RENAULT: TESTY AUTONOMICZNYCH AUT ELEKTRYCZNYCH

renault-zoe1

Przy wsparciu ze strony Regionu Normandie i banku Banque des Territoires na terenie Europy ruszyły pierwsze testy usługi współużytkowania autonomicznych samochodów elektrycznych na żądanie na drogach publicznych.

Renault i Matmut, biorące udział w projekcie Rouen Normandy Autonomous Lab, uczestniczą w ostatnich próbach przed startem programu.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Eksperymentalna usługa zostanie publicznie udostępniona w ostatnim kwartale 2018 roku z wykorzystaniem czterech elektrycznych, autonomicznych Renault ZOE oraz autonomicznego pojazdu wahadłowego i-Cristal, opracowanego wspólnie przez Grupę Transdev i firmę Lohr.

renault-zoe2

Usługa Rouen Normandy Autonomous Lab pozwoli połączyć różne centra działalności w obrębie dzielnicy „Technopôle du Madrillet” usytuowanej na terenie gminy Saint- Etienne du Rouvray z przystankiem linii tramwajowej Technopôle. Chodzi o możliwość zaoferowania usługi transportu indywidualnego w strefie podmiejskiej, dla której nie znajdują zastosowania standardowe formuły transportu publicznego „pierwszego i ostatniego kilometra”.

Użytkownicy będą mogli przywoływać pojazdy na żądanie, w czasie rzeczywistym, za pośrednictwem dedykowanej aplikacji na smartfona. Samochody będą dostępne na terenie dzielnicy na trzech liniach o łącznej długości 10 km: w całej strefie rozmieszczonych będzie 17 przystanków, w pobliżu przystanków sieci transportu miejskiego Metropolii Rouen.

renault-zoe3

Cztery przeznaczone do tego projektu Renault ZOE są już testowane na drogach publicznych, aby sprawdzić ich zachowanie w codziennych sytuacjach ruchu drogowego (obecność innych pojazdów, skrzyżowania, ronda, wjazdy i wyjazdy z budynków, itd.). Są to samochody elektryczne, wyposażone w technologie autonomicznej jazdy. Ich uzupełnieniem będzie autonomiczny pojazd wahadłowy i-Cristal.

Po zakończeniu fazy testów eksperymentalna usługa transportu indywidualnego na żądanie zostanie udostępniona mieszkańcom we wrześniu 2018 roku, pod warunkiem uzyskania niezbędnych zezwoleń. Cały eksperyment potrwa do grudnia 2019 roku. Oprócz zbierania doświadczeń w zakresie zastosowanych technologii faza eksperymentalna pozwoli także zorientować się, w jaki sposób mieszkańcy korzystają z tej usługi i jak się z nią oswajają, aby ją odpowiednio dostosować.

renault-zoe4

Przykład partnerstwa publiczno- prywatnego na rzecz rozwoju przyszłych systemów współużytkowania samochodów Rouen Normandy Autonomous Lab jest owocem chęci wszystkich zaangażowanych stron, aby inwestować w środki indywidualnego transportu przyszłości.

Grupa Transdev, spółka zależna Caisse des Dépôts, wnosi do projektu swoje doświadczenie operatora transportu publicznego (eksploatacja, zarządzanie flotami pojazdów, relacje z klientami) oraz technologie dla systemów transportu autonomicznego (zarządzanie i sterowanie flotami pojazdów, aplikacje dla klientów, inteligentne systemy pokładowe i inteligentna infrastruktura).

renault-zoe5

Grupa Renault, europejski lider w produkcji samochodów elektrycznych, za cel postawiła sobie celem stworzenie do roku 2022 systemu usług autonomicznego, zrobotyzowanego transportu indywidualnego na żądanie.

W zakres projektu wchodzi aplikacja dla klientów umożliwiająca rezerwowanie wybranej trasy, centrum kontroli i rozmieszczenia floty, inteligentna infrastruktura, bezpieczna sieć telekomunikacyjna oraz odpowiednio wyposażone samochody autonomiczne.

Dyspozytor w centrum kontroli i rozmieszczenia kontroluje i monitoruje flotę. W razie potrzeby może w każdej chwili interweniować w celu ograniczenia prędkości pojazdów lub ich zatrzymania. W każdej chwili będzie również możliwa komunikacja audio i wideo między centrum kontroli i rozmieszczenia a pasażerami.

renault-zoe6