VOLVO: KOBIETY I MĘŻCZYŹNI NIE SĄ TAK SAMO NARAŻENI!

Kobiety są bardziej narażone na obrażenia doznane podczas wypadków samochodowych. Wynika to z różnic w anatomii, oraz z niższej wytrzymałości ich szkieletu.

Drugim problemem było to, że przez całe lata manekiny zderzeniowe i wszelkie normy zderzeniowe korzystały z manekinów imitujących budowę rosłego mężczyzny.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

To męskie ciało było głównym punktem odniesienia dla inżynierów. Volvo Cars przełamało ten sposób myślenia.

Zmiana zaczęła się około 50 lat temu. W 1970 roku utworzono zespół ds. badań wypadków drogowych Volvo. Od tego czasu zespół zebrał i przeanalizował dane z ponad 40 000 samochodów i 70 000 pasażerów. W toku prac szybko okazało się, że kobiety i dzieci wymagają odrębnego podejścia, by zapewnić im pełne bezpieczeństwo.

To pracy tego właśnie działu zawdzięczamy powstanie systemu WHIPS (konstrukcja zagłówka chroniąca odcinek szyjny kręgosłupa) oraz SIPS (ochrona przed urazami ciała podczas uderzeń w bok pojazdu).

Oto wyniki badań, wnioski i systemy, dzięki którym Volvo jest równie bezpieczne dla wszystkich, niezależnie od płci, postury, czy wieku:

• Kobiety są ogólnie bardziej narażone na urazy szyjnego odcinka kręgosłupa niż mężczyźni, głównie z powodu różnic anatomicznych. Aby temu zapobiec, Volvo wprowadziło system Whiplash Protection System (WHIPS), który łączy specyficznie ukształtowany zagłówek z przemyślaną konstrukcją siedzenia. Dzięki tej kombinacji, wsparta jest nie tylko głowa, ale także plecy. Po jej wprowadzeniu, ryzyko odniesienia urazu szyi podczas wypadku z udziałem kobiet, spadł o połowę.

• Kobiety częściej niż mężczyźni doznają urazu klatki piersiowej w wypadkach drogowych z powodu różnic w wytrzymałości szkieletu. Aby zapewnić optymalną ochronę, Volvo Cars nieustannie rozwija swoją konstrukcję samochodu i wprowadza boczne poduszki powietrzne chroniące pasażerów. System ochrony przed uderzeniami bocznymi (SIPS) opiera się na inteligentnej strukturze wzmocnień, która zwiększa ogólny poziom bezpieczeństwa. W rzeczywistości, wraz z boczną poduszką powietrzną tułowia, SIPS zmniejsza poważne obrażenia klatki piersiowej o ponad 50 proc. u mężczyzn i kobiet, w porównaniu do samochodów Volvo przed wprowadzeniem systemu.

• Kobiety były również w centrum uwagi podczas opracowywania nadmuchiwanej kurtyny (IC). Różnice wysokości między ludźmi sprawiają, że kurtyny zakrywające całą powierzchnię okna jest istotnym elementem bezpieczeństwa, zapewniającym niezbędną ochronę głowy podczas zderzenia bocznego. Wraz z SIPS i boczną poduszką powietrzną tułowia, kurtyna zasłaniająca okno zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy o około 75 proc. w porównaniu do modeli Volvo, które tych systemów nie miały. Kurtyny chronią pasażerów zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.

• Aby dowiedzieć się więcej o ciężarnych kobietach w wypadkach, Volvo Cars opracowało pierwszy na świecie manekin (tzw. crash test dummy) do testowania zderzeń, który odwzorowuje budowę ciała w średnio zaawansowanej ciąży. Po ich zastosowaniu, dokonano obliczeń w jaki sposób pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna pomagają chronić kobietę i płód.

W ciągu ostatnich kilku lat inżynierowie Volvo zauważyli, że należy lepiej chronić lędźwiowy odcinek i w ogóle dolną część pleców pasażerów aut. W wyniku badań powstała technologia, wprowadzona najpierw w XC90, a teraz we wszystkich samochodach opartych na platformie SPA. W konstrukcji foteli wbudowano konstrukcję pochłaniającą energię. Ta technologia znacznie wykracza poza wymogi prawne stawiane producentom samochodów.

Więcej znajdziesz tutaj znajdziesz tutaj.