SMART MA JUŻ 20 LAT CZYLI KONCEPCJA NOWEGO SEGMENTU AUT

20latsmart1

Dwadzieścia lat temu na rynek wszedł jeden z najbardziej niezwykłych seryjnych samochodów, które trafiły na rynek – smart city coupé. Od początku zdecydowanie wyróżniał się na tle konwencjonalnych aut.

Trzecia generacja modelu, znana dziś jako fortwo, trafiła do sprzedaży w 2014 r. Przy długości zaledwie 2,5 m dwuosobowy kompakt doskonale wpasował się w ciasne miejsca parkingowe i stworzył zupełnie nowy segment pojazdów.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Był rok 1997, gdy podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie smart zaprezentował własną, unikalną odpowiedź na wyzwania miejskiej mobilności – wyzwania, które dziś są poważniejsze niż kiedykolwiek. Produkcja samochodu ruszyła w lipcu 1998 roku, a minione 20 lat udowodniło, że pomysł „chwycił”, i to na wielką skalę – do dziś sprzedano ponad 2,2 mln egzemplarzy. Smart jest marką, która chce przejść z zasilania silnikami spalinowymi na napęd elektryczny.

Pierwotnie marka debiutowała na rynku niemieckim i w 8 innych państwach Europy. Dziś smarty można kupić w 46 krajach świata. Jedna z wizytówek smarta, czyli montowany z tyłu silnik, jest teraz dostępny także w czteroosobowym wariancie forfour, który ze swoim dwuosobowym odpowiednikiem dzieli liczne elementy designu, jak choćby przednie lampy, wlot powietrza i tridion, czyli klatkę bezpieczeństwa.

20latsmart2

Krótkie zwisy, „kieszonkowe” wymiary i znaczny kąt skrętu zapewniają optymalne warunki, by zaparkować nawet w najciaśniejszych miejscach. W dziedzinie średnicy zawracania smart fortwo nie ma sobie równych – wyniki to: 6,95 m od krawężnika do krawężnika i 7,30 m od ściany do ściany (smart forfour odpowiednio – 8,65 m i 8,95 m).

W 2016 r. do oferty dołączył smart fortwo cabrio. Jego miękki, składany dach „tritop” zapewnia wyjątkową elastyczność – za naciśnięciem przycisku smart fortwo cabrio zamienia się z zamkniętego auta dwuosobowego w samochód z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo w pełnoprawny kabriolet z całkowicie złożonym poszyciem dachowym.

Gama silnikowa wszystkich trzech modeli smarta obejmuje najnowocześniejsze 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 52 kW/71 KM (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 4,8-5,2 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 111-120 g/km1) oraz 66 kW/90 KM (5,0-5,4 l/100 km; 115-133 g/km1). Nabywcy mają do wyboru pięciostopniową przekładnię manualną lub zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową twinamic.

Smart „przestawia się” na prąd

Od 2017 r. wszystkie trzy warianty nadwoziowe są dostępne również jako pojazdy z napędem elektrycznym (zużycie energii w cyklu łączonym: 13,5-14,0 kWh/100 km).

20latsmart3

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2017 r. smart pokazał prototyp vision EQ fortwo – elektryczną, autonomiczną wizję wysoce efektywnego, elastycznego lokalnego transportu publicznego. Studium prezentuje spójną, przyszłościową koncepcję miejskiej mobilności i car- sharingu. Pojazd odbiera pasażerów bezpośrednio z wybranej lokalizacji i nie ma pedałów ani kierownicy. To pierwsza koncepcja auta, które ucieleśnia wszystkie cztery filary strategii CASE – „Connected” (łączność), „Autonomous” (jazda autonomiczna), „Shared” (współdzielenie) oraz „Electric” (napęd elektryczny).

smart „ready to” oraz car2go

Od 6 lat smart rozwija listę swoich produktów z dziedziny mobilności i oferuje różnorodne usługi. Najnowsze z nich to „ready to spot” (z ang. gotowy do zauważenia) oraz „theft recovery”. Pierwsza, gdy tylko zostaje aktywowana, automatycznie przechowuje pozycję GPS zaparkowanego smarta. Poza funkcją nawigacji oferuje również opcję wygodnego powrotu do auta z wykorzystaniem aplikacji moovel.

Jeśli smart zostanie skradziony, usługa „theft recovery” zapewni wsparcie w komunikacji ze służbami i odnalezieniu pojazdu.

20latsmart4

Aby wspomagać szybki rozwój i wdrażanie pomysłowych projektów z dziedziny miejskiej mobilności, w 2016 r. smart stworzył smart lab. Hasło „smart ready to” skupia w sobie liczne usługi, których celem jest ułatwienie życia w mieście. Ta nowa strategia inteligentnych usług obejmuje już: „ready to share” – współdzielenie prywatnych egzemplarzy, „ready to rent” – koncepcję wypożyczania aut, „ready to drop” oraz „ready to drop+” – dostawy do samochodu, a także „ready to park” – usługę usprawniającą parkowanie.

Również usługa car2go (system car- sharingu), wprowadzona w 2008 r. , odegrała znaczącą rolę w historii sukcesu marki. Ma obecnie ponad 3 mln klientów i jest dostępny w 24 lokalizacjach w Europie, Ameryce Północnej i Chinach. Już w trzech miastach (Stuttgart, Amsterdam i Madryt) flota car2go składa się z samochodów całkowicie elektrycznych.

Miejskie auta na prąd

Smart jest pierwszą marką samochodów, której celem jest konsekwentne przejście z silników spalinowych na napęd elektryczny. Od 2017 r. firma sprzedaje modele wyłącznie na prąd w USA, Kanadzie i Norwegii, a od 2020 r. ten sam krok czeka rynki Niemiec i Europy Zachodniej. Wkrótce później dołączy do nich reszta świata.

Smarty EQ fortwo oraz EQ forfour to rozwiązanie dla miejskiej mobilności. Do smartów fortwo coupé oraz forfour latem 2017 r. dołączył elektryczny smart fortwo cabrio.

20latsmart5

Z dostępnym natychmiast momentem obrotowym o wartości 160 Nm i mocą 60 kW elektryczny model pozwala na nadzwyczaj dynamiczną jazdę. Jedno ładowanie akumulatora zapewnia mu zasięg w zupełności wystarczający do poruszania się po mieście. Auta można ładować z domowego gniazdka lub przy użyciu oferowanej w standardzie, wydajnej pokładowej ładowarki. Od marca 2018 r. dostępna jest też funkcja szybkiego ładowania, która skraca czas „tankowania” przy użyciu wallboxa do mniej niż 40 min. (od 10 do 80 proc.).

Silnik elektryczny ma postać trójfazowej maszyny synchronicznej. Pojazdowi wystarczy tylko jedno stałe przełożenie – nie ma tu potrzeby zmiany biegów. Aby uruchomić bieg wsteczny, silnik zmienia kierunek obrotów.

Szczególnie efektywnym programem jazdy jest tryb ECO, który zarządza stopniem odzyskiwania energii na podstawie danych z radaru. Aby zachować energię i wydłużyć zasięg smarty EQ fortwo i forfour są wyposażone również we wstępną wentylację kabiny.

Aplikacja „smart EQ control” zapewnia dostęp do licznych informacji na temat samochodu poprzez smartfona, tablet lub komputer. W połączeniu z pakietem Cool & Media elektryczne smarty oferują także wyszukiwarkę ładowarek – Charge Spot Finder. Funkcja ta pozwala odszukać punkty ładowania w najbliższej okolicy lub w danym mieście i wskazuje je na mapie systemu nawigacji.

20latsmart6

Kamień milowy

Smart fortwo powstaje w specjalnie przeznaczonej do tego celu fabryce we francuskiej miejscowości Hambach.

Projektanci Mercedes- Benz stworzyli nowe podejście, które ostatecznie doprowadziło ich do koncepcji superkompaktowego samochodu o długości 2,5 m. Minęło jednak trochę czasu, nim opracowano pionierską koncepcję bezpieczeństwa, która w ekstremalnie krótkim aucie pozwoliła uzyskać poziom ochrony podróżujących typowy dla Mercedesa.

W 1989 r. Nicolas G. Hayek, twórca zegarka Swatch, podjął współpracę z Mercedes-Benz jako doświadczonym partnerem z branży motoryzacyjnej. Tak powstała spółka Micro Compact Car AG z siedzibą w Biel w Szwajcarii. W roku 1998 smart stał się spółką w pełni zależną koncernu Daimler-Benz AG (obecnie: Daimler AG).

Samart jako jedyny samochód trafił na stałą wystawę słynnego Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku jako „współczesny klasyk designu z ostatniej dekady minionego stulecia”.