SAMOCHODY UŻYWANE WCIĄŻ POPULARNIEJSZYM WYBOREM NIŻ NOWE

Prawie 60 proc. kierowców, którzy chcą w tym roku wymienić auto, wybierze samochód używany

Już 25 proc. polskich kierowców chce wymienić auto w tym roku. Spośród nich aż 58 proc. wybierze model z drugiej ręki – wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie”. Najczęściej zakup auta używanego deklarują 18-29 latkowie.


Zobacz relacje:

NISSAN: USŁUGI AUTONOMICZNEJ JAZDY W JAPONII OD 2027 ROKU
 

ROZMAITOŚCI


 

Ponad jedna piąta ankietowanych z grupy, która chce wymienić samochód w tym roku zamierza przeznaczyć na ten cel od 11 do 30 tys. złotych. Najwięcej respondentów (57 proc.) planujących taki zakup sfinansuje go z własnych pieniędzy.

Raport Santander Consumer Multirent „Polak w swoim aucie” wskazuje, że wśród kierowców, którzy planują wymianę auta w tym roku, zarówno mężczyźni, jak i kobiety równie chętnie wybiorą samochód używany (odpowiednio 57 i 58 proc.). Spośród wszystkich grup wiekowych to najmłodsi, między 18 a 29 rokiem życia najczęściej chcą kupić auto z drugiej ręki – deklaruje tak już 74 proc. z nich. Podobnie wygląda sytuacja wśród sześćdziesięciolatków, 70 proc. wybierze samochód pochodzący z rynku wtórnego.

Nasze najnowsze badanie potwierdza naturalne preferencje zakupowe rynku, gdzie zakup używanego auta jest najbardziej optymalny dla osób o niższych zarobkach. Decyzje o zakupie auta używanego spotykamy najczęściej wśród młodszych ankietowanych czy mieszkańców wsi. Wśród grupy, która planuje w tym roku wymianę samochodu, 94 proc. polskich kierowców o pensji netto do 2000 zł, 93 proc. z wykształceniem podstawowym lub zawodowym oraz 70 proc. mieszkańców terenów podmiejskich deklaruje, że wybierze model z drugiej ręki – komentuje Paweł Śnigurski, Menadżer ds. finansowania samochodów używanych z Santander Consumer Multirent z Grupy Santander Consumer Bank.

Zwolennikami zakupu nowego auta jest z kolei 40 proc. kierowców z grupy, która planuje w bieżącym roku wymienić samochód. Wśród nich przeważają osoby o zarobkach od 7 tys. złotych netto w górę (77 proc.) oraz między 30 a 39 rokiem życia (54 proc.).

Niskim kosztem, za gotówkę

Z raportu wynika również, że polscy kierowcy nie chcą w tym roku przeznaczać zbyt wysokich kwot na wymianę auta. Co piąty z nich (21 proc.) planuje na ten cel przeznaczyć od 11 do 30 tys. złotych. W dalszej kolejności ankietowani odpowiadali, że ich budżet wynosi do 10 tys. złotych oraz między 51 a 100 tys. złotych (w obu przypadkach po 18 proc.). Dodatkowo 15 proc. polskich kierowców, którzy w tym roku planują wymianę auta przeznaczy na to od 31 do 50 tys. zł, a 14 proc. od 101 do 150 tys. zł. Ponadto 8 proc. wyda od 151 do 250 tys. zł. Najmniej, bo tylko 3 proc. ma w planach wydać powyżej 250 tys. zł.

Co ciekawe, większość kierowców, którzy chcą w tym roku wymienić auto, planuje sfinansować to z własnej gotówki (57 proc.). Część jednak chce skorzystać z pomocy z zewnątrz. Te osoby najchętniej wybiorą leasing (12 proc.), a w dalszej kolejności – kredyt gotówkowy i kredyt samochodowy (oba po 10 proc. wskazań). Dodatkowo bardzo małą popularnością cieszą się najem krótkoterminowy (2 proc.) oraz długoterminowy (1 proc.).

Większość polskich kierowców jest zdeterminowanych, aby pokryć koszt zakupu samochodu z własnej kieszeni. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że istnieją inne bezpieczne i wygodne metody finansowania wymiany auta. Dobrym sposobem na to, żeby nie wydać jednorazowo wszystkich zaoszczędzonych środków a jednocześnie móc cieszyć się z wymiany samochodu na nowszy jest leasing z opłatą wstępną od 0 proc. Z takiego leasingu możemy skorzystać nawet na okres do 60 miesięcy – komentuje Paweł Śnigurski z Santander Consumer Multirent. – Klient indywidualny może z kolei skorzystać z pożyczki konsumenckiej w SCFS na kwotę nawet do 100 00 zł.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 22-30 stycznia br. na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.