SEAT: JAK ZMIENIAŁY SIĘ AUTA CZYLI OD MODELU 850 DO IBIZY

seat-850-1

Pięćdziesiąt lat dzieli SEAT-a 850 oraz Ibizę, której piąta generacja wkrótce wjedzie na globalne rynki. Jak w tym czasie zmieniły się samochody?

Branża motoryzacyjna to dynamiczna dziedzina, w której innowacje następują szybko. Czym różnią się jego najnowsze samochody od poprzedników, którzy przed dekadami wjeżdżali na drogi?


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Kierowcy, którzy wyruszali w podróż SEAT-em 850, musieli rozważnie się pakować. Bagażnik o pojemności 175 litrów mieścił zaledwie dwie walizki najpotrzebniejszych rzeczy. Co ciekawe, ulokowany był z przodu, pod maską.

seat-850-2

– W nowoczesnych samochodach bagażnik został przeniesiony do tyłu, zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak i wygody – mówi Isidre López, szef SEAT Historic Car Collection.

Dziś SEAT Ibiza ma aż 430-litrowy bagażnik, który pomieści mniejsze i większe walizki – wszystko dla komfortu pasażerów.

Kierowca w modelu 850 mógł bez wysiłku dotknąć okna po stronie pasażera. Dziś nie dałby rady – nowa Ibiza jest o 18 cm szersza od pierwszych SEAT-ów. Obecna konstrukcja, poza zwiększeniem wewnętrznej przestrzeni, zapewnia lepsze bezpieczeństwo podróżującym.

seat-850-3

– Karoseria ulega deformacji, aby do wnętrza kabiny dotarła możliwie najmniejsza ilość energii uderzenia – wyjaśnia Isidre López.

Przemyślana konstrukcja Ibizy sprawia, że opór powietrza jest mniejszy – to jeden z powodów, dla których zużycie paliwa w Ibizie jest o połowę niższe niż w modelu 850. Nowe auto w wersji 90 KM 1.4 TDI spala średnio 3,6 litra paliwa na 100 km, podczas gdy 850-tka potrzebowała aż 7 litrów na takim samym dystansie.

SEAT 850 nie był najwygodniejszym samochodem.

– Wąska konstrukcja, pozbawiona zagłówka, była jedynie obita tkaniną. Bardziej przypominała krzesła z niskim oparciem, na których mieściło się ledwo 40 proc. ciała kierowcy. Dziś fotele dają 80 proc. oparcia sylwetki, a ich kształt nie tylko dba o podparcie części lędźwiowej, ale także odcinka szyjnego. Zagłówek ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy – wyjaśnia Isidre López.

Zmiana w prowadzeniu jest ogromna.

seat-850-4

– Wspomaganie kierownicy to jeden z największych wynalazków w ostatnich dziesięcioleciach. Sterowanie kierownicą SEAT-a 850 wymagało wiele wysiłku – aby przesunąć koła, konieczne było kilkukrotne okręcenie kierownicy, która pracowała powoli i dość topornie – mówi López.

Ibiza pod tym względem jest o wiele bardziej przyjazna – jej kierownicę ze wspomaganiem można dużo łatwiej obsługiwać, a nowy samochód został zaprojektowany tak, aby kierowca mógł skupić się na przyjemności z jazdy.

Nowa Ibiza wkrótce trafi do salonów. Ale starsi entuzjaści motoryzacji zapewne z rozrzewnieniem wspominają czasy 850-tki. Samochody ogólnie były wówczas dla większości marzeniem, a produkowany w latach 1964- 1973 SEAT plasował się w czołówce TOP listy, szczególnie wśród ludzi młodych…