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – strata 2.12,7 min.;
3. Kevin Abbring i Lara Vanneste (Skoda Fabia S2000) – 2.22,5 min..

PWRC / Grupa N
1. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Evo X);
2. Olivier Burri i Jean-Jacques Ferrero (Mitsubishi Evo X) – strata 2.00,1 min.
3. Richard Frau i Frederic Vauclare (Mitsubishi Evo X) – 3.15,4 min.

Fot.: Rallyworld©Willy Weyens oraz zespoły