REFORMA OPŁAT DROGOWYCH ZACHĘCI DO WYMIANY CIĘŻARÓWEK

Producenci ciężarówek, przewoźnicy i sprzedawcy detaliczni proszą posłów Parlamentu Europejskiego o wsparcie w zakończeniu procesu wprowadzania zróżnicowania opłat drogowych w oparciu o emisyjność pojazdów przed ważnym głosowaniem nad nowelizacją dyrektywy o eurowiniecie.

W czerwcu 2021 roku negocjatorzy z ramienia Parlamentu Europejskiego i Rady osiągnęli porozumienie w sprawie rewizji dyrektywy o eurowinietach dotyczącej pobierania opłat za przejazd drogami. Od tego czasu porozumienie zostało formalnie przyjęte przez Radę, a w najbliższy czwartek, 13 stycznia, komisja transportu Parlamentu przeprowadzi formalne głosowanie nad porozumieniem, przed głosowaniem plenarnym, które ma się odbyć w połowie lutego.


Zobacz także:

ECO

E-BENZYNA ZANIECZYSZCZA POWIETRZE PODOBNIE JAK TRADYCYJNA


 

W tym liście producenci pojazdów i operatorzy transportu zwracają się do europosłów o przyjęcie porozumienia. Twierdzą, że zwiększenie zobowiązań klimatycznych wymaga planowania i pewności inwestycyjnej dla najbardziej energooszczędnych technologii. Zróżnicowanie opłat drogowych za przejazd ciężarówek w zależności od emisji gazów cieplarnianych jest jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć – piszą.

Sygnatariusze, wśród których są T&E, Scania, Volvo, MAN, Deutsche Post DHL, Unilever, Nestle i IKEA, podkreślają, że reforma ta została po raz pierwszy przedstawiona w 2017 roku. Przejście na pojazdy o zerowej emisji nie może posuwać się naprzód tak szybko, jak to potrzebne, bez niezbędnej reformy legislacyjnej. Najwyższy czas zakończyć prace nad zmianą przepisów i doprowadzić do szybkiego wejścia w życie nowych regulacji.