SOLARIS: NOWE WYZWANIA – NORMA EMISJI EURO6

solaris 1_urbino

W minionym roku Solaris dziesiąty raz z rzędu zajął pozycję lidera polskiego rynku autobusowego. Firma zwiększyła także swoje udziały na rynkach zagranicznych i sprzedała pierwsze autobusy elektryczne.

W 2012 roku firma Solaris sprzedała łącznie 1006 autobusów i trolejbusów. Polskim klientom dostarczono 263 pojazdy. Taki wynik sprzedaży w Polsce dziesiąty raz z rzędu pozwolił na zajęcie pozycji lidera. Udziały Solarisa w krajowym rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w roku 2012 wyniosły 46,6 proc.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Do największych zamówień zrealizowanych w Polsce przez firmę Solaris należały m.in. dostawy trzydziestu pięciu sztuk Urbino do Białegostoku oraz trzydziestu niskopodłogowców dla MPK w Krakowie i dwudziestu dla MZA w Warszawie.

Poza granicami kraju sprzedano 743 autobusy i trolejbusy (wzrost o 8,2 w porównaniu do 2011 roku). Na większości rynków firma zwiększyła swoje udziały. Najbardziej spektakularne wzrosty nastąpiły w Czechach i Niemczech.

urbino 2_023

U zachodniego sąsiada Solaris w minionym roku sprzedała rekordową liczbę 268 pojazdów (dla porównania w roku 2011 – 248 sztuk, wzrost o 8,1 proc. – do 13 proc.) i po raz kolejny był największym zagranicznym dostawcą autobusów w tym kraju. Z kolei w Czechach Solaris ze sprzedażą 81 autobusów i trolejbusów zajął trzecie miejsce z udziałem 26 proc. w rynku. W porównaniu z rokiem 2011 jest to wzrost udziałów rynkowych aż o 19 punktów procentowych.

W minionym roku spółka z podpoznańskiego Bolechowa pozyskała klientów z krajów, w których do tej pory pojazdy marki Solaris nie były obecne. Chodzi o Finlandię, gdzie przewoźnik z miejscowości Tampere zakupił dwa hybrydowe Solarisy Urbino 12,9 oraz o Belgię, gdzie dostarczony zostanie hybrydowy Solaris Urbino 18.

Do największych ubiegłorocznych kontraktów zagranicznych pozyskanych przez firmę Solaris należały zamówienia dla: Burgas (67 autobusów, Bułgaria), Avignon (43 autobusy, Francja) czy Pragi (40 autobusów, Czechy).

W 2012 roku firma Solaris zakończyła realizację zamówienia dla MPK w Poznaniu dostarczając 22 Solarisy Tramino (łącznie dotyczyło 45 sztuk tramwajów). Zdobyła też certyfikat IRIS (International Railway Industry Standard), który potwierdza spełnianie najwyższych światowych standardów w zakresie projektowania, produkcji i dostaw pojazdów szynowych.

hybrid 3_019

Solaris otrzymał znaczące nagrody: elektryczny autobus Urbino electric otrzymał nagrodę czytelników niemieckiego magazynu branżowego „busplaner” w kategorii pojazdów komunikacji miejskiej, Solaris napędzany energią elektryczna zdobył złoty medal dla najlepszego produktu prezentowanego na X Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego w Kielcach. Ponadto Urbino electric, otrzymał nagrodą Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w kategorii „Innowacyjny projekt.

Indywidualne nagrody w roku 2012 otrzymała Solange Olszewska. W maju 2012 roku została nagrodzona medalem „Zasłużony dla Politechniki Poznańskiej”, z kolei w październiku otrzymała tytuł „Damy Roku 2012” przyznawany przez polski oddział światowej organizacji Dress for Success oraz redakcję magazynu Lady`s Club.

Premiery produktowe w roku 2012

W minionym roku firma zaprezentowała aż trzy nowe produkty, które trafiły do oferty sprzedażowej. Niewątpliwie najbardziej innowacyjną z nowości jest dwunastometrowa, w pełni niskopodłogowa wersja autobusu elektrycznego – Urbino 12 electric. Kolejnymi nowościami produktowymi były: Urbino o długości 18,75 metra oraz nowa wersja międzymiastowego InterUrbino.

trollino 4_008

W roku 2012 Solaris podpisał kolejne dwa kontrakty na dostawę tramwajów. Jeden na rynku niemieckim, gdzie w roku 2014 dostarczonych zostanie do Brunszwiku 18 czteroczłonowych tramwajów o długości 36 metrów. Drugi kontrakt dotyczy rynku polskiego i stolicy Warmii i Mazur. Po 55 latach przerwy Olsztyn powraca do komunikacji tramwajowej. Dostawa piętnastu dwukierunkowych tramwajów o długości 29 metrów przewidziana jest w roku 2014.

Plany na rok 2013

– Rok 2012 – biorąc pod uwagę ogólną sytuację gospodarczą i rynkową – należy uznać za trudny ale pomyślny dla naszej firmy. Niezwykle wysoka sprzedaż w latach 2010 i 2011 spowodowana była m.in. kumulacją dwóch niezwykle istotnych czynników jakimi były: „szczyt” absorpcji środków unijnych przeznaczonych na transport publiczny oraz wzrost zamówień w tym obszarze spowodowany przygotowaniami do Euro 2012 w Polsce. Ostatnie 12 miesięcy to raczej powrót do stanu normalnego niż spadek rynku. Portfel zamówień na rok 2013 wygląda obiecująco. Ten rok przyniesie wiele wyzwań dla naszej branży, jak chociażby wdrożenie do produkcji pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO6. Jesteśmy jednak dobrze do tego przygotowani. Najbliższy okres to także dalsza praca nad popularyzacją autobusów z napędem elektrycznym i dalszy rozwój pojazdów szynowych. Zbliża się też czas prezentacji nowej generacji autobusów marki Solaris, który nastąpi na targach IAA w Hanowerze w roku 2014 – zapowiada Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.