RAJD PORTUGALII 2012: MIKKO PEWNY SWEGO (3. ETAP)

W trzecim dniu rywalizacji na trasie Rajdu Portugalii, czwartej rundy Mistrzostw Świata, na trasę w powróciły załogi, które w piątek wypadły z rywalizacji. Petter Solberg, Jari – Matti Latvala, Ott Tank czy Thierry Neuville walczą o o punkty dla zespołów.

Trzeci dzień zmagań to jedynie sześć odcinków specjalnych o łącznej długości 148,16 kilometra. Od poczatku to rywalizacji nadawali kierowcy w Fordach Fiesta RS WRC oraz wczorajsi bohaterowie, Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works WRC). Liderzy, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DSC3 WRC) jechali natomiast bardzo spokojnie, pewni swojej przewagi nad konkurentami w tym rajdzie.

Właśnie Hiszpanie wygrali pierwszą sobotnia próbę. Dani i Carlos pokonali Jari – Mattiego Latvalę aż o 8,1 sekundy, a Pettera Solberga – o 8,5 sekundy. Hirvonen stracił 18,9 sekundy, wyprzedzony jeszcze przez Madsa Ostberga (Ford Fiesta RS WRC). Ten ostatni awansował na drugą pozycję w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając Jewgienija Nowikowa (także Ford Fiesta RS WRC).

Równiez na drugie miejsce, ale w klasyfikacji SWRC awansowała jedyna polska załoga w rajdzie – Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000). Pedro Meireles i Mário Castro (Mitsubishi Lancer EVO X R4) stracili do naszych ponad 40 sekund. W klasie prowadzą nadal zdecydowanie Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000).

Drugi odcinek specjalny (dwunasty w zawodach), to popis załogi Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC). Norweski kierowca wyprzedził Daniego Sordo o 4,4 sek. oraz Jari – Mattiegpo Latvalę o 9,1 sek. Hirvonen był piaty – 26,3 sek. Mads Ostberg umocnił sie na drugiej pozycji w zawodach.

Maciej Oleksowicz uzyskał trzeci czas w klasie – na trasę powrócili Hayden Paddon i John Kennard (Skoda Fabia S2000), którzy tracą do Polaków ponad 13 minut, ale jak zwykle jada bardzo szybko.

Trzecia próba, ostatnia przed zjazdem do Parku Serwisowego to ponowny triumf Pettera Solberga. Norweg jest już dziewiąty w klasyfikacji i ma realną szansę na awans na siódme miejsce.

Daniel Sordo (strata 9,1 sek.) i tym razem okazał się szybszy od Jari – Mattiego Latvali (14,4 sek). Hiszpan jest w klasyfikacji trzynasty, Fin – piętnasty, a przedzielają ich Daniel Oliveira i Carlos Magalhães (Ford Fiesta RS WRC). Sordo (którego wynik nie liczy się do klasyfikacji zespołowej WRC), ma nad Latvalą prawie wie minuty przewagi…

Mikko Hirvonen 27,7 sek. za Petterem Solbergiem, ale powiększył przewagę nad Madsem Ostbergiem do 47,3 sekundy.

Bezpośrednio poza podium znajdują się Patrik Sandell i Maria Andersson (Mini John Cooper Works WRC), Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) oraz Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC).

W klasie SWRC powtórka z poprzedniego OS-u: najszybszy Hayden Paddon, drugi – Yazeed Al Rajhi, a trzeci – Maciej Oleksowicz.

Maciej Oleksowicz:: Dzisiaj warunki naprawdę sprzyjają przede wszystkim dobrej zabawie. Dużo widać i nie ma już mgły, chociaż odcinki nadal są bardzo śliskie. Jest dużo kałuż i zdradliwych miejsc, gdzie jest błoto, ale podoba nam się dzisiejsza jazda. Zaskoczyło nas kilka miejsc, w których było dużo wody, szczególnie water splash, który ciągnął się przez 30 metrów. Jedziemy czystym tempem, na serwisie zmieniliśmy kilka ustawień samochodu, bo na wolnych zakrętach nie czujemy się najlepiej. Wydaje nam się, że samochód powinien trochę lepiej skręcać, więc po poprawkach na pewno będzie lepiej. Jesteśmy na drugiej pozycji w SWRC, to bardzo dobry wynik. Oczywiście będziemy robili wszystko, co w naszej mocy, żeby utrzymać to miejsce, chociaż Hayden Paddon jedzie bardzo szybko i będzie próbował nas złapać. Mamy trochę zagwozdkę z oponami na kolejną pętlę. Zgodnie z regulaminem możemy użyć tylko 10 miękkich opon. W tej chwili już nie mamy nowych miękkich opon, więc najprawdopodobniej zdecydujemy się na miękkie opony z wczoraj, które są w dość dobrym stanie. Wybraliśmy miękkie, dlatego że trasa jest cały czas bardzo mokra, jest dużo błota i myślę, że to nie przeschnie na drugiej pętli. Samochód spisuje się naprawdę dobrze, nie mamy żadnych poważniejszych awarii, co pozwala cieszyć się jazdą.

Druga pętla rozpoczęła się znów od zdarzeń. Jari – Matti Latvala, który był już w niezłej sytuacji i mógł dostarczyć ważne punkty do zespołu, stanął na odcinku z powodu awarii ciśnienia paliwa (12.23,0 min.). Dużą stratę zanotował bohater wczorajszego dnia, Dani Sordo. Wypadł Patrik Sandell, choć miał szanse na odniesienie życiowego sukcesu.

Niezmiennie najszybszy okazał się Petter Solberg, który zdecydowanie wyprzedził rywali. Norweg jest już szósty w klasyfikacji i ma realne szanse na zajęcie w zawodach pozycji tuż za podium. Mads Ostrebg i Jewgienij Nowikow nieco wolniej – Mikko Hirvonen powiększył przewagę do 52,1 sekundy nad Norwegiem.

Na czwartym miejscu są Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC), na piątym – Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC). Solberg do Katarczyka traci zaledwie 38,9 sekundy.

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski na mecie. Na trzeciej pozycji w SWRC. Hayden Paddon niebezpiecznie szybko odrabia straty do naszych zawodników – ich przewaga wynosi obecnie już poniżej trzech minut.

Piętnasty OS, przedostatni w trzecim dniu zmagań padł “łupem” Pettera Solberga. Tym samym kierowca Forda Fiesta RS WRC awansował na czwarta pozycję w rajdzie. Jego partner z zespołu był wolniejszy o 22 sekundy i bardzo wściekły: nie chciał komentować na mecie próby swojej jazdy.

33,6 sekundy stracił Mads Ostberg. Mikko Horvonen był od niego o 3,3 sekundy szybszy. Jewgienij Nowikow natomiast okazał się gorszy do Norwega o 9,5 sekundy.

Maciej Olskowicz jest nadal drugi, ale znów stracił p1.13,6 minuty do Paddona. Utrzymanie miejsca wydaje się byc mało realne. Najważniejsze jednak, że w tych trudnych warunkach nasza załoga wciąż jedzie.

Ostatni odcinek trzeciego dnia to pech Pettera Solberga. Norweski kierowca mial problemy – w Fordzie Fiesta RS WRC zabrakło wspomagania. W efekcie były Mistrz Świata stracił 1.01,6 minuty i spadł na piąte miejsce w stawce, za Nassera Al Attiyaha. Odcinek wygrał Dani Sordo o 2,6 sekundy przed Jari – Mattim Latvalą. Trzeci był Thierry Neuville (7,0 sek.).

W rajdzie nadal prowadzą Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen. Ich przewaga w końcówce dnia urosła do 1.11,9 minuty nad Madsem Ostbergiem oraz do 1.41,2 minuty nad Jewgienijem Nowikowem.

Świetnie spisują się Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000), którzy zajmują ósme miejsce, będąc bezapelacyjnie najlepszą załogą w samochodzie S2000.

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski etap zakończyli na drugiej pozycji w klasie SWRC. Prowadzą Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (także Ford Fiesta S2000). Niestety Hayden Paddon i John Kennard (Skoda Fabia S2000) są już tylko 53,7 sekundy za naszymi…

Maciej Oleksowicz: Po dzisiejszym dniu naprawdę można czuć zmęczenie. Nie obyło się dzisiaj bez przygód. Na pierwszej pętli oesy były bardzo mokre, błotniste i potwornie śliskie. Na drugiej pętli wszystkich zaskoczyło to, że po zaledwie paru godzinach odcinki zupełnie wyschły, ziemia była sucha jak pieprz, więc zaczęło się kurzyć. Większość zawodników wybrała miękkie opony, które dość szybko się przegrzewały i zużywały. Generalnie jednak było mnóstwo frajdy z jazdy. Niestety na drugim odcinku drugiej pętli przytrafił nam się błąd. Na bardzo ciasnym nawrocie zawiśliśmy na krawędzi drogi. Minęło sporo czasu zanim udało nam się stamtąd wydostać. O dziwo dookoła były tłumy kibiców, patrzyli, bili brawo, ale nikt nie podszedł pomóc, więc trochę to trwało. Teraz mechanicy naprawią samochód po tej przygodzie. Urwaliśmy próg, uszkodziliśmy zderzak i kilka osłon, ale to wszystko drobiazgi. Mechanicznie samochód spisuje się świetnie, więc jutro spróbujemy poprawić tempo, żeby obronić naszą pozycję.

Jutro załogi przejadą ostatnie 115 km OS-owych w rajdzie. Na ten dystans składają się trzy, dwukrotnie przejeżdżane oesy (Silves – 21,42 km, Santana da Serra – 31,04 km, Sambro – 5,08 km).

POLECAMY TEŻ: RAJD PORTUGALII 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

WYNIKI 3. DNIA

Po 16. odcinkach specjalnych
1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DSC3 WRC) – 2:59.33,6 godz.;
2. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – strata 1.11,9 min.;
3. Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 1.41,2 min.;
4. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 6.10,1 min.;
5. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 6.29,2 min.;
6. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 6.47,5 min.;
7. Dennis Kuipers i Robin Buysmans (Ford Fiesta RS WRC) – 7.29,8 min.;
8. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 8.00,2 min.;
9. Peter Van Merksteijn Jr. i Eddy Chevaillier (Citroen DS3 WRC) – 8.38,7 min.;
10. Jari Ketomaa i Mika Stenberg (ord Fiesta RS WRC) – 11.36,7 min.;
11. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 11.41,1 min.;
12. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works WRC) – 12.30,2 min.;
13. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 12.46,4 min.;
14. Daniel Oliveira i Carlos Magalhães (Ford Fiesta RS WRC) – 13.35,0 min.;
15. Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000) – 16,51,8 min.;
16. Armindo Araújo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works WRC) – 17.24,2 min.;
17. Patrik Sandell i Maria Andersson (Mini John Cooper Works WRC) – 18.02,2 min.;
18. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 22.27,0 min.;
19. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrebowski (Ford Fiesta S2000) – 25.15,8 min.;
20. Hayden Paddon i John Kennard (Skoda Fabia S2000) – 26.09,6 min.