SUPERTEST EKONOMII: KOLEJNY SUKCES SKODY

octavia-iii_ak

Odbył się jubileuszowy, X Supertest Ekonomii, organizowany co roku przez Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Wśród pojazdów benzynowych zwyciężyła Škoda Octavia 1.2 TSI 105 KM, z świetnym wynikiem 3,26 l/100 km.

Samochód prowadził Radosław Jaskulski. Z Kolei Piotr Kwapiszewski w Škodzie Rapid z silnikiem 1.6 TDI 105 KM ukończył konkurencję “Diesel” na trzecim miejscu. W tym roku, w słonecznej aurze uczestnicy testu przejechali około 350 km, w tym 20 autostradą, prawie 40 km trasami ekspresowymi, a resztę dystansu drogami krajowymi i wojewódzkimi.


Zobacz także:
ECO
SUPERTEST EKONOMI


Koszt paliwa na pokonanie 100 km w przypadku tego najoszczędniejszego wśród pojazdów benzynowych wyniósł tylko 17 zł 41 gr. Škoda Rapid spaliła 3,06 l/100 km.

Wyniki to dowód oszczędnych silników w samochodach marki i wysokich kompetencji instruktorów Szkoły Auto Skoda. SAS jest jedyną w Polsce szkołą doskonalenia techniki jazdy z europejskim certyfikatem ECOWILL oraz Eco Driving Finland, uprawniającymi do przeprowadzania szkolenia w zakresie ekonomicznej i ekologicznej jazdy.

Założeniem Supertestu Ekonomii jest sprawdzenie kosztów zużycia paliwa w warunkach normalnej, drogowej eksploatacji. W 2011 roku Piotr Kwapiszewski, za kierownicą Škody Octavia GreenLine osiągnął rekordowo niskie zużycie paliwa na poziomie 1,89 l/100 km.

WYNIKI SUPERTESTU EKONOMII

Najtaniej pokonały dystans samochody zasilane gazem ziemnym. Najmniej tego paliwa – 12,3 m3 – zużył silnik Lancii Ypsilon EcoChick (35,30 zł), co oznacza koszt przejechania 100 km za 9,13 zł (3,18 m3/100 km). Nie każdy wie, że ten samochód produkowany jest w Polsce, podobnie jak napędzający go motor, wyróżniony niedawno przez międzynarodowe jury tytułem Ekologicznego Silnika Roku 2013. Niewiele więcej – bo 3.68 m3/100 km zużywał Opel Zafira, którego zbiorniki napełniono z przydomowej instalacji gazowej po 1,74 za m3 (cena podana przez cng.auto.pl). Jednak do oficjalnej klasyfikacji przyjęto cenę gazu na stacji PGNiG – 2.87 zł/m3. W sumie Lancia zużyła na całej trasie mniej gazu o 2,21 m3 od Zafiry i o 3 m3 od drugiego z Opli – małego furgona Combo.

W grupie aut CNG były jeszcze dwa samochody dostawcze: Fiat Ducato 3.0 Natural Power CNG i Mercedes Sprinter NGT. Pierwszy przeciętnie spalał 7,33 m3 /100 km , drugi spalił w trasie cały zbiornik CNG i kończył jazdę na benzynie, w związku z czym bilans wypada następująco: 5,78 m3 gazu i 1,33 l benzyny na 100 km).

Wśród diesli najniższe spalanie miały dwa bliźniacze Fiaty Panda, zużywające po 2,96 l/100 km , co kosztowało 15,67 zł. Nieco więcej (3.06l/100 km) spalała większa i cięższa Skoda Rapid 1.6 TDI.

Najdroższa jest jazda na benzynie, w przypadku najoszczędniejszej wśród takich pojazdów Skody Octavii 1.2 TSI (3,26 l/100 km), koszt paliwa na pokonanie 100 km wyniósł 17,41 zł. Skoda była oszczędniejsza od Citroena C-Elysee 1.2 VTi ( 4,27l/100 km) i Renault Captur TCe 90 (4,8l/100 km). Hybrydowa Toyota Yaris 2013 Life uzyskała w Superteście spalanie na poziomie 4,57 l/100 km.

Ceny paliw: oleju napędowego – 5.28 zł/l i benzyny 95 okt.- 5.35 zł/l były niższe niż rok temu o 66 i 64 grosze a gazu ziemnego o 16 gr.