SKODA: SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE KIEROWCĘ NA KAŻDEJ TRASIE

skod-sys1

Wakacyjne wycieczki często oznaczają konieczność pokonania nawet kilku tysięcy kilometrów po nieznanych drogach. Kierowcy Skody nie są zdani wyłącznie na siebie.

Mogą bowiem liczyć na wsparcie systemów asystujących i nowoczesnych aplikacji. Modele odpowiadają na potrzeby, jakie pojawiają się przy okazji dalekich wypraw.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Dużej pojemności bagażnik w Škodzie Superb czy przesuwne i regulowane fotele w modelu Karoq – funkcje te stanowią udogodnienie podczas pakowania wakacyjnego bagażu. To samo dotyczy ergonomii: obszerny, dobrze wyprofilowany fotel z szerokim zakresem regulacji oraz nieskomplikowaną obsługą najbardziej docenia się po pokonaniu „hurtem” kilku tysięcy kilometrów w różnych warunkach – autostradami, miejskimi arteriami i wiejskimi drogami, w słońcu czy w deszczu.

skod-sys2

Nowe modele Škody to nie tylko „twarde kompetencje”, wynikające z funkcjonalnego nadwozia i praktycznej przestronności. Większość aut dostępnych jest wraz z zaawansowanymi systemami wspierającymi bezpieczeństwo i komfort. Dla pasażerów to dodatkowa gwarancja ochrony przed niebezpiecznymi sytuacjami, dla kierowcy – realne wsparcie elektroniki, która czasami potrafi „widzieć” więcej niż człowiek.

Poszczególne systemy tworzą kompleksowy ekosystem bezpieczeństwa, który wspiera kierowcę podczas jazdy na dalekich trasach:

• Front Assist – aktywuje hamulce w razie zagrożenia kolizją polegającą na uderzeniu w poprzedzający pojazd bądź potrąceniu pieszego; ma jeszcze jedną przydatną funkcję: wyświetla na zestawie wskaźników ikonę o zbyt małym odstępie od innego auta;
• Blind Spot Detect – informuje kierowcę o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu i wspomaga go w ten sposób podczas zmiany pasa ruchu – dwa czujniki znajdujące się w dolnej części tylnego zderzaka nieustannie monitorują obszar po bokach do 20 m za autem;
• Rear Traffic Alert – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku i ostrzega o nich sygnałem dźwiękowym; przydatny szczególnie wtedy, gdy tylne siedzenia zajmują pasażerowie, a bagażnik jest załadowany ponad poziom rolety; system może zainicjować automatyczne hamowanie;
• Asystent pasa ruchu (Lane Assist) – rozpoznaje niezamierzoną zmianę pasa ruchu, która może zdradzać np. zmęczenie lub roztargnienie kierowcy (działa od prędkości 65 km/h, jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazu);
• Adaptive Cruise Control (Aktywny tempomat) – pozwala automatycznie utrzymywać zadaną prędkość – hamując i przyspieszając w zależności od sytuacji na drodze;
• Travel Assist (Rozpoznawanie znaków drogowych) – odczytuje m.in. ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania i informuje o nich na panelu wskaźników;
• Traffic Jam Assist – połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu; zmniejsza obciążenie kierowcy w uciążliwych korkach na drogach szybkiego ruchu – pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu.

skod-sys3

Nie można zapominać o udogodnieniach w obszarze „connectivity”, jakie oferuje Škoda, w tym o funkcjonalnościach connect. Pozwalają one na korzystanie z szeregu możliwości, która daje zintegrowanie samochodu ze smartfonem. W przypadku nowych modeli wiele systemów wspomagających kierowcę stanowi wyposażenie seryjne (np. Front Assist w Superbie oraz SUV-ach Karoq i Kodiaq).

Co istotne, systemy te swoją charakterystyką nie odbiegają od standardów obowiązujących w samochodach z segmentu premium – działają wyjątkowo płynnie i mało inwazyjnie, bez „atakowania” kierowcy nadmiarem komunikatów czy sygnałów.

skod-sys4