SUZUKI: W POLSKICH SALONACH DEBIUTUJE NAJNOWSZA VITARA STRONG HYBRID

W salonach debiutuje najnowsza hybryda Suzuki Vitara Strong Hybrid. Samochód można zamówić w trzech wersjach wyposażenia z napędem na jedną oś lub na cztery koła AllGrip.

Dzięki nowej konstrukcji napędu hybrydowego (własna konstrukcja Suzuki) Vitara Strong Hybrid jest bardziej oszczędna, a także niskoemisyjna. Jest jednym z najbardziej atrakcyjnych cenowo aut SUV w Polsce z tzw. pełnym napędem hybrydowym.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

Suzuki produkuje Vitarę od ponad 30 lat. Kolejne generacje tych aut cieszą się opinią funkcjonalnych (obszerna kabina, podwyższony prześwit i – dostępny w opcji – napęd na cztery koła ułatwiają jazdę po kiepskich drogach czy codzienność w mieście). Sprawdzona Vitara jest doceniana za bezawaryjność oraz efektowną sylwetkę. Kompaktowy SUV japońskiej marki był dotąd oferowany z silnikiem 1,4 Boosterjet (K14D) i układem Mild Hybrid 48V SHVS. Teraz samochód można zamówić również w odmianie Strong Hybrid. Polska jest jednym z pierwszych rynków na świecie, na których sprzedaż tego modelu właśnie się rozpoczęła.

Co pod maską?

Zespół napędowy składa się z czterocylindrowego, wolnossącego silnika benzynowego 1.5 DUALJET z bezpośrednim wtryskiem paliwa (moc 102 KM), silnika elektrycznego z generatorem tworzących tzw. zespół MGU-Motor Generator Unit (moc ok. 33 koni-24 kW), układu ISG (znanego z wcześniejszej Vitary Mild Hybrid), sześciostopniowej zautomatyzowanej skrzyni biegów oraz akumulatorów litowo-jonowych, które zamontowano pod podłogą bagażnika (pojemność 0,84 kWh, napięcie 140 V). Dzięki energii elektrycznej w nich magazynowanej Vitara Strong Hybrid na krótkich dystansach może się poruszać także z wyłączonym silnikiem głównym-benzynowym.

Moc nowej hybrydy Suzuki wynosi 116 KM, a jej moment obrotowy to 138 Nm (plus dodatkowe 60 Nm generowane przez MGU lecz nie dodawane do wartości momentu silnika spalinowego). Samochód rozpędza się do 180 km/h (0-100 km/h od 12,7 s), a przy każdym zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu odzyskuje energię wykorzystywaną następnie podczas przyspieszania, ale także przy niskich prędkościach oraz do kompensowania spadków obrotów przy zmianie kolejnych przełożeń. Podczas rozruchu silnika spalinowego, gdy na krótkim postoju pod światłami na chwilę zostanie wyłączony, pomaga układ ISG.

Warto podkreślić, że Vitara Strong Hybrid jest wyposażona w skrzynię zautomatyzowaną AGS z 6 biegami. Zmiana kolejnych przełożeń odbywa się płynnie – silnik elektryczny z MGU wyrównuje potencjalne spadki momentu obrotowego. Kierowca może także biegi zmieniać ręcznie, za pomocą łopatek przy kierownicy.

Hybryda Suzuki ma dwa tryby jazdy: STANDARD lub tzw. ECO. W tym drugim praca zespołu MGU jest podporządkowana przede wszystkim maksymalnemu obniżeniu spalania i co za tym idzie niższej emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Właśnie dlatego samochód nieco spokojniej reaguje na ruch gazu-przepustnicy, napęd możliwie jak najczęściej przełącza się na jazdę elektryczną, a sprężarka klimatyzacji włącza rzadziej. W wersjach z AllGrip dochodzą także 4 tryby ustawienia napędu.

Według danych producenta minimalne spalanie Vitary Strong Hybrid (mierzone według procedur WLTP dla Vitary z napędem 2WD) wynosi od 4,7 l na 100 km. Samochód spełnia wymagania normy Euro 6d (średnia emisja dwutlenku węgla od 121 g/km).

Ile to kosztuje?

Nowy wersja silnikowa SUV-a Suzuki jest oferowana w trzech poziomach wyposażenia: Premium, Elegance i Elegance Sun. Najtańszą Vitarę Strong Hybrid wyceniono na 107 500 zł i już taki samochód można zamówić z AllGrip, czyli napędem na cztery koła (cena 118 500 zł). Dla porównania ceny SUV-ów w wersjach Elegance i Elegance Sun wynoszą odpowiednio 115 500 oraz 131 500 zł.

Co na liście wyposażenia?

Najnowsza hybrydowa Vitara jest dobrze wyposażona i to już w wersji podstawowej. Samochody Strong Hybrid Premium mają np. przednie i tylne światła LED, światła przeciwmgłowe (przednie także w technologii LED), elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne (przód i tył), 7 poduszek powietrznych (włączając poduszkę kolanową), ESP z kontrolą trakcji, systemy DSBS (reagowanie przedkolizyjne z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym) i RCTA (ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu), Hill Hold Control (wspomaganie podczas ruszania na wzniesieniu) oraz – w aucie z napędem All Grip – Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia), monitorowanie ciśnienia w oponach, tempomat adaptacyjny i ogranicznik prędkości, elektroniczny kluczyk, interaktywny system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, Bluetooth i DAB oraz 4 głośnikami, klimatyzację automatyczną z filtrem przeciwpyłkowym, kamerę cofania, pakiet „Zimowy” (podgrzewane fotele przednie i nadmuch pod nogi pasażerów siedzących z tyłu) oraz podświetlenie miejsca na nogi, osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami itd. Samochód ma także dwa gniazda 12-woltowe (deska rozdzielcza, bagażnik) oraz 17-calowe felgi aluminiowe.

W jeszcze lepiej wyposażonej wersji Vitara Strong Hybrid Elegance dochodzą czujniki parkowania (przód i tył), jest sześć głośników i nawigacja satelitarna 3D, a 17-calowe felgi są dodatkowo polerowane. W topowej odmianie Elegance Sun można zaś mieć panoramiczne, otwierane okno dachowe (szklane) oraz schowek na okulary. Do wyboru są oczywiście różne rodzaje tapicerki (w Premium z materiału, w Elegance i Elegance Sun ze skóry i zamszu syntetycznego).