SHELL ECO- MARATHON EUROPE 2015: POLSCY STUDENCI NA PODIUM

polacy2

Shell Eco-marathon jest wyjątkowym, globalnym konkursem, który jako wyzwanie dla młodych konstruktorów stawia przesuwanie granic energooszczędnej jazdy.

W tym roku, po raz kolejny, sukcesy w zawodach święcili reprezentanci Polski, których w Rotterdamie nie brakowało – wystartowało aż 10 naszych zespołów.


Zobacz także:

ECO

SHELL MARATHON


 

Zaszczytne drugie miejsce w kategorii pojazdów „UrbanConcept” z napędem benzynowym zajął zespół SKAP2 ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów przy Politechnice Warszawskiej.

Swoim pojazdem, o nazwie PAKS+, studenci przejechali 317 km na jednym litrze benzyny. Pierwsze miejsce w tej samej konkurencji zajęła drużyna z francuskiego Louis Delage. Ich pojazd przejechał dokładnie dwieście kilometrów więcej niż PAKS+. Za zespołem SKAP2, z wynikiem 234 km na jednym litrze benzyny, uplasowała się drużyna UBICAR z Portugalii.

polacy1

W kategorii ”Prototyp” najlepiej wśród reprezentantów z Polski wykazał się zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, który do zawodów w Rotterdamie przygotował napędzany akumulatorowo bolid o nazwie MuSHELLka. Drużyna z Gliwic poprawiła swój wynik o blisko 17 km/kWh więcej niż rok wcześniej (504 km/kWh w stosunku do 487 km/kWh). Ten rezultat dał zespołowi Smart Power 8. miejsce w kategorii „Prototyp”.

W tej samej kategorii z silnikiem benzynowym bardzo dobrze poradził sobie też pojazd zespołu IRON WARRIORS z Politechniki Łódzkiej. Ekipa z bolidem EcoArrow II zajęła 12. miejsce z wynikiem 641 km na jednym litrze benzyny.

W konkursie udział wzięło 197 zespołów z 26 krajów, które przybyły do Rotterdamu, by zmierzyć się w dwóch różnych kategoriach projektowanych samochodów: futurystycznej „Prototyp” i miejskiej „UrbanConcept” w 7 rodzajach wykorzystywanej energii do zasilania.

W 1985 roku zwycięski pojazd mógłby odbyć podróż z Rotterdamu do Londynu na 1 litrze paliwa. Dziś, 30 lat później, zespół Microjoule-La Joliverie może przebyć drogę z Rotterdamu do Moskwy, zużywając tą samą ilość paliwa. Dystans 2551,8 km na jednym litrze paliwa w kategorii „Prototyp” zasilanym CNG był najlepszym wynikiem konkursu tego roku.

Podczas czterech dni rywalizacji Rotterdam odwiedziło około 50 000 gości, którzy nie tylko wzięli udział w Shell Eco- marathonie oraz odwiedzili laboratorium Shell Energy Lab.

Rotterdam po raz ostatni był gospodarzem Shell Eco-marathon Europe i po czterech latach z dumą przekazuje pałeczkę organizatora i miasta-gospodarza zawodów do Londynu w 2016 roku.