VOLVO TRUCKS: NIECODZIENNE POJAZDY DO CODZIENNEJ PRACY

rt-budowl1

Renault Trucks ma w swojej ofercie szeroką paletę samochodów, spełniająca prawie każde możliwe do wymyślenia życzenie użytkownika. Trzon oferty budowlanej stanową pojazdy gamy K oraz C.

Najbardziej popularne, zarówno jeśli idzie o ofertę marki, jak też i wolumeny sprzedaży na całym runku, są pojazdy w układzie 8×4.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ROZMAITOŚCI


 

Nadwiślańska “piaskownia” była ostatnio miejscem prezentacji gamy pojazdów budowlanych z oferty Renault Trucks. Do testów wystawione zostały dwa takie pojazdy, jednakże każdy o zupełnie innej charakterystyce. K480 to w prostej linii następca Keraxa. Pojazd ten przeznaczony jest do szczególnie ciężkich zastosowań takich jak kamieniołomy, kopalnie i ciężkie place budów.

rt-budowl2

Kąt natarcia sięgający 32o oraz prześwit pod zbiornikiem przekraczający 50 cm, gwarantują niezwykłe parametry terenowe, a silniki do wyboru 11 i 13 litrów zapewniają właściwy zapas mocy nawet dla zestawów o dmc 120t.

Nieco inne zadania oraz parametry eksploatacyjne mają pojazdy gamy C. Są to pojazdy przystosowane bardziej do zaopatrywania placów budów oraz do ciężkiej dystrybucji. Pojazdy te godzą z jednej strony wzmocnioną konstrukcję, a z drugiej dużą ładowność. Kwintesencją takiego podejścia jest, po raz pierwszy pokazany z nadwoziem wywrotką w Polsce, pojazd z napędem Optitrack. i standardowym podwoziem 8×4 C440.

Jest to czasowy, hydrauliczny napęd osi, w tym przypadku drugiej osi, działający w zakresie 0 do 25km/h. Pojazd w układzie 8×4 z napędzaną hydraulicznie osią Optitrack, może być lżejszy nawet o około 450 kg w porównaniu do pojazdu 8×6. Dodatkowe korzyści to mniejsze niż w tradycyjnym układzie napędowym spalanie, mniejsza średnica zawracania i wysoki komfort prowadzenia dla kierowcy.

rt-budowl5

Zarówno K i C, wspominanie powyżej, wyposażone były w zautomatyzowane skrzynie biegów Optidriver. Każda z nich posiada specjalny tryb Off Road, zmieniający strategię zmiany biegów.

Tyle samo co C440 Optitrack, napędzanych osi posiadał K430 8×6. Pojazd ten z 11-litrowym sinikiem wyposażony był w manualną skrzynię biegów, o 14 przełożeniach. Poprzez skrzynię rozdzielczą napęd przekazywany jest na obydwie osie tylnego wózka oraz na pierwszą oś pojazdu. Konfiguracja osi 8×6 nie była dostępna w poprzedniej gamie pojazdów Renault Trucks.

Piaskarnia w Wilanowie była doskonałym miejscem do pokazania tegorocznej nowości pojazdu Renault Trucks T X-Road. Było to auto używane o znanej historii serwisowej i przebiegu, a następnie zmodyfikowane w fabryce w Bourg- en- Bresse. Zmianom podlega przełożenie w tylnym moście, zwiększany jest o 60 mm prześwit, a kąt natarcia rośnie do 18 stopni.

rt-budowl4

Otrzymuje także blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi, stalowe narożniki zderzaka, a skrzynia biegów – nowe oprogramowanie zawierające tryb jazdy „Off road”. Dopełnieniem całości są zmiany w wyglądzie zewnętrznym pojazdu m.in. elementy „grilla”, tabliczka informacyjna na ścianie bocznej czy kratki ochronne na reflektorach.

Dodatkowym rozszerzeniem gamy ciężkiej jest pokazany po raz pierwszy w Polsce Renault Master z układem napędowym 4×4. Zmodyfikowany przez austriacką firmę Oberaigner tylnonapędowy model, wyposażony został w napęd przedniej osi. Układ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego (podział momentu między osie 50/50), za to wyposażony jest w reduktor o przełożeniu 1:1.42.

Zaprezentowane pojazdy to jedynie mały wycinek bogatej oferty Renault Trucks dla zastosowań budowlanych. W zależności od wymagań można sięgnąć po pojazdy 2, 3 czy 4 osiowe, z klasycznym napędem mechanicznym, bądź też dodatkowym hydraulicznym Optitrack. Całości dopełnia bogaty wybór silników DTi 8,11,13 w 9 wersjach mocy oraz do wyboru kabiny o szerokościach 2,3 oraz 2,5 m.

rt-budowl6