RAJD SZWECJI 2013: TRIUMF VOLKSWAGENA (3 ETAP)

RS 60_0768

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) wygrali Rajd Szwecji, drugą w tym sezonie rundę Mistrzostw Świata, odnosząc w ten sposób pierwszy triumf dla zespołu Volkswagen Motorsport.

Sebastien Ogier stał się w ten sposób głównym kandydatem do tytułu Mistrza Świata. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC), którzy wygrali Rajd Monte Carlo w styczniu, a w Szwecji byli na drugim miejscu nie będę bowiem jeździli przez cały sezon. Tymczasem ci, którzy byli faworytami ekipy Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) jak dotąd bardzo zawodzą…


Zobacz także:
RAJDY


Z polskich załóg lapsi okazali się Michał Sołowow i Maciej Baran (Peugeot 207 S2000). W swoim ósmym starcie w tych zawodach odnieśli duży sukces, zajmując dwunaste miejsce w klaryfikacji generalnej, wyprzedzając kilka załóg w samochodach WRC. W tym innych naszych zawodników, Michała Kościuszkę i Macieja Szczepaniaka Mini Cooper WRC).

Junior, który debiutował w aucie WRC na długich kolcach miał przez cały czas problemy z ustawieniem samochodu. Plan zrealizował jednak – osiągnął metę…

A oto jak wyglądała rywalizacja podczas ostatniego etapu.

 

 

Odcinek siedemnasty (SS17 MITANDERSFORS – 27.07 km). Zwyciężyli Sebastien Loeb i Daniel Elena. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia stracili jednak tylko 3,3 sekundy i utrzymali prowadzenie. Trzeci na mecie byli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC – strata 14,9 sek.), a czwarta pozycję zajęli Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC – 15,1 sek.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajęli 15. miejsce (1.21,8 min.), a Michał Sołowow i Maciej Baran – 18-te (1.41,9 min.).

Odcinek osiemnasty (FINNSKOGEN 1 – 16.82 km). Sebastien Loeb znów wygrał, Sebastien Ogier dojechał drugi, tracąc 1,4 sek.

Mads Ostberg był trzeci (4,6 sek.), Jari – Matti Latvala – czwarty (4,9 sek.), Michał Kościuszko – trzynasty (44,0 sek.), a Michał Sołowow – dziewiętnasty (53,4 sek.).

Odcinek dziewiętnasty (KIRKENER 1 – 7.16 km). Sebastien Loeb wierzył jeszcze w możliwość zwycięstwa w rajdzie. Ale Sebastien Ogier dojechał drugi, tracąc tylko 1,5 sek. To chyba przesądziło sprawę końcowej klasyfikacji…

Pokazał się Mikko Hirvonen, który był trzeci na próbie (2,4 sek.), szybko pojechali Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC – 3,6 sek.). Jari – Matti Latvala (3,7 sek.) tym razem lepszy od Madsa Ostberga (4,9 sek.).

Miejsca Polaków: 21. Michał Sołowow (32,4 sek.); 21. Michał Kościuszko (42,2 sek.).

 

 

Po pierwszej pętli przewaga Sabstiena Ogiera nad imiennikiem Loebem wynosi 20,7 sekundy. Michał Sołowow jest trzynasty (16.58,9 min.), a Michał Kościuszko spadł na szesnaste miejsce (23.00,4 min.).

Odcinek dwudziesty (KIRKENER 2 – 7.16 km). Ponowny przejazd tej próby zmienił klasyfikację w “dziesiątce”! Koleiny spowodowały, że z trasy wypadli Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC), żegnając się z rajdem. Z kolei Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) rolowali, tracąc 10.41,0 minuty. Metę osiągnęli, ale z wysokiego piątego miejsca spadli na dziewiąte…

Odcinek wygrał Ogier przed Loebem (3,9 sek.), Latvalą i Ostbergiem – po 6,5 sek. Kościuszko był 15-ty (29,9 sek.), Sołowow – 17-ty (31,7 sek.). Ten drugi awansował na dwunaste miejsce, pierwszy jest piętnasty.

Odcinek dwudziesty pierwszy
(FINNSKOGEN 2 – 16.82 km). Mads Ostberg wygrał i umocnił się na trzecim miejscu w zawodach. Drugi buł Sebastien Ogier (1,3 sek.), trzeci – Jari – Matti Latvala (3,3 sek.). Sebastien Loeb już odpuścił – zajął szóstą pozycję (12,1 sek.).

Michał Kościuszko postanowił jeszcze powalczyć z Jurijem Protasowem i Kuldarem Sikkiem (Subaru Impreza STi) o czternaste miejsce. Na próbie był 13-ty (46,1 sek.) i do przegonienia rywali potrzeba obecnie 7,2 sek. Michał Sołowow spokojnie – 17-te miejsce (51,6 sek.).

 

 

Odcinek dwudziesty drugi (TORSBY (- 19.26 km). Ostatni OS w rajdzie wygrali Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, jednocześnie triumfując w całym rajdzie.

Drugie miejsce na próbie zajął Jari – Mtti Latvala (1,0 sek.), trzecie – Mads Ostberg (3,2 sek.), czwarte – Mikko Hirvonen (5,0 sek.), a piąte – Sebastien Loeb (6,4 sek.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajęli dwunaste miejsce (53,8 sek.), a Michał Sołowow i maciej Baran – szesnaste (1.11,3 min.).

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wyprzedzili Mistrzów Świata, Sebastiena Loeba i Daniela Elenę o 41,8 sekundy. Mads Ostberg i Jonas Andersson utrzymali miejsca na podium, ale Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila byli na mecie tylko o 6,1 sekundy za nimi.

Sabastian Ogier: Tego uczucia nie da się opisać! W samochodzie krzyczeliśmy z radości. To jest po prostu niesamowite, aby odnieść pierwsze zwycięstwo dla Volkswagena i zespołu w zaledwie naszym drugim starcie. Prawdopodobnie jest to najwspanialszy moment w mojej karierze. Polo R WRC spisywał się perfekcyjnie przez cały czas. Chłopacy wykonali fantastyczną pracę przygotowując samochód. Podczas Rajdu Szwecji może się dużo zdarzyć. Warunki są bardzo trudne – wygrywając tu, jako drugi kierowca z środkowej Europy i wyprzedzając najlepszego kierowcę rajdowego wszech czasów, czuję się ogromnie dumny. Musieliśmy dawać z siebie wszystko aż do ostatniego odcinka, ponieważ Sebastian Loeb atakował do samej mety. Bałem się, że zniweluje różnicę dziś rano, w szczególności na otwierającym odcinku Mitandersfors. Nie stało się tak, i teraz jestem po prostu przeszczęśliwy.

 

 

Jost Capito (Dyrektor Volkswagen Motorsport): To jest wielki dzień dla Volkswagena w sporcie motorowym. Wygranie rundy Mistrzostw Świata podczas drugiego startu to prawdziwy kamień milowy. Rajd Szwecji jest jedynym w swoim rodzaju. Polo R WRC spisywało się doskonale w tych warunkach, Sebastian Ogier wykorzystał wszystkie jego walory. Jari-Matti Latvala również spisał się dobrze. Wszyscy w zespole pracowali idealnie. Dziś jestem po prostu bardzo dumny z chłopaków.

Jari-Matti Latvala: Cieszę się wraz z całym zespołem Volkswagena. Wygrać rajd tak wcześnie w debiutanckim sezonie jest czymś wyjątkowym. Chciałem zakończyć ten rajd na podium, co było z pewnością możliwe. Jednak muszę jeszcze trochę dostosować mój styl jazdy. Ogromne gratulacje dla mojego kolegi z zespołu, Sebastiana Ogiera, który pokazał potencjał samochodu. Sebastian imponował przez cały weekend. Zrobię wszystko co w mojej mocy, aby stworzyć z nim parę w nadchodzących rajdach.

Duży sukces odnieśli Michał Sołowow i Maciej Szczepaniak. Ich Peugeot 207S2000 okazał się niezawodny i załoga zajęła dwunaste miejsce.

Michał Sołowow: Fantastyczny wynik. To był nasz ósmy start w Szwecji – bez wątpienia najlepszy. Mieliśmy mnóstwo frajdy z jazdy . Wspaniałe zimowe warunki do ścigania: śnieg, lód, hopy, śnieżne bandy, szybkie i wymagające odcinki specjalne, co roku pełne niespodzianek. No i konkurencja na najwyższym światowym poziomie. Czyli to, co lubimy najbardziej. Dlatego tak często startujemy w Skandynawii. Trafiliśmy z ustawieniem zawieszenia, doborem opon i właściwym tempem od samego początku. Samochód spisał się bardzo dobrze, a cały zespół wykonał świetną pracę. Dla nas wszystkich to znaczący sukces.

Maciek Baran: Trzy wyczerpujące, ale wspaniałe dni. Pokonaliśmy prawie tysiąc sześćset kilometrów. To długi rajd, więc trzeba było rozłożyć siły na trzy dni. Szybkie tempo i pełna koncentracja przyniosły efekt w postaci tak wspaniałego rezultatu. Dziękuję całemu zespołowi.

 

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak finiszowali skutecznie – wyprzedzili ostatecznie załogę Jurij Protasow i Kuldar Sikk, kończąc zawody na czternastym miejscu.

Michał Kościuszko: Jesteśmy na mecie rajdu Szwecji i zdobyliśmy kolejne punkty dla zespołu LOTOS Rally Team. Zdecydowanie nie był to dla nas łatwy start, ale staraliśmy się pomimo przeciwności zdobyć jak najwięcej doświadczeń, które będą procentować na dalszą część sezonu. Jeszcze raz dziękuję kibicom za pomoc podczas 5 odcinka specjalnego. Bez Waszej pomocy nie byłoby nas na mecie w Karlstad.

W klasyfikacji Producentów zespół Lotos Rally Team zyskał 4 kolejne punkty za zajęcie ósmej pozycji.

WYNIKI RAJDU SZWECJI

1. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 3:11.41,9 godz.;
2. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen DS3 WRC) – strata 41,8 sek.;
3. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 1.24,5 min.;
4. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 1.30,6 min.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – 5.06,4 min.;
6. Juho Hanninen i Tomi Tuominen (Ford Fiesta RS WRC) – 5.43,1 min.;
7. Martin Prokop i Michal Ernst Ford Fiesta RS WRC) – 11.25,4 min.;
8. Henning Solberg i Stephane Prevot (Ford Fiesta RS WRC) – 11.42,7 min.;
9. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 13.04,7 min.;
10. Yazeed Al-Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta RRC) – 16.27,0 min.;
11. Andreas Grondal i Trond Svendsen (Subaru Impreza) – 17.10,5 min.;
12. Michał Sołowow i Maciej Baran (Peugeot 207 S2000) – 19.32,2 min.;
13. Sepp Wiegand i Frank Christian (Skoda Fabia S2000) – 20.32,1 min.;
14. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Mini Cooper WRC) – 25.08,9 min.
15. Jurij Protasow i Kuldar Sikk (Subaru Impreza STi) – 25.28,3 min.

Rally Sweden – Powerstage
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila;
3. Mads Østberg i Jonas Andersson;

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA WRC
(po 2. rundach)

Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 46 pkt.;
2. Sébastien Loeb – 43 pkt.;
3. Mads Østberg – 24 pkt.;
4. Dani Sordo – 15 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 14 pkt.;
6. Mikko Hirvonen – 12 pkt.;
6. Martin Prokop – 12 pkt.;
8. Bryan Bouffier – 10 pkt.;
8. Thierry Neuville – 10 pkt.;
10. Juho Hänninen – 8 pkt.

Producenci
1. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – 57 pkt.;
2. Volkswagen Motorsport – 55 pkt.;
3. Qatar M-Sport World Rally Team – 31 pkt.;
4. Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team – 15 pkt.;
5. Lotos WRC Team – 12 pkt.;
6. Qatar World Rally Team – 10 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 8 pkt.

Fot.: zespoły oraz Marek Wicher, Marcin Rybak