TECHNO CLASSICA 2015: VOLKSWAGEN POLO MA 40 LAT

pol_vw1

Podczas największych na świecie targów samochodów klasycznych, Techno Classica (od 15 do 19 kwietnia 2015 r.) Volkswagen Classic świętuje szczególny jubileusz: 40-lecie Polo.

Ten mały samochód jest oczywiście ozdobą targowej ekspozycji marki. Pod hasłem „40 lat Polo” można podziwiać w Essen wybrane egzemplarze tego popularnego auta.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Volkswagen Classic prezentuje w Essen siedem modeli Polo – przedstawicieli pięciu generacji. Są to starannie wybrane auta, świadkowie kolejnych epok w historii. Najstarsze jest jedno z pierwszych Polo z 1975 roku. Pozostałe eksponaty to: jedyny zachowany egzemplarz prototypowego auta ze sprężarką typu G z 1985 roku, jego późniejszy seryjny odpowiednik Polo Coupe G40, fascynujący model studyjny „Eko Polo”, zużywający dwa litry oleju napędowego na 100 km, cieszące się wielkim powodzeniem Polo III Open Air z dużym rozsuwanym dachem oraz studyjny kabriolet przygotowany przez firmę Karmann, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

Oczywiście, wśród historycznych egzemplarzy znajduje się również model współczesny (generacji 6R). On także jest niezwykły – chociaż nowy, już zapisał się w historii. W 300-konnym Polo R WRC Sebastien Ogier i Volkswagen Motorsport zdobyli w roku 2013 i 2014 Rajdowe Mistrzostwo Świata.

pol_vw3


Prezentacje prowadzone przez ekspertów

Żeby osobiście i wyczerpująco zapoznać zwiedzających z historią Polo, Volkswagen Classic, we współpracy z „VW Polo IG Deutschland”, zaangażował przewodników, którzy oprowadzają gości po ekspozycji. W wydzielonej, specjalnej strefie prowadzone są z kolei krótkie prezentacje. Ich tematyka obejmuje zarówno historię Polo, jak i udział tego modelu w sportach motorowych czy prezentacje najważniejszych osiągnięć technicznych, jak sprężarka typu G czy udział w Formule E.

Także w bieżącym roku Volkswagen Classic organizuje akcję fotograficzną, która obrosła już pewną tradycją. Osobom, które pragną zabrać z sobą do domu pamiątkę z Techno Classica 2015 Volkswagen oferuje bezpłatne zdjęcie z wybranym przez nich egzemplarzem Polo.

Przy odrobinie szczęścia wizyta na ekspozycji Volkswagena podczas Techno Classica może opłacić się podwójnie – dla tych, którzy podczas specjalnego konkursu wykażą się wiedzą o prezentowanych klasycznych egzemplarzach Polo przygotowano wyjątkowe nagrody – np. karty VIP na Classic Days w zamku Dyck oraz piękne modele limitowanych serii aut Volkswagena.

Polo I L, rok produkcji 1975, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 0,9 l, moc 29 kW (40 KM). Najstarszy spośród prezentowanych na targach modeli ma lakier w kolorze „Ozeanblue” dostępny tylko w chwili rozpoczęcia sprzedaży. Cechą szczególną wnętrza są m.in. fotele pokryte specjalną tapicerką.

pol_vw2

Polo II hatchback, model „Eko”, rok produkcji 1988, silnik: dwucylindrowy, diesel, pojemność 0,9 l, moc 29 kW (40 KM) – model studyjny, skonstruowany pod kątem jak największej wydajności, zawierający wiele nowatorskich rozwiązań technicznych: system recyrkulacji spalin, automatyczne sprzęgło wraz z systemem start-stop, sprężarkę typu G zapewniającą maksymalną efektywność pracy i półautomatyczną 5-biegową skrzynię biegów.

Polo II G40 „Rekord Świata”, rok produkcji 1985, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1,3 l, moc 95 kW (129 KM). Egzemplarz udostępniony przez fundację AutoMuseum Volkswagen. Jest jedynym zachowanym egzemplarzem, w którym w 1985 roku zaprezentowano po raz pierwszy sprężarkę typu G, podczas spektakularnej 24-godzinnej próby na fabrycznym torze Volkswagena w Ehra-Lessin. Polo G40 osiągnęło wtedy prędkość 208 km/h, z nawiązką bijąc ówczesny rekord dla aut klasy 1300 cm3 wynoszący 168,6 km/h.

Polo II G40, rok produkcji 1992, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1,3 l, moc 83 kW (113 KM). Model Coupe pochodzi z drugiej, nielimitowanej serii modeli. Można ją rozpoznać m.in. po czworokątnych reflektorach i większych lampach z tyłu.

pol_vw4

Polo III Open Air, rok produkcji 1998, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1,4 l, moc 44 kW (60 KM). Jeden z modeli trzeciej generacji, także wypożyczony przez fundację AutoMuseum Volkswagen. Był to model specjalny, produkowany na rynek europejski; miał przesuwany elektrycznie dach, tak duży, że patrzeć w niebo mogli przez niego także pasażerowie siedzący na kanapie z tyłu.

Polo IV GTI Cabriolet, rok produkcji 2007, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1,8 l, moc 110 kW (150 KM). Kolejne auto istniejące w jednym egzemplarzu, przedstawiciel modeli czwartej generacji. Firma Karmann z Osnabrück pokazała ten studyjny model na Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie w 2007 roku udowodniła. Opadająca linia dachu (gdy jest on rozpostarty ponad autem) sprawia, że model ten przypomina coupe. Dach ten składa się w bardzo widowiskowy sposób, całkowicie znikając pod specjalną pokrywą. Szklana szyba z tyłu elektrycznie unosi się ku górze, aby zapewnić dostęp do bagażnika.

Polo V R WRC, rok produkcji 2013, silnik: czterocylindrowy, benzynowy, pojemność 1,6 l, moc około 220 kW (300 KM). Samochód Mistrzów Świata.