RAJD MONTE CARLO 2013: CITROEN PO KOLEJNY TYTUŁ?

WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2013 - RALLYE MONTE-CARLO

Rajd Monte Carlo zainauguruje rywalizację w nowym, obfitującym w nowości sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata 2013. Z czterech Citroënów DS3 WRC, które wezmą w nim udział, trzy prowadzone będą przez byłych zwycięzców tego legendarnego rajdu (Loeb, Hirvonen, Bouffier).

Sébastien Loeb i Daniel Elena samochodem z numerem startowym 1. ruszą do walki o siódmą wygraną w Monte Carlo. Drugą załogę zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT obok dziewięciokrotnych Mistrzów Świata tworzyć będą Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, których zadaniem w tym sezonie będzie gromadzenie punktów z myślą o zdobyciu tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji Kierowców na koniec sezonu. Kolejnym DS3 WRC w barwach Abu Dhabi Citroën Total WRT wystartuje załoga Dani Sordo i Carlos del Barrio, wracająca na rok 2013 do rodziny Citroën Racing.


Zobacz także:
RAJDY


Nowy sezon 2013 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA rozpoczyna się w niecałe sześć tygodni od ostatniej rundy ubiegłorocznej serii. W ciągu czterech dni rywalizacji kierowców czeka przejechanie łącznie 468 km odcinków specjalnych.

W dokładnie dziesięć lat po swojej pierwszej wygranej w Księstwie Monako, Sébastien Loeb i Daniel Elena uczczą ten jubileusz jeszcze jednym startem w najbardziej legendarnym rajdzie świata.

– Zakończenia poprzedniego sezonu nie traktowałem jako wielkiego pożegnania, bo wiedziałem, że staniemy na starcie dwóch pierwszych rajdów w kalendarzu na rok 2013 – mówi Sébastien Loeb. Przeszliśmy normalny proces przygotowań wraz z sesjami testowymi, dzięki którym mogliśmy wypróbować nową gamę opon Michelin. Biorąc pod uwagę, że w Monte Carlo wygraliśmy sześć razy na siedem ostatnich startów, trudno nam stawiać sobie inny cel niż jeszcze jedno zwycięstwo!

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen wygrali tę rundę w 2010 roku.

– Nasz zespół pragnie obronić tytuły Mistrzów Świata w obydwu klasyfikacjach, liczy więc na moje punkty w tabeli kierowców. Czuję się gotowy na podjęcie tego wyzwania. Chyba jeszcze nigdy nie rozpoczynałem sezonu z tak silną motywacją jak w tej chwili – zapewnia Mikko. Nie zmieniam natomiast mojego podejścia do walki, do wyważenia pomiędzy szybkością a regularnością. Poziom mojego zaufania do samochodu DS3 WRC jest bardzo wysoki, ale samo to nie wystarczy, by wygrać Monte Carlo. Tu liczy się także trafny lub chybiony wybór opon, zaatakowanie w odpowiednio wybranym momencie, a nawet prawidłowa decyzja o tym, na których fragmentach trasy lepiej odpuścić i pojechać defensywnie. Nasz zespół ma kolosalne doświadczenie na tych drogach. Myślę, że mamy w ręku wszystkie karty niezbędne do tego, by rozpocząć nowy sezon od dobrego wyniku.

Dani Sordo, jadący z pilotem Carlosem del Barrio, był drugi na mecie Monte Carlo w latach 2007 i 2012.

– Nie mogłem wymarzyć sobie lepszej sytuacji: wracam za kierownicę samochodu, którym da się wygrywać. W czasie testów poczułem wielką przyjemność powrotu do DS3, a teraz nie mogę się już doczekać chwili startu. Do nowego sezonu podchodzę bez kompleksów, stawiając sobie wyraźny cel wygrania pierwszej rundy WRC w mojej karierze. Jeśli chodzi o Monte Carlo, trudno jest cokolwiek przepowiadać, ale jest to rajd, na którego trasach czuję się pewnie. Mam prawo wiązać z nim duże nadzieje! – komentuje Hiszpan.

Bryan Bouffier i Xavier Panseri, zaangażowani jako zawodnicy prywatni i startujący czwartym DS3 WRC, w Monte Carlo pełnić będą role dżokerów zespołu Citroën Racing. Bouffier, pochodzący z departamentu Drôme, wygrał Monte Carlo w sezonie 2011, a tegoroczna edycja tego rajdu będzie jego pierwszym startem za kierownicą samochodu o specyfikacji WRC.

WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2013 - RALLYE MONTE-CARLO

MÓWI YVES MATTON

– Tak samo, jak w latach poprzednich, mierzymy w tytuły Mistrza Świata w klasyfikacjach kierowców i producentów. Po wygraniu pierwszej z tych klasyfikacji przez dziewięć lat z rzędu, Sébastien Loeb i Daniel Elena tym razem wezmą udział tylko w czterech rundach, można więc mówić o otwarciu nowej epoki w WRC. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zostali ich następcami. Dotychczasowe osiągnięcia tej załogi to czterokrotne wicemistrzostwo, zdobyte w ciągu pięciu ostatnich sezonów, mamy więc powody uważać, że nasi Finowie są gotowi do sięgnięcia po najwyższe rajdowe trofeum. Dzięki wzmocnieniu zespołu o duet Dani Sordo i Carlos del Barrio oceniam, że mamy obecnie trzy bardzo konkurencyjne i regularnie jeżdżące załogi, zdolne wzbogacać nasz dorobek w każdej rundzie o wiele punktów. A to zgromadzone punkty będą kluczem do zdobycia po raz dziewiąty tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów.
Sądzę, że nadal możemy liczyć na Sébastiena i Daniela w tych paru rundach. Oprócz wymiernych korzyści punktowych, jakich można oczekiwać po tak znakomitej załodze, jej udział pozwoli nam zamortyzować przejście do nowego etapu. Mikko będzie mógł stopniowo i spokojnie wejść w rolę kierowcy nr 1, a Dani już od pierwszych rund wdroży się w rywalizację, na razie poza zespołem fabrycznym. Jako oficjalny kierowca jednej z dwóch głównych załóg wystartuje w trzeciej rundzie sezonu, czyli w Rajdzie Meksyku.
Kalendarze startowe naszych poszczególnych załóg planowaliśmy, biorąc pod uwagę różne czynniki i nasze zasoby, zarówno ludzkie, jak i sprzętowe. Khalid Al Qassimi i Scott Martin i tak mają przed sobą intensywny sezon. Zrealizował już kilka sesji testowych za kierownicą Citroëna DS3 RRC, a jego dalszy program testowo-treningowy ciągnie się aż do początku Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu (MERC), które otworzy w dniach 25-26 stycznia rajd w Katarze. MERC jest programem ważnym zarówno dla Khalida, jak i dla Citroën Racing.

RAJD MONTE CARLO 2013

* Baza rajdu i park serwisowy: Valence (park wystaw Le Polygone) i Monako (Quai Antoine 1er).
* Nawierzchnia: asfalt, śnieg i lód.
* Opony: Każda załoga ma prawo wykorzystać 45 opon Michelin, wybranych z puli 30 opon Pilot Sport S o miękkiej mieszance, 20 opon Pilot Sport SS o mieszance super-miękkiej, 10 opon 10 NA00 Clouté (kolcowanych) oraz 20 opon 20 NA00 (śniegowych niekolcowanych).
*Trasa: 18 odcinków specjalnych (10 różnych) o łącznej długości 468,42 km. Łączna trasa całego rajdu: 1820,72 km.
* Środa: OS 1 – Le Moulinon – Antraigues (37,10 km); OS 2 – Burzet – St Martial (30,60 km); OS 3 – Le Moulinon – Antraigues (37,10 km); OS 4 – Burzet – St Martial (30,60 km).
* Czwartek: OS 5 – Labatie d’Andaure – Lalouvesc (19,08 km); OS 6 – St Bonnet (25,45 km); OS 7 – Lamastre – Gilhoc – Alboussière (21,72 km); OS 8 – Labatie d’Andaure – Lalouvesc (19,08 km); OS 9 – St Bonnet (25,45 km); OS 10 – Lamastre – Gilhoc – Alboussière (21,72 km).
* Piątek: OS 11 – St Jean en Royans (33,19 km); OS 12 – St Nazaire le Désert (22,11 km); OS 13 – Sisteron – Thoard (36,70 km).
* Sobota: OS 14 – Moulinet – La Bollène Vésubie (23,54 km); OS 15 – Lantosque – Lucéram (18,95 km); OS 16 – Moulinet – La Bollène Vésubie (23,54 km); OS17 – Moulinet – La Bollène Vésubie (23,54 km); OS 18 – Lantosque – Lucéram (18,95 km).
* Niedziela: Rozdanie nagród (Plac przed Pałacem Książęcym w Monako).