RAJD SZWECJI 2012: SORDO PIERWSZYM LIDEREM (PROLOG)

Uroczysta ceremonia startu rozpoczęła Rajd Szwecji, drugą rundę Mistrzostw Świata 2012. Zaraz po niej rozegrany został Super Special Stage Karlstad 1 – odcinek specjalny o długości 1,9 kilometra, inaugurujący rywalizację.

Próbę wygrali Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works) i oni zostali pierwszymi liderami. Druga pozycję zajmują Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC – strata 0,3 sek.), a trzecia – Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC – 0,6 sek.).

Na kolejnych miejscach są: Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC – 1,2 sek.), Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC – 1,2 sek.), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC – 1,5 sek.) oraz Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC – 2,2 sek.).

Michał Sołowow i Maciej Baran w Fordzie Fiesta RS WRC uplasowali się na 22. pozycji (6,5 sek.).

W SWRC prowadzą Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000), a drudzy są Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (Skoda Fabia S2000) ze stratą 0,9 sek.

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski, 39. w klasyfikacji generalnej, w klasie są na ósmej, ostatniej pozycji – 13,3 sekundy za liderami.

 

 

Wcześniej – dziś przed południem, Jarri-Matti Latvala (Ford Fiesta WRC) wygrał kwalifikacje przed rajdem (3,99 km), dzięki czemu mógł wybrać pozycję startową do jutrzejszego, pierwszego etapu. Drugi był Mikko Hirvonen (Citroen DS3 WRC), a lider klasyfikacji po 1. rundzie – Rajdzie Monte Carlo, Sebastien Loeb (Citroen DS3 WRC) był szósty.

Michał Sołowow i Maciej Baran startują tym razem (po raz pierwszy w karierze) samochodem w specyfikacji WRC – Fordem Fiesta RS WRC, w fabrycznej ekipie M-Sport Ford World Rally Team. Polski duet otrzymał 8 numer startowy z tzw. priorytetem P1, co oznacza, że pojedzie tuż za ścisłą czołówką Mistrzostw Świata.

Dla Michała i Maćka będzie to 11 występ w rajdowych MŚ, a w Szwecji po raz siódmy.

W dzisiejszych kwalifikacjach załoga Cersanit Rally Team zajęła 17 miejsce z czasem 2.01,79 minuty.

Michał Sołowow: Znam ten rajd dosyć dobrze i cieszę się, że wracam na te odcinki. W 2006 startowaliśmy w Szwecji Subaru Imprezą WRC, totalnie różniącą się od obecnych samochodów WRC, które są bardziej podobne do S2000. Startowałem Fiestą S2000, również Fiestą RRC, a zatem czuję się dosyć pewnie w tym samochodzie. Muszę przyznać, iż Fiesta jest najlepszym samochodem, jakim dotąd jeździłem. Nie zawiodła mnie w 25 rajdach! Mam nadzieję, że to samo będzie dotyczyć Fiesty WRC. Pierwsze kilometry pokazały, że Fiesta WRC ma wielki potencjał, świetnie się prowadzi. Oczekuję naprawdę dobrej walki, choć zdaję sobie sprawę z tego, że nie posiadamy takiego doświadczenia w samochodzie WRC, jak inni zawodnicy. Trudno przewidzieć, jakie będzie nasze tempo. Rywalizujemy z topowymi kierowcami na bardzo wymagających odcinkach na świecie, w dość trudnych warunkach. Co najmniej 20 zawodników ma szanse na finiszowanie w czołowej trójce, a znaczna ich część będzie walczyć o zwycięstwo.Zdajemy sobie sprawę ze stojącego przed nami wyzwania. Postaramy się pojechać jak najlepiej i cieszyć się każdym odcinkiem w samochodzie WRC – aż do mety w Karlstad.

 

 

W Mistrzostwach Świata debiutują Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski, którzy ścigają się w klasie SWRC. Polacy jadą Fordem Fiesta S2000, w patriotycznych – biało czerwonych barwach zespołu Castrol TRW Motointegrator.

Maciej Oleksowicz: Podczas zapoznania przejechaliśmy w ciągu dwóch dni ponad 1200km. Większość po oblodzonych drogach, bo tutaj pomimo tego, że śniegu nie jest zbyt wiele, to nawet główne asfaltowe drogi są białe. Większość odcinków bardzo mi się podoba i jestem pewien, że wspólnie z Andrzejem zrobiliśmy dobre notatki. Odcinki są bardzo zróżnicowane. Te na terenie Norwegii są całe w śniegu, a na terenie Szwecji śniegu jest znacznie mniej, ale za to drogi pokryte są warstwą lodu. Dodatkowo, kilka krótkich odcinków specjalnych jest przygotowanych specjalnie dla kibiców i nawierzchnia to około 10 cm twardego zmrożonego lodu. Jeśli chodzi o specyfikę trasy to są tutaj zarówno szerokie, jak i wąskie drogi, niektóre partie są bardzo szybkie, a niektóre bardzo kręte. Większość trasy jest idealnie równa. Tylko nieliczne fragmenty są dziurawe i podbijające. Już nie mogę się doczekać rywalizacji, którą rozpoczniemy w czwartek wieczorem na pokazowym oblodzonym odcinku w Karlstadt.

Andrzej Obrębowski: Śniegu na trasie jest niewiele, a bandy niezbyt wysokie. Odcinki są bardzo zróżnicowane, te po norweskiej stronie trasy zdecydowanie bardziej mi się podobają – są szybkie i płynne. Kilka oesów jest zrobionych specjalnie dla kibiców, na przykład końcówka OS3 wytyczona jest po polu tak, żeby każdy mógł zobaczyć jak najwięcej. Specjalnie dla widzów wytyczony jest też OS4, który wiedzie wzdłuż wału przeciwpowodziowego, będącego naturalną trybuną. Teraz czekają nas trzy wyczerpujące dni. W piątek pierwszy zawodnik staruje o 5 rano i kończy zmagania o 20. Życzę powodzenia pozostały reprezentantom naszego kraju. Zapraszamy do śledzenia naszych zmagań. Pozdrowienia dla kibiców z Polski! Liczę, że kibice dopiszą – pogoda ma być dla nich łaskawa – zapowiadany jest niewielki mróz.

Trzecia polska załoga – Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk w Renault Clio zajęła 50 lokatę.

POLECAMY: RAJD SZWECJI 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

WYNIKI OS 1

1. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works) – 1.34,2 min.;
2. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – strata 0,3 sek.;
3. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 0,6 sek.;
4. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 1,2 sek.;
5. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) – 1,2 sek.;
6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC) – 1,5 sek.;
7. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 2,2 sek.;
8. Patrik Sandell i Staffan Parmander (Mini John Cooper Works) – 3,0 sek.;
9. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 3,1 sek.;
10. Richard Goransson i Anders Fredriksson (Mini John Cooper Works) – 3,7 sek.;
11. Jewgienij Nowikow i Dennis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 3,8 sek.;
12. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroën DS3 WRC) – 4,4 sek.;
13. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 4,7 sek.;
14. Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud (Ford Fiesta RS WRC) – 4,9 sek.;
15. Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – 5,0 sek.;
16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works) – 5,1 sek.;
17. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia S2000) – 5,2 sek.;
18. Peter Van Merksteijn i Eddy Chevailler (Citroen DS3 WRC) – 5,2 sek.;
19. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 5,7 sek.;
20. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 5,8 sek.;
21. Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (Skoda Fabia S2000) – 5,9 sek.;
22. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 6,5 sek.;
39. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) – 18,3 sek.;
50. Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio) – 41,7 sek.


Zobacz także:
RAJD SZWECJI: LATVALA WYKORZYSTAŁ SZANSĘ (3. ETAP)
RAJD SZWECJI 2012: PIĘKNA WALKA FINÓW (2. ETAP)
RAJD SZWECJI 2012: LATVALA LIDEREM (1. ETAP)
RAJD SZWECJI 2012: DEBIUT OLEKSOWICZA W MŚ